Thursday, December 16, 2010

هو الإسبايكي في الحــلم خيــر ؟؟






مفسرين الأحلام البعض بيتهمهم بالدجل والبعض بيقول لا طبعا ده علم ولازم الكل يعترف بيه لكن دلوقتي بقت المهنة دي صعبة قوي في وجود الأحلام الغريبة بتاعة اليومين دول من جيل الشباب بالذات واللي اكيد مالهاش تفسير عند اكبر مفسرين الأحلام حتي :

في برنامج تليفزيوني سنفترض وجود الأحلام الجديدة بتاعة الألفينات ومحتاجين تفسيرها من عند الشيخ اللي حاضر في البرنامج :


الحلم الأول :

المتصل: الو السلام عليكم
المذيعة : وعليكم السلام اتفضل الشيخ معاك
المتصل: والله يا شيخ انا حلمت ان واحد بيحلقلي
الشيخ: اه قصدك يطنشك يعني يا بني ؟
المتصل: ايه الروشنة دي يا شيخ لا قصدي بيحلقلي بجد بالموس
الشيخ :اااه انا اقولك ..التقصير للشعر في الحلم معناه.....
المتصل: لا يا شيخ قبل ما تكمل هو مش تقصير
الشيخ: امال ايه يا ابني ؟
المتصل : هو عملهولي زي ما تقول كده سبايكي
الشيخ: عملك ايه ؟؟
المتصل: سبايكي يا مولانا وقمت مستغرب قوي لانها مش لايقة عليا خالص بصراحة
الشيخ: لا اعرف لها تفسير يا بني فالسبايكي التي تقول عليها لا توجد في امهات كتب مفسرين الأحلام
المتصل: ولا الكابوريا ولا غيره ؟
الشيخ: لا يا ابني مافيش ..
المتصل: ده انتوا لازم تعملوا ابديت بقي للكتب دي ياعمنا سلام


الحلم الثاني:


المتصلة :الو
المذيعة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
المتصة: ايه الرخامة دي ؟ انا مش مسلمة يا ستي
المذيعة : اه انا اسفة اتفضلي امال عايزة ايه حضرتك ؟
المتصلة: هو التفسير للأحلام للمسلمين بس ؟
الشيخ: لا يا بنتي اتفضلي قولي حلمك
المتصلة : شكرا يا شيخ..انا حلمت اني باكل وبشرب كتير قوي في الحلم
الشيخ: خير ان شاء الله..الطعام والشراب في الحلم لهم معاني كتير بس ما نوع الأكل ؟
المتصلة : هو مش اكل بمعني اكل ولكن حاجات خفيفة بس باكل منها كتير
الشيخ: زي ايه يا بنتي ؟
المتصلة : كنت باكل كيكة قرفة من عند سينابون وبشرب وراها موكا وطلبتها بالكراميل كمان
الشيخ : يا نعم ؟ ده اكل يا بنتي ؟
المتصلة : ايوه يا شيخ وكترت قوي من الكيك
الشيخ : كيك؟؟ بتحلموا بكيك يا ولاد المرفهة ..انا هاخلع ام العمة دي وقايم اروح
المذيعة : اهدي بس يا مولانااااا
الشيخ: بلا مولانا بلا بتاع ..ده بيحلموا بكيك يا معلمة
المذيعة : معلمة ايه شايفني قعدة معاك ع الغرزة احنا في برنامج محترم
الشيخ : بلا محترم بلا نيلة بقي ده انتي بتاخدي علي قلبك قد كده عشان تقولي اتفضل حضرتك ومساء الخير وانا اللي اتكلم
المذيعة: متحترم نفسك بقي يا شيخ
الشيخ : انا ماشي وادي دقني ان جيت هنا تاني ده حاجة تفور الدم قال كيك قال ..بتحلم بالكيك من سينابون ده اللي بتقول عليه وتقولك تقلت في الاكل معلش الحلم الجاي كمليه رجيم بروح امك


الحلم الثالث :


وبعد ان هدأ الشيخ وتمالك نفسه جلس وأكمل الحلقة بعد الفضيحة ع الهوا

المذيعة: احنا اسفين قوي يا جماعة بس الشيخ انفعل شوية
الشيخ: انا اللي اسف لحضراتكم يا ولاد اللذين
المذيعة: ولاد اللذين ايه متتكلم عدل بدل ما اكشحك م البرنامج ده
الشيخ: اكشحك ؟؟؟ ايوه بانوا بانوا يا بتوع كفر البلاص ياللي بقيتوا مذيعات
المخرج: ستوووووووووووووب احترموا نفسكوا لاما هاقفل الحلقة
المذيعة: اهلا بيكوا اعزائنا المشاهدين مرة تانية في برنامجكم "احلام اتجوزت"..وده الجزء التاني من البرنامج المتنوع "قشطة اتجوزت" السنة اللي فاتت
الشيخ : اتفضلوا حضراتكوا
المتصل: الو
الشيخ: الو يا ابني اتفضل
المذيعة: ده دوري علي فكرة
الشيخ: اتفضلي يا ختي قال يعني صعبة اني اقول الو
المذيعة : الو
المتصل: خلصونا بقي الو اقول الحلم ؟
المذيعة: اتفضل احكي للشيخ
المتصل: انا بحم كل يوم ان في واحد بيضرني قوي وبيعملي عمل سئ جدا
الشيخ: اااااه ده حلم له مدلولات كتير بس بيأذيك ازاي ده المهم..يعني بياذيك انت لوا حد من عيلتك وبيعمل ايه بالظبط ؟؟
المتصل: انا بحلم انه بيمسحلي حاجات من ع الوول بتاعي
الشيخ: عمل ايه تاني ؟
المتصل: في الفيس بوك بحلم انه بيمسح حاجات من علي الوول مع ان ده مينفعش
المذيعة : ليه ممكن يكون سرق الباص وورد ؟
الشيخ: انتي بتقولي ايه انتي كمان ؟؟؟ انتوا بتقولوا اييييييييه يا جدعااااان ؟؟ ده ام تفسير الاحلام ع اللي بيفسروه..دي احلام عايزة كتالوج يا ولاد الكلب انا ماااااشي ومش رررجع تاني اي برامج من دي انا رايح اقعد ع الفيس بوك اللي بيقول عليه احسن سلااااااااااااااام

المذيعة : بنعتذر لحضرتك انا مش عارفة هو متنرفز ليه..عموما ناخد اتصال تاني ونكتب في ورقة ونديله الاسئلة يجاوب عليها في البيت
المتصلة: الو
المذيعة: اتفضلي
المتصلة: اتفضل ايه ده الشيخ مشي
المذيعة : انا هاكتب حلمك عندي وهاديهوله اما يهدي شوية والحلقة الجاية هنجاوبك
المتصلة : طيب انا حلمت ان الشريحة بتاعتي....
المذيعة: استني متكمليش..والله الشيخ كان عنده حق ..انا كمان معتزلة من البرنامج الاهبل ده يا ولاد المرفهة يا دزم ..انا ماشية انا كمان شريحة ايه ياختي اللي بتحلمي بيها ..كفااااية بقي لحد كده





وتوقف البرنامج فترة طويلة لحد ما يمتلكوا نفسهم من احلام العصر الجديد المستفزة جدا ..واللي ميعرفش يفسرها ولا كبار المفسرين ..لانها احلام سيس قوي.





3 comments:

Maram said...

بجد بجد مساكين آخر حاجه .. خصوصاً إللي حلمت إنها بتاكل سينابون ... ده مليان كالوريز بجد أنا لو منها مكلش تاني يوم ده وأنا بقرأه كنت هعيط...وبعدين الشيخ ده عصبي أوي كده ليه ؟؟ he have to take a chill bill

<<< كل اللي فات ده تهريج ... بوست ساخر جدا وبيضحك أوي لأن في ناس بقت كده التفاهه عنوان ليهم .. وبعض الشيوخ اللي بتفسر الأحلام بجد ولا فهمين أي حاجه في أي حاجه

معـــــتز هــاني سعد said...

هههههه طبعا مسكينة جدا اللي تاكل كمية من عند سينابون وده يبقي كابوس قاسي وفظيع

وبعدين كتير من بتوع التفسير دول بيألفوا حاجات وبيأولوا الكلام ويحملوه معاني كتير تانية عشان يخدم تفسيرهم الغريب للحلم زي المحشي في الحلم يختلف لو ورق عنب او كرنب مثلا حسب رأي الشيخ ههههههه

reem ahmad said...

خير اللهم اجعله خير و ياتري التوبينج بتاع السينابون يفرق يعني الكاراميل غير التشوكليت و كله زي بعض عموما بيتهيالي كده ان البايتس احسن و الله اعلم بس الشيخ ده لازم يعمل ابديت لمعلوماته علشان الالفىة الجديدة من باب يعني تحديث الخطاب الديني كده زي ما بيقولوا