Sunday, December 5, 2010

مذكرات زعــيم عــربي..يا تري بيفكر في ايه ؟






دي مذكرات حاكم عربي لقيناها تحت مخدته كان كل يوم بيكتب فيها بعد يوم حكم شاق ويملي جيبه بالفلوس ويرجع يكتب حصيلة يومه ايه النهاردة في المذكرات السرية دي
ودي حاجة كده زي "الويكيليكس" اليومين دول اللي طالعالنا في البخت..بس دي الويكيليكس بتاعة حاكم عربي وبخط ايده مش ناس كاتبة عنه



اليوم الاول :5 اكتوبر :

نفسي اركب حاجة غريبة..انا ركبت كل حاجة قدامي ..حتي الشعب بتاعي..عايز اركب كنغر في استراليا بس مش عارف هو بيتركب ولا بيتعمل فيه ايه ده..انا دايما في افلام الكارتون اللي بيفتحوهالي في القصر بشوف الكنغر ده بيلعب ملاكمة مش عارف ليه..هاتولي اي حاجة اركبها يا جدعان انا خرمان



اليوم الثاني: 6 اكتوبر :

ايه 6 اكتوبر ده بيفكرني بحاجة ..ااااه ده كوبري مشهور صحيح..المهم انا كل اما اقشر اليوسفندي يضرب في وشي عصيره ويلسعلي عيني لازم احاسب الوزير بتاع الزراعة لاما انا مش عارف اقششششششر..لاما هو فااااسد وانا هاحاسبه ..ازاي يخلي اليوستفندي بتاعي بيطلع عصير يضرب في الوش زي يوسفندي الشعب ؟؟؟



اليوم الثالث: 7 اكتوبر :

قالولي النهاردة جلسة مهمة عشان نحل مشكلة في المرور هههههههه اما عالم هتية صحيح ..مرور ايه اللي هنحله ؟؟ مش اما نأكل الشعب الأول ولا يعني نساعد بتوع العربيات وخلاص ..لاااااااا انا عادل قوي ..وظلمي ع الكل مش الفقرا اطلع ميتينهم والاغنيا ارصفلهم الطرق لاااااااا كله هيتفشخ..



اليوم الرابع : 8 اكتوبر :

انا عايز ادهن القصر من جديد وهاعمل بكرة عيني واوا واقول عايز عشرين مليون علاج علي نفقة البلد وادهن القصر واجيبلي كام عربية انا والعيال وربنا يجعله عامر



اليوم الخامس: 9 اكتوبر :

النهاردة خدوني لمنازل ولا مخيمات اللجئين واللهي..ايه ده ؟؟ ده ازاي يسيبوا الناس دي كده؟؟ ازاي الحال وصل لكده وسابوهم ع الوضع المخزي ده؟؟ ده الناس مش لاقية المياه يا جدعان..احمم ايه اللي انا بقوله ده؟؟ ده انا الحاكم..!!!!


اليوم السادس : 10 اكتوبر :

النهاردة جالي بتاع الاتصالات وطلبت منه انترنت سرعة اسرع م اللي عندي وشوية جيمز لان الوقت بيمر عليا بطئ قوي وانا وحيد ..اصل انا وحيد..رغم ان ولادي ومراتي حواليا
بس هم مش فاهميني شعبي بس هو اللي فاهمني بدليل انه بيجيب سيرتي ليل نهار..هو صحيح بيسب ليا ولأمي بس اهو بيجيب سيرتي ..مع ان امي دعيتلي وقالت "ربنا يحبب فيك خلقه" بس الظاهر انها كانت ولية مش تمام ودعوتها مش دعوة ام .


اليوم السابع : 11 اكتوبر :

كل يوم يقولك الاكل غلي والخضار غلي ..يا ولاد الكلب بتقارنوه بالسنة اللي فاتت؟؟ اللي فات مات يا حلوين ..هو ده قانوني انا "اللي فات مات" انسوا اسعار السنة اللي فاتت من النهاردة مافيش خضار انا الخضاااار ..ايه القرف اللي بقوله ده...اقصد ان من النهاردة هي دي اسعار الخضار واللي مش عاجبه يشرب م النيل بس النيل هيتاخد مننا هههههه يا ولاد المنحوسة هههههه


اليوم الثامن : 12 اكتوبر :

دخل عليا الراجل الطويل اللي ماسك الوزارة وبيقولي "كوبري جديد" ههههه بروح اهله يعني هو انا وظيفتي بتاع محارة هنا ولا ريس؟؟ كل شوية اروح افتح كوبري ؟؟ ولا خط مترو ولا سكة حديد؟؟
ههههه اما راجل ابن كلب قوي ..ده عمره ما قالي تعالي نعمل اجتماع ولا قالي تعالي نصلي علي راي تامر حسني



اليوم التاسع : 13 اكتوبر :

هم عاملين يعملوا كتب كلهم زي بتاع بريطانيا ولا بوش ولا كلينتون وانا ايه يعني مش هاعمل كتاب زيهم ؟؟ بس محتار اسميه ايه ؟؟ هو هتلر سماه "كفاحي" انا هاسمي كتابي "فسادي" واحكي كل حاجة بصراحة او ممكن علي وزن كفاحي اسميه "سفاحي" ما هو اللي بيحصل في البلد ده بيسموه "سفاح".


اليوم العاشر : 14 اكتوبر :

اقسم بالله لو عملوا التشكيل ده تاني لاهاوريهم العين الحمرا ولاد الكلب ..كل مرة نفس التخطيط الذكي ده وبيحرجوا وبيخلوا موقفي حرج جدا قدام عيلتي ..اعمل ايه احط قانون يمنعهم ؟؟ مش عارف ..واحد هيسألني تقصد التشكيل الحكومي؟ اقوله لا طبعا يا خفيف انا بتكلم عن تشكيل برشلونة اللي بيلعبوني بيه بلاي استيشن وبيروقوني كل مرة


اليوم الحادي عشر : 15 اكتوبر :

الحياة صعبة..ده اللي عرفته النهاردة فعلا بعد اما الكهربا رعشت رعشة كده في القصر انا قعدت اعيط واللهي قال وايه في ناس بتقطع عندهم بالشهور ده هي رعشت بس عندي قعدت اعيط نفس العياط اللي انا عيطته اما ريش النعام بتاع مخدتي حسيت انه هبط شوية وجبت المنجد من ايطاليا يظبطوا كنت حاسس ان حياتي بقت جحيم ومش هلاقي راحة تاني لو هبط ريش النعام


اليوم الثاني عشر : 16 اكتوبر :

عايزيني امشي في جنازة مش عارف مين ..ملعون ابوكوا انتوا كل شوية هتفكروني بالاخرة ؟؟انتوا هتقلبوا عليا المواجع ليه ؟؟ انا عارف اني هتروق فبلاش تفكروني بالحاجات دي وتقولولي جنازة ومش جنازة هو انا حانوتي يا ولاد الكلب ؟


اليوم الثالث عشر : 17 اكتوبر :

انا مش عارف اما ييجي في يوم شعبي يحتل القصر ويمسكوا المذكرات دي هيقولوا ايه؟؟ ده هيقعدوا يقروا عليا يا عم ويقولوا ايه ابن المرفهة ده ؟؟بس انا هاكومن هاجرت بقي بفلوسي علي سويسرا وانا جاهز لليوم ده من دلوقتي


اليوم الرابع عشر :18 اكتوبر :

الراجل بتاع الكلام مجاش وانا ورايا خطبة كمان شوية ع التليفزيون.طيب هاطلع اقول ايه ومحدش كتبلي الورقة ؟؟ده انا لو طلعت كده من غير الورقة اكني طالع ملط بالظبط اي واحد م الصحفيين هيثبتني بكام سؤال وانا مش هاحط منطق..لازم انفخ الصحفيين دول اليومين دول


اليوم الخامس عشر : 19 اكتوبر :

يا تري هاخد كام في المية الانتخابات الجاية ؟؟ رقم 99 بقيت بحس انه فقر وبيجيبلي الكلام انا هاخليه مية في المية وخلاص لان 99 مش مقنع خالص وتحس ان فيه شبهة تزوير كده يا اخي


اليوم السادس عشر : 20 اكتوبر :

النهاردة رحلة صيد البط بتاعي ..انا بحب الصيد قوي انما محبش حد يصطادني مينفعش اليمام يضرب الصياد ولا ايه ؟


اليوم السابع عشر :21 اكتوبر :

انا عايز اتجوز علي فكرة مراتي بقي عندها زهد شوية في موضوع ال.....ده... فبفكر اتجوز واحدة نغشة كده عرفي من بتوع قنوات الاغاني دول اما اقوم افتح القناة واختارلي واحدة تكون ملعب


اليوم الثامن عشر : 22 اكتوبر :

عايز واحد سيناريست يجي يفعد معايا يعمل فيلم من دلوقتي عن قصة حياتي لان بعد اما اموت هينفخوني وهيعملوا فيلم زبالة عني ولاد الكلب فانا الحق من دلوقتي اعمل فيلم فيه كل انجازاتي بصرف النظر عن الكباري يا جدعان ملعون ابو الكباري ع اللي بانيها ..هو ده انجاز اني ابني طريق او كوبري ؟؟؟؟؟



اليوم التاسع عشر : 23 اكتوبر :

المعارضة كترت قوي ع الشاشة ماشي ماشي ...انا هاعمل زي شهريار بقي ..يا مسروووووووووور..


اليوم العشرون : 24 اكتوبر :

انا عايزهم يكتروا قوي القنوات الدينية واهي بتلهي الناس وفي نفس الوقت يقفلوا المعارض منها او اللي بيخبط يعني وعايز اعمل قنوات تعارض وترسم انها بتعارض لكن اما ييجي سيرتي يحلو الكلام علي راي لطيفة ويقولوا لاااا الا الريس بحكمته العميقة المعهودة وبتاع فالناس تعرف ان انا العادل الحكيم والحكومة هي اللي ظالمة ههههه تخطيط شيطاني


اليوم الحادي والعشرون : 25 اكتوبر :

طول النهار يقولك فساد في التأمين الصحي وقرف ووجع دماغ مش كفاية مستحمل عددكم يا شعب مقرف ما يموت منكوا شوية يا اخي ايه القرف ده ..كل اما واحد يموت يقولك فساد..ونزيف الاسفلت..نزيف الاسفلت؟؟ معلش المرة الجاية هاحطله صبغة يود يا ولاد الظريفة



اليوم الثاني والعشرون : 26 اكتوبر :

بيقولك بطولة العالم في العاب عجيبة قوي بنكسبها انما الالعاب المهمة احنا زي خيبتها وحتي يعني لو كسبنا الالعاب المهمة ...هو ده اللي هيشرف البلد ؟؟ ههههه يا فرحة امك بيك يا خ.... علي راي الراجل اللي بيشتم


اليوم الثالث والعشرون : 27 اكتوبر :

انا سعيد قوي بان كل شوية مصطلح ييجي يداري علي اعمالي ويحصل حروب بينهم ويسيبوني ملك زماني..خلي العلماني مع رجل الدين مع السلفي مع البهائي مع الليبرالي مع مش عارف مين يخبطوا في بعض كلهم وانا اخرج منها زي الشعرة ...وده يقولوا "انتوا بتتمولوا م الخارج" والتاني يقولوا "انت عميييييل" ....تخطيط جااامد



اليوم الرابع والعشرون : 28 اكتوبر :

والحرب الجامدة كمان اللي مظبطة مزاجي الحرب الغنائية ده يقولك "الكينج" والتاني يقولك "الهضبة " وشوية حاجات تلهي الناس ويخشوا في صراعات والتاني يقولك "سنة" وواحد يقولك "شيعة" وانا عايش في قصري باشااااا علي ما يحلوا مشاكلهم ربنا يزيد الانشقاق اللي مظبطني ..



اليوم الخامس والعشرون : 29 اكتوبر :

انا زهقت م ام المذكرات دي انا النهاردة هاوقف مذكراتي فترة طويلة واروح اضرب كام دكتوراة فخرية مثقف بقي وبتاع ..اهو اعلقهم ع الحيطة جمب اخواتهم وصلوا بتاع 400 دكتوراة دلوقتي ده انا علي كده اخترع جايزة نوبل جديدة مش اخدها ههههه قال 400 دكتوراة قال.





دي كانت فقرة من ملف مذكرات الحاكم العربي ..المأنتخ..المنفخ..المريح..المسلطح..المفهيص..المشهيص..


1 comment:

Anonymous said...

هههههههههههههههههههههههه
والله لو لقيت المذكرات دي ياريت تنشرها كاملة ههههههه اكيد بيكتبوا فيها فعلا حاجات زي كده ويبهدلوا الشعب