Sunday, February 25, 2007

خف تعوم

مساء الشكلمة يا جماعة احب اعرفكم بنفسي اولا انا كنت مبحبش فكرة البلوج دي خالص وكنت بشوفها تافهة اوي "اموت في التفاهة"... بس حبيت اسلي نفسي وافضفض عن اللي جوايا بدل ما انفجر بعيد عنك يا اخويا كل ما اتضايق اورم كل ما اتضايق اورم بس تقدر تقول ان وزني المكتوب علي الميزان ده مش حقيقي لو اعتبرنا ان وزن الجزمة خمسين كيلو ووزن البنطلون 30 انا خفيف صدقوني ده مش وزني ده انا كنت زي الوزة بقيت خرتيت صغير "ميني خرتيت" بس مش هاسمح بكده انا لازم وزني يقل قبل ما انفجر مش ناقص انفجار تاني مش هيبقي جوة وبرة كمان صحيح التقل صنعة بس مش كده عموما بعد ما اشتريت جهاز للتخسيس "بقولكم ايه علي فكرة انا مش تخين للدرجة دي بس همه عقدوني " منك لله يا فاروق خلتني اشك في جسمي النحيل ده انا عودي ممتاز بس الزمن كباس ..الجهاز ده بقي شماعة ممتازة دلوقتي اسوا شئ في الدنيا الرياضة الرياضة الوحيدة اللي لعبتها في حياتي ممكن نقول البيبي فوت دي اكبر مجهود حقيقي عملته ده طبعا غير مجهود البلاي ستيشن وغيره "تعب بقي"
قلت بعد المدرسة وكان اكبر مجهود فيها فهم مجموعة المتحذلقين اللي اسمهم مدرسين وللاسف مش فاهمين اي حاجة يمكن اعمل مجهود لكن كان اكبر مجهود اكل الهامبورجر في الكافيتريا هو كاوتشوك بتشديد الكاف وليس هامبورجر علي فكرة يا جماعة دلوقتي حالا وانا بكتب دخلت مامتي وقالتلي ملحوظة جميلة جدا "يادي النيلة ع البلوة اللي انت زاحم بيها البيت دي " طبعا بتتكلم علي الجهاز الرياضي اللي انا مش بستخدمه اساسا كل البيت مستاء من الجهاز ده علي فكرة يمكن ده لانه بيفكرهم بالرياضة برضه ههههههه عيلة كسولة
المهم بعد الجامعة قلت اكيد هتطحن بقي شغل وكد والتزام لقيت يا ملين كده حالة من الروتين يجيب التهابات مزمنة في البكرياس وحركات مزمنة في العين كما قال بوحة "وهو بيحرك حاجبه "كلابي ده ؟ كلابي؟"
احيانا من الفضي كنت بسرح الوبر اللي في البلوفر اللي لابسه ودي مرحلة متقدمة جدا
وساعات كنت بعمل صواريخ ورق واكتب عليها "ناسا" واطيرها
و اخر مرحلة قبل الشلل بقي بتكون اني اجري عقرب الساعات ورا الدقايق واعمل امريكاني وارجع بسرعة العقرب ورا العقرب "ده النهاية بقي"
علي فكرة قولت يمكن حالتي خاصة طلعت حالة عامة من الروتين فين الشغل بتاع زمان "ربنا لا يعيده" كان في التزام واتزان لكن دلوقتي في انترنت وشات في اوقات العمل الرسمية وغيره يا عالم في ايه غير الشات
عموما هحكيلكم هنا عن اسوا مراحل حياتي واجملها بس مش دلوقتي انا زهقت
مش عارف انا بكلم مين اصلا انا بكلم نفسي يلا هاحكي لنففسي وخلاص فاصل ونواص

3 comments:

Anonymous said...

مش ممكن يا معتز ازاى يابنى الناس ماقرتش الكلام بتاعك ده بس المشكله انى اللى هيفهم كلامك بس هو احنا الناس اللى حوالليك هما بس اللى هايفهموا كلامك وينبسطوا منه على فكره انا قريت كل المدونات بتاعت 2007 وهبدا اقرء 2008 سلام

البسه

Unknown said...

شركة مكافحة حشرات بجدة
شركة الاوائل انت فى امان تام تقدم ارقى خدمات التنظيف من تنظيف فلل شقق خزانات مجالس فى اسرع وقت ممكن وفى سريه تامه وبدون اى ازعاج للعميل ارخص الاسعار تجده لدينا ولقد تم ابتكار عدة فروع اخرى وتطورت خدمتنا وانتشرت حتى وصلت المنطقة الشرقية مع افضل شركة تنظيف بالرياض لقد ابتكرنا طرق جديدة فى التنظيف وابتكرنا ايدنا افضل شى وافضل بند من بنود التنظيف وهو اليدة العاملة فعمالة شركة الاوائل مدربة على اعلى مستوى مع
شركة نقل اثاث بالرياض شركة الاوائل الشركة الاولى بالمنطقة الشرقة تغطى كافة لوازم التنظيف من كنب موكيت سجاد فلل شقق خزانات ولدينا ارقى المواد والماكينات والمعطرات فعند تنظيف المنزل يلجأ العميل الى او الاستعانة الى شركة تنظيف بالدمام
شركة الاوائل الشركة الاولى بالرياض التى تعتمد على ارقى الفنيون المدربون والعمالة المدربة لدينا قدرات خاصة ولدينا افضل واعظم اليد العاملة نقوم بنقل الاثاث من حى اى حى او من بيت الى بيت وايضا نقوم بنقل الاثاث
داخل مدينة الخرج والاستعانة باافضل يوجد لدينا خدمة سريع جدا وهى تنظيف الكنب اليكم افضل شركة تنظيف كنب شرق الرياض
شركة رش مبيدات بالدمام
شركة الاوائل ارقى الشركات بمدينة الخرج ولا تقتصر شركتنا بل وتشعبت فى مجال تسليك المجارى والاعتماد على افضل وانقى شركة تسليك مجارى بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تنظيف واجهات زجاج بالرياض
ودائما نحظ با اعجاب الكثيرون فى ابادة الفئران والقوارض ولديكم ارقى شركة شركة مكافحة حشرات بالرياض شركة الاوائل الشركة الاولى والمتميزه دائما
تعد شركتنا الشركة المحببه فى تلك المجالات والتى تقوم با ارضاء جميع عملائها دائما نحظى على اعجاب الكثيرون ونامل ان نكون عند حسن الظن دائما
رش المبيد اهم هام وضوروى لان يقوم بحماية السكان من اثر الاصابة بالامراض تعد شركتنا افضل الشركات التى تستخدم افضل انواع المبيدات التى لا ضرر له على صحة البشر والتى يتم ترخيصه من وزراة الصحة والسكان
شركة رش مبيدات بجدة

Muhammad Ammar said...

هناك الشركات الصغيرة التي تتكون من عدد قليل من الأفراد. هذه الأنواع من الشركات لديها النفقات العامة أقل بكثير، وكثيرا ما لديها من الموظفين المطلعين جدا والقادرين. مستوى الخدمة يمكن أن يكون أقل بكثير من كبرى شركات تصميم المواقع لكن يمكنك الحصول على عمل ممتاز تقوم به هذه الشركات مقابل جزء صغير من تكلفة شركات خدمات تصميم المواقع الكبرى.

مجموعة من مصممي الويب يغفل الكثير عنها و التي يمكن أن تنتج بعض التصاميم الممتازة على شبكة الإنترنت هي المجتمع العريض من مصممي المواقع الإلكترونية الذين يعملون لحسابهم الخاص. مصممي المواقع العاملين لحسابهم الخاص يعملون من المكاتب الصغيرة (أنها في كثير من الأحيان العمل من المنزلالميزانية لديهم منخفضة للغاية و النفقات العامة تقريباً غير موجودة. على هذا النحو فإنها يمكن أن توفر جودة شبكة أعمال التصميم لتكاليف أقل بكثير من الشركات الكبيرة في تصميم مواقع الإنترنت. إذا كنت تبحث عن جودة التصميم الجيد على شبكة الإنترنت بسعر أقل فيجب أن تستعين بهؤلاء المصممين.

الناس التي يجب أن تتجنبها حقاً هم عديمي الخبرة في تصميم مواقع الإنترنت. هم الناس الذين يبيعون خدمات تصميم مواقع الإنترنت من دون العلم والخبرة اللازمة للقيام بذلك. إذا كنت سيئ الحظ و قمت بالتعاقد مع شخص مثل هذا في الماضي سوف يكون علي دراية بالعمل منخفض الجودة التي ينتجونها وعدم تحقيق نتائج هامة.
الخلاصة:

سوف تجد قدرا كبيرا من التباين بين تصميم مواقع الإنترنت و ما هو مستوى مصمم اخترت التعاقد معه وما هو مستوى الخدمة التي تحتاجها. دائما تأكد من الحصول على العديد من عروض الأسعار والتحدث إلى أكبر عدد من الناس كما يمكنك حتى
أ) معرفة ما هو متاح في السوق
ب) الحصول على فكرة عن التكاليف المحتملة للتصميم كما يدخل ادارة محتوى مواقع الانترت في هذا الامر أيضاً. هناك الكثير من مصممين الويب الجيدين هناك ولكن هناك أيضا الكثير من المصممين أقل مهارة. تأكد من استخدام الحس السليم والتعود على مهارات مصمم على شبكة الإنترنت والخبرة عند الوفاء بها.. نسأل لرؤية أمثلة من أعمالهم، وحيث انهم قاموا بعمل مماثل لمشروعك المقترح. تذكر - لديك اليد العليا!


يمكنكم الإطلاع على خدمات تصميم المواقع لشركة إم بي جي عن طريق هذا الرابط:
www.mpgline.com