Wednesday, February 28, 2007

رفقا بالقوارير







مبدئيا قبل اي شئ اكيد مش دول القوارير ..تقدر تقول عليهم برطمانات او اي حاجة تانية احنا اللي قوارير اكيد انا شايف ان الرجالة بقت في خطورة واضحة واحدة زي دول لو جتلي في حلم ممكن يبقي كابوس اكتر وافظع من اني اشوف نوال السعداوي علي فكرة انا مرة شفت نوال السعداوي في التليفزيون وهي بتتكلم معرفتش انام اسبوع كوابيس مزمنة ووجع كده والخ الخ
هي الستات عايزة ايه نفسي اعرف ايه لازمة المطالب اللي هم عايزينها عايزينا نرضع ولا ايه النظام انا مش شايف ان الست مهضومة في اي حاجة بالعكس ده الرجالة بدات تطالب بحقوقها من البدي والجينز وغيره ثانيا مش ملاحظين ان كل اللي بيطالبوا بحقوق المراة كلهم في حكم المجتمع وان لم يكن في حكم الشرع ذكور
اي والله مية في المية واحدة زي نوال السعداوي دي تاخد في الورث مث حظ الانثيين طيب هي عايزة ايه ما هي بتاخد حقوقها اهي حاجة غريبة اوي
مافيش ولا واحدة ظهرت في برنامج تتكلم عن حقوق المراة الاوكانت اللهم احفظنا شئ يغم النفس ويفور دم اللي ما عندوش دم تقولك الحجاب مش شريعة وتخلف ياستي امشي زي ما انتي عايزة انتي محدش هيبصلك اصلا يا نوال يا سعداوي انتي بتتكلمي ليه عن الحشمة والحجاب والله يا ستي لو مشيتي عريانة هتعتبر حشمة لانك معدلة جينيا او مذؤؤوبة اساسا اعوووووووووووووو
طيب بيقولك مجتمع ذكوري يعني نعملكم لبان نتاية زي "اللبان الدكر" ولا نعمل ايه ؟
ويا حبذا بقي لو دخلت الصالة لقيت واحدة وعيلتها اقول لبابا في ايه يا بابا يقولي مبروك يا ابني متكلمين عليك
!!!!!!!!!!
طيب يبقي احساسي ايه وباي وش ادخل ليلة الدخلة وهي اللي طالبة ايدي هههههه
ويسموا الولد اللي بيكلم بنات كتير ده واد شوشو وتبقي مردغانة بقي
ونمشي نتعاكس في الشوارع ومش بعيد ..... في المعادي مثلا
واحدة زي الستات اللي فوق في الصورة دول كام حصان وايه نظامهم وبيتباسوا من البق ولا ليهم كتالوجات خاصة وعاشوا طفولتهم في ملاجأ ولا اصلاحيات ولا عادي كانوا ضالين في الشوارع؟
يعني اللي ع اليمين دول اكيد بتعض واضح انهم مش متجوزين
وبعدين مينفعش حتي يتعاكسوا يعني لو متجوزهم وبقولها احب الطريييييييي هيبقي نفاق!
طري ايه بقي وحتة طرية دي حتة عفية تكفي مية
هم دول النسوان ولا بلاش لا يا عم بلاش احسن
دلوقتي فهمت كلمة اروح فطيس يعني ايه مافيش اكتر من كده معني
وبعدين لو خطبتها اقولها ازاي هنعيش في عش العصفور ممكن تقولها عرين الاسود او جبلاية القرود احسن
والسؤال المهم فعلا
مين فينا ياخد فياجراااا!!!!!!!!!!!!!
اكيد مش انا
انا لا مؤاخذة عبد المامور
وبعدين ممكن تغنيلها ليلة الفرح في القاعة او حلبة المصارعة اغنية محمد منير "خايف اوعدم موفيش اقولك في اكيد مافيش"
دي الاغنية الوحيدة المناسبة لحالة زي دي ايوه دي اسمها حالة مش جوازة
وياريت كمان اشتريللي كام قميص نوم بمبي شفتشي كده واستناها اما ترجع وارش برفان رجالي ع السرير ماهي مليطة بقي
واكيد هي اللي هتطفي النور وانا اغني اكيد والله زمان يا سلاحي
ما هو سلاحي كان زمان بقي ماعدش له لازمة
وتبقي المصيبة بقي لو جابت صاحباتها البيت وانا اعمل العصاير واجيبها علي صنية ومكسوف بقي واخش جوة بسرعة
لا لا لا لا لا
يا جماعة ده اكيد كابوس انا سرحت
اكيد ده مش هيحص اعوذ بالله انا هرجع
منك لله يا نوال يا سعداوي انتي وامثالك
هم دول امثالك المعدلين جينيا
يا نوال قولي الحق امك راجل ولا لأ!
بيقولوا قوة المراة في ضعفها فعلا انا شايف كده اجمل ست الست الخجولة هو صحيح ده كلام التلاتينات لان الكلام ده بقي خيال علمي بس يعني ده رأي بس
خجولة مين يا عم متفوق بقي وبص للبنات في الشوارع يندب في عينهم اربجيه مش رصاصة
عموما المعاكسة فقدت قيمتها جدا مش زي زمان كانت الست تبص للارض والراجل يعاكس بثقة
دلوقتي مبحلقاله وكانها بتقول ها قول يلا متقول لا لا كلامك قديم متعاكس يا عم الدكر
ايام سخام بعيد عنكم
اه يا زمن النت خليت الراجل ست
عموما انا هامش بقي لحسن انا في نت كافيه وباين واحدة جانبي بتعاكسني
انا مكسوف قوي
انا معاكي يا نوال ان الراجل يتسمي باسم امه شيك اوي اسم محمد داليا مثلا
او راشد رشا السيد
او اسماعيل دينا
شئ رائع بصراحة محلات اسماعيل دينا واوالاده
شئ رجالي جدا
روحي منك لله وللقبر كمان
باي

No comments: