Monday, April 27, 2015

أمل وحياة..حالات لفتت انظار العالم .





قصص الارادة الانسانية لا تنتهي ابدا وزي ما قال همينجواي "الإنسان يمكن هزيمته ولكن لا يمكن قهره" ..الارادة الانسانية تتحدي كل الصعاب وتحولها لدفعة لحياتنا فمالا يقتلني يقويني كما تقول المقولة الشهيرة .

قصص كتير جدا للارادة البشرية من اشهرها هيلين كيلر الاديبة الشهيرة اللي كانت صماء وعمياء ولكنها تحدت العالم كله واصبحت اعملاها ملئ السمع والبصر ودرست لغات كتير جدا.

وفي عدة حالات موجودة قصتها تديك أمل في بكرة وتمدك بروح الحياة ومنها :

1- ليزي فيلاسكويز :

في الأيام دي قصة جديدة للارادة والتحدي والصمود وعدم الخضوع لليأس وهي "ليزي فيلاسكويز" ..قصة ليزي تتلخص في ان عندها متلازمة نادرة اسمها "بروجي" بيخلي منظرها قبيح زي ما قالوا عنها انها "أقبح إمرأة علي وجه الأرض" ..حالتها نادرة جدا ومش موجودة غير عند عدد قليل جدا جدا في العالم بتخلي عندها "تشيخ في الجلد" وأنف حاد  ..
تخيل مدي صدمة ليزي وهي بتبحث في الانترنت وبتلاقي مكتوب عنها انها اقبح إمرأة علي وجه الأرض !! ..أي حد مكانها هيتصدم صدمة كبيرة ويستسلم لكن ليزي كملت حياتها وصمدت وبقت كمان بتواجه خوفها بكل شجاعة وبتلقي محاضرات عن الأمل وعدم الخوف من رأي الناس فيك وكان ليها محاضرة علي موقع "تيد" الشهير عنوانها
how do you define yourself

ازاي انت ممكن تعرف قيمتك وتشوف نفسك ومش مهم رأي الناس فيك ..ازاي ما تستسلمش لاتهاماتهم وهجومهم عليك وتعيش حياتك بكل اصرار ..دي كانت محاضرة ليزي اللي يمكن تكون قبيحة زي ام بيقولوا لكن تملك روح جميلة اسرت العالم بكلماتها واديتهم امل في بكرة افضل والوقوف في وجه الخوف .

ليزي كتبت سيرتها الذاتية وكتبت كتاب تاني اسمه "كن جميلا ..كن أنت" بتتكلم علي ان المظهر مش كل حاجة المهم الجوهر نفسه..جوهر الإنسان اهم من مظهره .



2- سام بيرنز :

سام بيرنز حالة اسمها "بروجيريا" ورغم مظهره الغير معتاد والغريب الا انه كان كأنه تكملة لسلسلة الأمل زي "ليزي" وعمل محاضرة بيتكلم فيها عن السعادة وازاي تقدر تعيش سعيد رغم الظروف الصعبة اللي بيمر بيها ونظرة الناس ليه في كل مكان وحصارهم ليه بنظراتهم ونقدهم الدائم .

وعملوا عن قصته فيلم تسجيلي اسمه "الحياة بالنسبة الي سام" عشان تكون قصته مصدر الهام لناس كتير حول العالم .



3- هارنام كور :

دي بريطانية عندها متلازمة اسمها "مشكلة المبيض المتعدد الأكياس" فبيكون نمو الشعر عندها معدله زائد عن الحد الطبيعي ..عندها دقن كبيرة والناس بدأت تتكلم عنها ويسخروا منها ولكنها قررت انها تخوض المواجهة واصبحت كمان بقوة ارادتها ناشطة لمكافحة التنمر والسخرية في بريطانيا .

بدأ الشعر ينمو عندها من ساعة ما كان عمرها 11 عام وامتد للصدر والذراعين وبتقول جريدة الديلي ميل عن هارنام :


" هارنام قررت التوقف عن ازالة الشعر من وجهها وجسدها بعد تعميدها كأحد اتباع ديانة السيخ التي تحظر قص شعر الجسم، لكنها شعرت بالخجل من لحيتها خلال سنوات مراهقتها وكانت تقوم بازالتها بالشمع مرتين في الأسبوع، وباستخدام معجون وشفرة الحلاقة كما يفعل الرجال.
وأشارت الصحيفة إلى أن الشعر أصبح أكثر كثافة وانتشاراً في وجه هارنام وجسدها مما جعلها ترفض الخروج من المنزل وتفكر بالانتحار، لكنها قررت لاحقاً ارخاء لحيتها وترك الشعر ينمو على صدرها."


4- هايلي اوكينز :

بنت بريطانية عانت من حالة من الشياخ والتقدم في العمر في سن صغيرة جدا ولكنها طلعت في عدد من البرامج للتوعية بالمرض وظهرت في وثائقي بعنوان
Extraordinary Lives
وظهرت كمان في النسخة الاسترالية لبرنامج 60 دقيقة .

توفت هايلي في سن 17 سنة ومازالت قصتها لحد دلوقتي بيتكلم عنها العالم .



حالات كتير جدا رغم السخرية ورغم الانتقاد الا انها بتعافر وبتتمسك بحلمها وبتنجح في النهاية لأن زي ما بتقول الجملة "اليأس خيانة" .

 

No comments: