Wednesday, April 30, 2008

أعذار الشعب المصري

عندنا كمية اعذار مش عند اي بلد تانية تقريبا في العالم والغريبة ان كلها مالهاش معني يعني مثلا اقول لواحد متيجي تتغدي معانا يا احمد يرد يقولك معلش بقي اعفيني ما انت عارف!
وهو عذر غير مفهوم تماما يعني اولا يعني ايه ما انت عارف هل مثلا اكلنا بيجيب مرض الهنولولو اللعين ولا عارف ان الاكل غير مستوي ولا ايه بالظبط ولو هو عنده مشاغل انا اعرف منين ولو انا عارف هاقوله ليه اصلا ؟
واحد تاني بقي متيجي ترتاح قبل ما تسافر يقولك معلش بقي اصله يدوب كده وهو اصلا رايح يصيف طيب مستعجل علي ايه ويدوب ايه ؟
اما كلمة "شوية كده" فهي لا تفسير لها حتي الان في الشعب المصري بل انا شايف انها محتاجة تفسير عالمي واحد يسألك انت رايح فين يا محمد؟ يقولك يعني شوية كده !!!
مع ان السؤال مش راجع امتي يا محمد بس الاجابة سريعة وحاضرة وبدون تفكير يعني شوية كده
ولكن بعد بحث طويل لقيت ان اكتر حاجتين ملهمش عذر هما حاجتين تخيل؟
اولا ان انت تقول لناس بياكلوا معلش مش هاقدر اكل دلوقتي ويكتشفوا بعدها ان انت بتاكل جوة في المطبخ فيبقي منظرك زبالة او مش عايز تاكل من اكلهم
وتاني عذر لو واحد في عيد ميلادك ساب تمن الهدية فوقها بتبقي حركة زبالة صراحة ومتعديش قوي دي
اكتر موقف حصلي ومالوش عذر فعلا مع انه الغريب انه عدي ومحصلش فيه اي مشكلة
كان موقف غريب شوية كانت زميلتي في الكلية وكنت بوديلها كتاب في بيتها وهي مش موجودة والدتها قابلتني وقالتلي متتفضل يا ابني قولتلها معلش حضرتك اصلي مستعجل المهم بعد كده قابلت البنت في الجامعة وقالتلي مدخلتش ليه ؟
وخد بالك من الجملة دي هي سالتني مدخلتش ليه في وسط حوار معين المهم كان قصدها مدخلتش بيتنا ليه لما ماما قالتلك انا فهمت انها بتتكلم عن المحاضرة فقولتلها الرد الذي افزع الدنيا واسقط السجائر من افواه اصحابي اللي حواليا قولتلها ادخل فين بس هو ده مكان يتدخل دي دي حاجة مقززة جدا
ههههههههههههههههههه
الغريب ان الموقف ده عدي هي كانت ساكتة ومذهولة وانا واقف بضحك عادي علي اساس اننا بينتكلم عن المحاضرة وصاحبي بس اللي نبهني ومت من الضحك بصراحة وهي اللي جه في بالها اني اكيد بتكلم علي حاجة تانية لان دي اجابة وقحة اوي
بس الحمد لله مزعلتش مني ساعتها ولا كانت تزعل مش مهم
بس ده الموقف اللي فعلا ملقتلوش عذر لو كانت فهمته غلط

1 comment:

lockash أحمد تمام said...

الله عليك يا مييزو.. بس تصدق انا لو مكانها كنت رزعتك علي وشك علي طوول.. علي فكرة كاباتك هنا يعني اللي قدرت اشوفه حاجات تحفه ماتجرب تنشرها علي الفيس بوك ايه رأيك ؟؟