Thursday, January 29, 2015

أفلام أوسكار 2015








انا هاتكلم عن افلام الاوسكار السنة دي لكن اسمحولي اقول في البداية ان الصورة اللي انا حاططها دي من فيلم
birdman

الفيلم بقي رقم 95 علي مستوي العالم ومترشح ل 9 اوسكار واقدر اقول انه بالنسبة لي في قايمة مش افضل 100 لا ده في قايمة افضل 20 فيلم شوفتهم في حياتي.
والنظرة اللي انتوا شايفينها دي ل ايما ستون فيها معاني كتير وفيها قصة الفيلم كله وفيها الروعة والدهشة والنهاية الغريبة جدا.

نخش بقي علي الاوسكار
اوسكار 2015 بعد اعلان المترشحين هل هي سنة العلماء وهل اينشتاين أقل من ألان تورينج وهوكينج ؟؟

اعلنوا اخيرا من كام يوم عن الافلام المترشحة للاوسكار ولأن فيلم انترستيلر "اللي مخدش حقه في جولدن جلوبز" برضه مخدش حقه في اوسكار ولم يترشح الا في جوايز خاصة بالمؤثرات وخلافه ولكنه لن يجني اهم الجوايز سواء احسن فيلم او افضل ممثل وممثلة او مساعدين او سكرين بلاي او اي جائزة منهم !!

في سنوات كده في الاوسكار ساعات بيغلب عليها طابع معين زي مثلا اما تلاقي سنة مترشح فيها كذا فيلم سياسي او سنة مليانة افلام عن قضية العنصرية السنة دي بقي بسميها سنة العلماء ولكن برضه في افلام سياسية هامة مترشحة زي
american sniper
للمخرج الرائع كلينت ايستوود

وفيلم
selma
عن حياة الراحل دكتور كينج ودوره في تحرر امريكا من العنصرية وقضية حق التصويت للسود في امريكا ايام جونسون

لكن من الغريب برضه ان فيلم
fury
ما اترشحش لجوايز رغم انه فيلم يستحق وناقش قضية انسانية اكتر منها سياسية في فترة الحرب العالمية .

لكن علي الاقل اهو فيلم انجلينا جولي
unbroken
وده من الافلام السياسية الرائعة عن معسكرات المعتقلين في الحرب العالمية التانية اترشح ل 3 جوايز يعني خلي براد بيت ما يزعلش اهو حد من بيتهم اترشح لحاجة

واصبحت انجلينا جولي مخرجة متميزة بأفلامها اللي ليها نكهة سياسية بعد فيلمها
In the Land of Blood and honey

وكان اول تجربة اخراج ليها.

]دي كانت بعض الملاحظات السريعة علي اوسكار السنة دي ..نخش بقي علي التقيل ونشوف فيلم فيلم من اللي اترشحوا السنة دي ل "بيست بيكتشر" :

أول فيلم هو
american sniper

طبعا ابدع كلينت ايستوود في اخراجه وتألق برادلي كوبر في التمثيل وورانا تأثير الحرب في العراق علي نفسيته وطبيعة العلاقة مع زوجته واولاده اللي اتذبذبت بشدة بسبب تاثير الحرب عليه نفسيا لدرجة انه راح لطبيب نفسي

في افلام كتير جسد فيها البطل معاناته من الحروب خصوصا فيتنام وكان منهم من بيصاب بحالة
vietnam syndrome

يعني يتقلب علي فكرة اي حرب تقوم بيها امريكا بعد اللي شافه في فيتنام زي فيلم توم كروز الرائع
born on the 4th of july

المرة دي جسد برادلي كوبر حالة الجندي الشهير اللي كانوا بيسموه الاسطورة لانه قنص عدد كبير من العراقيين في الحرب واعتبروه بطل ..وكان البطل ده بيعاني نفسيا قدام الاطفال لو حد منهم مسك سلاح ويصبح في صراع مع ضميره هل كده بيقتل طفل ولا يعتيره جندي حامل سلاح ويقتله عادي ؟؟

وفي اشهر جمل الفيلم اما زوجته بكت وقالت "لو فاكر ان الحرب دي مغيرتكش..لا لا لازم تعرف انها غيرتك.."

نيجي بقي للفيلم العبقري
birdman

هل زي ما شبه ماركيز "الشهرة" بانها عاهرة نشوف الحكاية دي هنا في الفيلم ؟؟

الفيلم ده من اروع ما جسد حياة فنان ومعاناته في حياته الفنية وصراعاته الداخلية وحلم الشهرة القديم اللي نفسه يرجعله في زمن اللي بيتشهر فيه بعض الحمقي بسهولة..

فنان اصيل وعايز يحافظ علي مسرحيته وقيمتها وحوارها لكن بيطارده الشبح القديم ايام ما كان شهير في شخصية فيلم قديم والشخصية دي بيظهر صوتها في الفيلم "كصوت يتخيله البطل" الصوت ده بيطارده علطول بيقوله رجع حلم شهرتك تاني والبطل في صراع ما بين حياته الاسرية المفككة وفنه وشهرته ولو علي حساب فنه..لدرجة ان فيديو فضيحة ليه يسجل مشاهدات عالية علي اليوتيوب فيعرف ان الناس بتهتم بالحاجات دي اكتر علي حساب الفن الحقيقي ويحاول الانتحار في مسرحيته بشكل حقيقي لكن الاصابة تيجي في انفه من طلقة مسدس وينتهي الفيلم نهاية غريب جدا لها الف تحليل وتحليل وانا اقول في تحليلي ان النهاية دي "معني جديد للحرية" !!

من الافلام الرائعة اللي جسدت معاناة الفنانين وصراعاتهم النفسية وحياتهم المهنية فيلمين عظيمين زي
sunset boulevard
في الخمسينات للعبقري بيلي وايلدر

وفيلم
all about eve

وفيلم الصراع النفسي الشهير لنعومي واتس
Mulholland Dr.

وطبعا مش هننسي فيلم
la dolce vita
للايطالي المبهر فيلليني

وفكرة الصوت اللي بيطاردك سواء ضميرك او عدوك هي فكرة ايضا ظهرت في عدد من الافلام زي
Mr. brooks

و
harvey

وافلام تانية كتير

الفيلم ده "بيرد مان" مترشح ل 9 اوسكار واري انه هيكون ليه حظ كبير منهم.

فيلم تاني مترشح لاحسن فيلم وهو
boyhood

تملك اللحظة ولا اللحظة اللي بتملكك؟؟ دي خاتمة الفيلم الجميلة جدا والمعبرة عن احداثه ..فيلم اتصور 13 سنة من ساعة ما كانوا الاطفال صغار لحد ما كبروا ومراحل معاناتهم مع زوج الام باستمرار لان والدته اتجوزت اكتر من مرة لدرجة ان احدهم يفقد اهتمامه بالحياة ويسال ابوه الاصلي ويقوله "ايه معني كل ده؟ايه معني الحياة؟" ولكن الشاب المراهق ده بيجد كل الحياة في نهاية الفيلم مع قصة حب جديدة بتظهر امامه وبتتخلق من جديد بعد فشل قصته القديمة.

فيلم درامي جميل ومرشح ل 6 اوسكار

نروح بقي لفيلم
The Grand Budapest Hotel
فيلم العام حسب "الجولدن جلوبز" وهنشوف هيعمل ايه في الاوسكار ..الفيلم اللي ضم مجموعة كبيرة من الابطال وعلي راسهم رالف فينس ومترشح برضه ل 9 جوايز اوسكار وبينافس بيرد مان في نفس عدد الجوايز.

اقولك ايه عن الفيلم ده..اتكلم عن شخصية مصطفي زيرو ولا جوستاف ولا مين بالظبط ؟ محتاج تحليل لوحده بعيد عن البوست ده لانه فيلم من زمان مجاش زيه قصة صداقة وحب وتوارث اجيال وثقة واتهام في جريمة قتل وحرب وكل شئ فيلم من افلام الزمن الجميل اللي هو دايما موجود في سينما هوليود.

نروح لفيلم من افلام العلماء بقي وهو فيلم
The imitation game

قصة الان تورينج العالم اللي فك شفرة الانيجما الالمانية المعقدة وكان سبب كبير في انتصار الحلفاء في الحرب العالمية التانية لانه بفك الشفرة دي يقدر يتصنت علي كل اوامر الالمان العسكرية وان كان الحظ سانده اما اتعرف علي فتاة صديقها الماني ولكن الحظ يذهب لمن يستحق زي فيلم
argo
فكرة المهمة برضه جاتله بجزء من الحظ وهو بيكلم ابنه وبيتفرج علي التليفزيون .

والان تورينج العالم كان في الفيلم شاذ جنيسا مما اعطي للفيلم طابع تاني غير انه فيلم سياسي لانهم دخلوا في قضية تدخل الحكومة في حقوق الشواذ واعطوا امثلة لفترات قديمة في انجلترا اللي اضطهد فيها الشواذ واعطت الملكة في النهاية امر بانه معفي من جميع التهم في فترة قريبة بعد مرور كل السنين دي علي الان تورينج وعذابه لدرجة ان الحكومة كانت بتديله ادوية علي اساس انها تعالجه من حالته لحد ما مات. زمان برضه اوسكار وايلد اتبهدل بسبب حكاية زي دي.

يعني هي قضية شوية غير مناسبة لناس كتير لكن الفيلم في مجمله اكثر من ممتاز وغني بالمعلومات التاريخية بصرف النظر عن القضية التانية اللي بيحملها الفيلم.

وده مترشح ل 8 اوسكار.

نروح لفيلم سياسي وهو
selma

الفيلم بيناقش قضية البطل مارتن لوثر كينج ووقوفه ضد العنصرية في امريكا ومنع تصويتهم في الانتخابات وبيوريك بعد جديد عن دور الاف بي اي وتصنته علي حياة كينج وتلفيق التهم ليه عشان يزيحه عن قضيته لكن كينج صمد بقوة وانضم ليه القساوسة والبيض وبدأت القضية تكبر ويسقط ضحايا وانتصر وحصل علي حق التصويت للسود من الرئيس الامريكي .

تلاحظ ان اوبرا وينفري وكانها بقت متخصصة في افلام قضية العنصرية .

فهل الاوسكار السنة دي هيروح برضه لفيلم عن العنصرية زي المرة اللي فاتت ؟؟

الفيلم مترشح ل 2 اوسكار فقط مما اثار استعجاب البعض .

فيلم اخر مترشح لافضل فيلم وهو
Whiplash

الفيلم طلع بسرعة الصاروووووخ لرقم 41 علي مستوي العالم طبقا لتقييم اي ام دي بي..بدرجة 8.7

الفيلم ده حكاية كبيرة وبيعبر عنها جيه كيه سيمونز في الفيلم بقوله "ان كلمة جيد هي اسوا كلمات القاموس " ليه قال كده لانه دايما عايز الاتقان والامتياز في كل شئ مدرب فرقة موسيقية قاس الطباع عنيف لانه يريد الوصول للكمال ينتحر احد تلامذته من شدة معاملته واحساسه بالفشل ولكن يستمر المدرب في نفس الطريقة القاسية اللي شرحها بوضوح لتلميذه بطل الفيلم وقاله انا بكون قاس كده عشان اوصل للامتياز الكامل حتي لو شاف البعض اني عديم الرحمة.

وفي نهاية الفيلم يطلع من البطل اقصي ما عنده من مهارات ويبهر الجمهور بعزفه الفريد والغريب والقوي..الفيلم ده للي بيحبوا افلام التنمية البشرية والقصص الحماسية الشيقة في قالب درامي رائع.

ومترشح ل 5 اوسكار.

اخر فيلم معانا هو
The Theory of everything

اسطورة الفيزياء ستيفين هوكينج وقصة حياته بعد اصابته بالمرض واصاره وتحديه لمواصلة عطائه الفكري ومساعدة زوجته وتضحيتها وهو ماخوذ من كتاب قصة حياة الزوجة مع ستيفين في الاساس.

اداء رائع للبطل المصاب بمرض
als

ومن اروع من جسدوا دور المصابين بالمرض ده برضه هي هيلاري سوانك في فيلم
you are not you

ودور البطل في فيلم ستيفين هوكينج هيفكرك بدور دانيال داي لويس واصراره وتحديه علي المضي قدما في حياته في اروع ادواره في فيلم

my left foot

الاوسكار السنة دي كالعادة منافسة شرسة جدا وان كان غياب انترستيلر عن اهم الجوائز الكبري يظل علامة استفهام رغم ترشحه لبعض الجوائز .


No comments: