Sunday, September 23, 2012

الفن والثورات ما بين موقف انجلينا جولي وطلعت زكريا ..





ساعات ناس كتير تقول هو ايه دخل الفنان ده بالسياسة ؟..يعني مثلا ليه اي فنان او مطرب بيقول ارائه السياسية أصلا ؟
الكلام ده ممكن تسمعه من ناس كتير لكن الفنانين عموما علي مر التاريخ كان ليهم ادوار سياسية هامة جدا يمكن عندنا في مصر تلاقي امثلة قليلة لكن حول العالم كل الفنانين ليهم اراء او مواقف سياسية وساعات بتكون هامة جدا ومؤثرة بعمق .

مثلا شارلي شابلن كان ليه دوره السياسي في افلامه الصامتة زي تمثيله لهتلر في فيلم "الديكتاتور العظيم" وله العديد من الافلام الهامة زي فيلم
modern times
اللي انتقد فيه دور الألة والتصنيع الحديث في جعل الحياة روتينية وانتقد سيطرة اصحاب رأس المال علي العمال.
وفي فيلمه
city lights
كذلك وجه العديد من الانتقادات للأغنياء وحياتهم .

وكان شارلي شابلن ممثل ومخرج مبدع وافلامه انتشرت في شتي انحاء العالم وذاع صيته بشكل كبير جدا زمان وفي فترة الحروب العالمية .

العديد من المخرجين برة كمان ليهم ادوارهم وأرائهم السياسية الهامة زي "جورج كلوني" و "كلينت ايستوود" و "وودي ألان" وبيعبروا عن بعض انتقاداتهم للمجتمع خلال افلامهم وزي كمان مخرج الوثائقيات "مايكل مور" اللي انتقد بعنف الحكومة الامريكية في اكتر من فيلم وقال كمان ان هجمات سبتمبر كانت مدبرة من البداية في مؤامرة واضحة .

حتي المطربين اللي يعرفها الاجيال الجديدة كلهم زي "بيونسيه" كان ليها موقف انها بعد ثورة ليبيا اتبرعت بأموال القذافي كلها لأعمال خيرية ..والفريق الشهير "ديكسي شيكس" اللي نتقد بعنف الرئيس بوش الإبن في كتير من مواقفه السياسية ودفعوا تمن ده تهديدات كتير وايقاف لاغانيهم فترة من الزمن علي الراديو .

والممثلة انجلينا جولي ليها ادوار كتير سياسية واخرها مساعدة اللاجئين السوريين واتبرعت كتير وزارت الصومال اكثر من مرة وليها دور في اكتر من منظمة وجمعيات خيرية حول العالم .

وحتي عارضات الازياء بيكونوا متابعين الاحداث السياسية زي "ناعومي كامبل" اللي قالت انها كانت عايزة تعمل حفلة خيرية لسوريا لجمع التبرعات لكن اللي حواليها حذروها لتعقد الموضوع سياسيا لكن كان ليها موقف مساند وداعم وقالت في تصريح ليها "«كنت أُتابع ما يجري عبر التلفزيون وأشعر بأنني عاجزة وأنا أشاهد أطفالاً أبرياء وأشخاصا يقتلون"

والفنان والمخرج جورج كلوني تم اعتقاله امام سفارة السودان بواشنطن لمطالبة حكومة الرئيس السوداني عمر البشير بإنهاء هجومها على ولاية جنوب كردفان .


طبعا مش بس هنتكلم عن الفنانين ممثلين ومطربين لكن الكتاب طبعا والادباء حدث ولا حرج عن مواقفهم الشهيرة بالمئات في نصرة الحق كما يرونه هم او الوقوف في مواقف جريئة جدا ولو ضحوا بمستقبلهم المهني من اجل قضية هم عايشين ليها وعايزين يقولوا فيها وجهة نظرهم .

الكاتب الفرنسي الشهير "زولا" في قضية شهيرة اسمها "دريفوس" كان نقيب اسمه دريفوس وهو يهودي اصلا واتهموه بالخيانة وانه بعت ملفات سرية لالمانيا من فرنسا وكان زولا من اللي اهتموا جدا بالقضية دي وخاطر بنفسه وبكتاباته الجريئة في الموقف ده عشان اظهار الحق كما يراه .



وطبعا عندنا في مصر مواقف زي دي كتير ومنها الكاتب العبقري توفيق الحكيم اما اصدر كتاب عودة الوعي وهاجم فيه جمال عبد الناصر وقال ان فترة عبد الناصر مرحلة عاش فيها الشعب فاقد الوعي من وجهة نظر الكاتب ..وفي عام 1972 كتب بيان المثقفين الشهير المؤيد لحركة الطلاب .



ام كلثوم كان ليها العديد من المواقف في عز ازمات مصر من حفلات استهدفت جمع التبرعات لمصر في فترات من الحروب والاضطرابات السياسية كانت ام كلثوم وقفتها ساندت كتير الاقتصاد المصري للخروج من الازمات .


"فرزات" فنان سوري قال رأيه في رسوماته الكاريكاتير لكن النظام اهانه وضربه وقطع صوابع ايديه عشان ميرسمش تاني حاولوا معاه قمع الفكرة وقمع صوت الحق لكن كانت كل مواقفه جريئة وعمره ما خاف من اي تهديد حصل له مهما كان طغيان المعارض لفكرته .
ونفس الفكرة حصلت مع مطرب سوري قطعوا حنجرته لانه كان بيغني للثورة والثوار .



فرقة المغني البريطاني "موريسي" في حفلة في تركيا  لبست قمصان عليها عبارات مهينة للرئيس السوري وقال كمان في تصريح له "ان السياسيين هم أساس الشر" وعبر عن رأيه السياسي من خلال اغانيه  وكلماته علي المسرح.


أما فريق "بوسي رايوت" اللي انتشرت اخباره الفترة الاخيرة بشكل كبير فكانت محاكمتهم بسبب اتهام السلطات الروسية ليهم بانهم مثيري شغب وبيحرضوا المواطنين ضد الرئيس "بوتين"..
وبدات تقوم حملات في اماكن كتير من الفنانين وغيرهم لمساندة الفريق ضد النظام اللي اعتبره الجميع بيقوم بخطوات قمعية ضد الفن والفنانين او ضد كل فنان هيعبر عن رأيه في الاغاني هيعتبره النظام بانه من مثيري الشغب وانه ضد النظام وطبعا الخطوات دي اثارت غضب العالم.



طبعا من اشهر الفنانين اللي ارتبطت اساميهم بقضية وبالسياسة هو الفنان والمطرب "بوب ديلن" وهو مطرب امريكي شهير صاحب مواقف سياسية شهيرة ومن اهم اللي ارتبطت اغانيهم بالحقوق المدنية لدرجة ان اشهر اغانيه اصبحت شعار لمنظمات حق مدني حول العالم وكان من المناهضين للحرب علي فيتنام اللي انقسم الشعب الامريكي كله علي رأيه في الحرب دي والبعض شاف انها حرب اقحمت فيها امريكا نفسها ومحققتش اهدافها فيها تماما وكل اللي خلفته وراها ملايين الجرحي والمشردين من فيتنام .
ومن الافلام الشهيرة اللي اتكلمت عنه كان فيلم
I'm Not There



دي كانت بعض مواقف حول العالم لفنانين ومواقفهم السياسية ومساندة قضية لكن للأسف عندنا في مصر رغم ان في فنانين كتير ساندوا الثورة ضد الطغيان لحكم ال مبارك الا ان البعض منهم كان قلبا وقالبا مع الظلم والطغيان ولم يخجل ابدا من اعلان موقفه المساند للظلم والرافض لاعلاء صوت الحق ..


كتير من كتابنا والفنانين كان ليهم مواقف محترمة من الثورة ولكن البعض زي طلعت زكريا او عمرو مصطفي والهام شاهين وغيرهم من اللي اهانوا الثورة ورموزها واعلاميين لوثوا الثورة زي عكاشة وامثاله  اما الواحد بيقارن مواقفهم مع مواقف العالم من حولنا اللي رغم بعده عن القضية قال كلمة الحق فالواحد بيحزن اما الناس دي تبقي هي اللي متواجدة علي الساحة الفنية لكن الشعب بقي اكتر وعي ويقدر يميز الغث من السمين وكله عرف خلاص في عصر انكشفت فيه كل المواقف وسقطت فيه كل الاقنعة من الفنان اللي فعلا بيأدي رسالة..ومين الفنان اللي فقط شايفها سبوبة ..


زي مواقف ناس كتير في ثورات حوالينا برضه زي سوريا مثلا فيها رغدة ذات موقف مخزي وسولاف فواخرجي ذات موقف مشين بينما الفنانة اصالة اظهرت معدنها الحقيقي وساندت الحق وفي كل بلد تأتي الثورة او تأتي المواقف السياسية عشان تكون فاصلة للحكم علي كل فنان ونعرف هل هو فنان رسالة ولا فنان سبوبة .

No comments: