Friday, January 13, 2012

قاموس الألفاظ والإيحاءات وسع قوي يا اخواننا..ما تجيبوا من الاخر




ايه يعني اكتب علي بداية الموضوع انه للكبار فقط ؟ ولا اقول تحت 18 مينفعش ؟
انا مش هاقول الفاظ خارجة انا هاقول الفاظ من واقع السينما المصرية والاعلام المصري ..والقاموس عمال بيزداد يوم بعد يوم في السينما والبرامج لحد ما هتبقي حاجة عادية..

زمان كنا دايما نقول "هتخلييني اقول كلمة قبيحة" دلوقتي قاموس الكلمات القبيحة بيزداد قوي في السينما والبرامج لحد ما هتبقي الفاظ عادية يتم تداولها لحد ما هتبقي اقذر الالفاظ في يوم من الايام زي شتيمة "كلب" !

الناس الأول كانت بتقول علي التلميح او الايحاء الجنسي او غيره في الفيلم انه "قلة ادب" ومسخرة بس دلوقتي معادش فيه ايحاءات الموضوع دخل في الصريح وفي الغويط قوي.
كنا نكتب علي الترجمة في الافلام الاجنبي "تبا لك" او "يا ابن النذلة"  بس بعد فترة هنقول الحقيقة وهنترجم حرفيا بقي اكيد !

الموضوع اني دخلت من فترة فيلم "واحد صحيح" لان مكانش فيه غيره في السينما هو شوية افلام اي بتنجان فاضطريت ادخل الفيلم قلت ما هو افلام هاني سلامة حلوة بصراحة وبصرف النظر عن تقييم الفيلم فنيا بس انا بتكلم علي بعض الالفاظ جواه الغريبة جدا علي اذان المصريين .
الفيلم البعض شبهه بفيلم "ناين" الاجنبي وانا مذهول ومذبهل من التشبيه اساسا لاني شفت فيلم ناين بتاع اربع مرات وهو من اروع الافلام اللي شفتها ومش عارف ده شبهه في ايه ولا هو عشان قصة حب متشابكة وخلاص ونسيوا ان التاني فيلم استعراضي وان القصة ملامحها مختلفة اساسا في اجزاء وجوانب رئيسية ولا عشان اي فيلم في تلاتة بيحبوا واحد يبقي هي نفس القصة لا ما هو في افلام كتير من النوعية دي انما الفيلمين مختلفين تماما ولا عشان ده مخرج وده مصمم ؟؟

ممكن نقول انه في من بعيد شبه من فيلم ناين فعلا ويشبهه في بعض الحاجات علي اساس مثلا ان بينلوبي كروز ونيكول كيدمان واحدة رغبة فقط والتانية  قصة حب والتالتة حب وكده  انما حكاية اقتباس مستحيل لان بالمنظر ده يبقي كل الافلام الرومانسية مقتبسة بقي علي اساسا انه كله يقولك اصلها "قصة حب" !! يبقي كلهم سارقين من بعض المهم التفاصيل يا سادة و حتي الخط العريض نفسه والا بقي لو بالشبه يبقي نقارنه بالفيلم الاجنبي الفاشل "شيك ماجنيت" اصل كانت كل البنات بتحبه وتجري وراه !

الفيلم جرئ ومختلف وما انكرش انه عجبني في تفاصيل كتير وان كانت خيالية او يمكن حياة ربع في المية من المصريين ميكملش حتي واحد في المية طبعا ولكن الالفاظ فيه كانت متوحشة شوية وجديدة يعني لأول مرة هتسمع  الفاظ زي "يا ابو شخة" المهم سمعناها وقولنا عادي ده لفظ شائع ولكن اللي قلب السينما ضحك مع ذهول اما سمعنا بسمة في حوارها وهي بتقوله "متزعلش مني اما بفشخك بكلامي..اصل انا خرة..انا خرة..انا اسفة اني فشختك ودايما بفشخك" !!!!

طبعا هاحط علامات تعجب كتير والبعض مش هيصدق الا لما يسمع بنفسه ولكن الالفاظ دي قلبت الفيلم فجأة كانه فيلم كوميدي مع ان المشهد ده كان المفروض يبقي مؤثر جدا بس الالفاظ قلبته مشهد كوميدي فعلا ..لدرجة ان في ناس مصدقتش والبعض بيسأل اللي جنبه هي قالت ايه ؟؟

طبعا بصرف النظر عن حياة الشخصية اللي بيجسدها هاني سلامة اللي هي طول اليوم نسوان وخمرة فقط لا غير وكل الابطال عايشين في بيوت وقصور وهمية ولكن تمثيله في بعض المشاهد كان بارع جدا والفيلم ده تجربة جديدة لو بس كان خالي من الالفاظ دي وكانت نهايته مش هلامية قوي كده ولكن اعتبره اداء جيد من تامر حبيب كعادته في افلامه ونهايات غريبة غير متوقعة .

ولكن قاموس الالفاظ الغريبة ممتد من زمان حتي من التسعينات وقبلها ولكن الفترة الاخيرة ظهر قوي بقوة تلاقي بعض الايفيهات الجنسية في افلام هاني رمزي احيانا زي مثلا في فيلم نمس بوند اما قال "سلاح القنص" قصدي "سلاح العر.."  وكمان في فيلم اخر ليه اما قال "في ابتزاز علي البحر"  وفي فيلم اسد واربع قطط اما قال للعساكر في خطبة وهو بيلخبط الكلام "كبح الجماع" وطبعا فيلم كلمني شكرا اما قال البطل فيه "انا قلبي تحت حاسبي احسن قلبي هيقف"  او اما قال احد المشاركين في الفيلم "هو حالنا بس اللي واقف؟"  .

وطبعا فيلم بلبل حيران اما قال احمد حلمي "عليها حتة طير" واخرهم فيلم انا بضيع يا وديع اليلي كانت فيه ايفيهات خارجة بعنف اما قال احد المشاركين في الفيلم للبطلة وهي نازلة من العربية "أبرده" !!

بس الفكرة ان ده معادش بس في الافلام كنا قولنا ماشي انما المشكلة ان حتي البرامج اللي بتشوفها اسرة كاملة بقت فيها الفاظ خارجة وبقو شايفين ان الألفاظ دي عادي يعني من اول ما مدحت شلبي مرة قرأ نكتة جنسية عن طريق الخطأ ورمزي من الزمالك اما قال "راح يعمل واحد" في برنامج تليفزيوني ومدحت شلبي قال "ده بيشخر للحكم" ده غير مراسل برنامج مع شوبير مرة اما قال لفظ "...أمك" علي الهوا لمراسل تاني وتم ايقافه فترة.
والاعلامي الغريب عكاشة اما قال علي الهوا "ده تهمته انه انسان معرص" !!

ده طبعا غير الاغاني حدث ولا حرج للصبح معاك بقي زي مثلا اغنية "أبو تكة" بس خلاص راحت عليها لان كلمة "ابو شخة" اتقالت رسمي اصلا والاعفن من كده اغنية اسمها "معادش بيقف بلبلي" وطبعا بيتكلم عن بلبل واقف قدام شباكه علي شجرة !!
ولا اغنية هابطة بتقول "انا كل ما البس ماكسي بيقولوا عليا سكسي" !! والوضع بيتطور من ايام نجلا والحصان !

انما سعد الصغير كان بيجيب من الأخر وبيقول "خشي الاوضة خليكي ع الموضة" او "فكي السوستة هتشوفي الكفتة"  يعني مافيش ايحاء ولا حاجة الموضوع صريح يعني
وطبعا نجلا اما قالت "انت لا وهو اه انت سهل وهو صعب..اعمل ايه يا ناس طول عمري بحب الصعب" واكيد مافيش اي ايحاء انا اللي نيتي وحشة !
وبوسي سمير اما قالت "بحبه هو يا قلبي هو اطلعله برة يجيلي جوة..افتح افتح " !!

وحتي اعلانات بعض القنوات اما يترجموا اسم المسلسل ترجمة حرفية فيكتبوا "قريبا مسلسل مدينة اللبؤات" !! طيب ما تترجموه عدل يعني يا جماعة دي الملافظ سعد..او حتي سعد نبيهة بتاع زمان ولا خلاص الملافظ بقت هري دلوقتي ؟


ده كان من فترة اما احمد حلمي قال "حمرا" في فيلم علي الطاحونة الناس استغربت وماتت من الضحك علي اساس ان ده ايحاء امال ايحاءات دلوقتي والفاظ دلوقتي بقي العجيبة دي ايه !!
هل بعد فترة هنشوف الفاظ في السينما وفي البرامج زي برة كده علي الهوا "بس يا ابن الم..." وحاجات زي دي مثلا او عناوين الجرايد زي بعض الصحف في الخارج ؟ هل تقاليدنا تسمح بده  اصلا ؟ وهل ده تحرر ولا اسفاف ؟ ولحد امتي الالفاظ دي هتفضل تزي تزيد في كل فيلم بعد التاني لحد ما تبقي عادي بقي في برامج التوك شو ونلاقي بعد فترة :

اعلامي: الو
المتصل: ايوه يا افندم
اعلامي:وطي التليفزيون يا خ.....
المتصل: حاضر يا ع....
اعلامي" موطيتوش ولا حاجة يا عم الواطي


يعني انا بس بقول الرحمة يا عالم القاموس وسع قوي والالفاظ بتزيد والايحاءات بتزيد قوي ما هو يتبطلوا يا تخلوا الكلام صريح بقي ونخلص يا اعلاميين وفنانيين ولاد تييييت .

الفن الراقي كده هيندثر وحتي المشاهد المؤثرة هتقلب كوميدي بسبب بعض الالفاظ في السيناريو يا جماعة ..يا ريت نهدي شوية محدي قال ان دي جرأة يعني متخلي الفكرة جريئة وخلاص انما مش لازم الألفاظ..وياريت القاموس بتاع الايحاءات في الاعلام والافلام والاغاني يهدي شوية بقي كفااااية .

3 comments:

العصماء محمد هاني said...

موضوع هايل , والموضوع فعلا عاوزله وقفة واعادة حسابات من جديد , لأن غير كده برده الألفاظ والإيحاءات دي بقت عادي في بيوتنا وفي شغلنا وفي كلياتنا ,وبقى عادي ان الولاد يقولوا ألفاظ أدام البنات والبنات تقول ألفاظ أدام الأولاد, يعني الحال بتدهور !

العصماء محمد هاني said...

وفعلا مفيش مانع إننا نقدم مواضيع جريئة, بس مش لازم نقدمها بقلة أدب !

معـــــتز هــاني سعد said...

الف شكر يا عصماء نورتي

ياريت فعلا الجرأة تكون في افكار الافلام فقط بدل الالفاظ الغريبة اللي بقينا نسمعها حتي في البرامج من الحاج عكاشة واللي زيه