Tuesday, August 23, 2011

رمضــانيات 4







* انتقال "سامح حسين" من مسلسل "راجل وست ستات" الي اعمال ياخد دور البطولة فيها زي مسلسل الزناتي مجاهد يخلي الواحد يقول "ما اسخم من سيدي الا ستي" .


* اغرب نوعية اعلانات هي اللي بنشوفها علي قناة القاهرة والناس زي اعلان الشيشة اللي بييجي في الكافيه الرمضاني ودي اول مرة اشوف فيها اعلان شيشة علني كده بدخانها وكمان اعلان زي بتاع "جواز اون لاين" الظاهر الاعلان ده جه بعد مسلسل عايزة اتجوز السنة اللي فاتت .


* في ناس في مصر سهل اوي تقنعهم باي حاجة قدام فستان وحتة طرية ! زي اللي بيطلعوا في اعلان بيبسي وبدل ما يقول هاصوت للخير بيقول هاصوت للفستان البمبي !


* بعد متابعة فترة لمسلسل المواطن اكس سيبت المسلسل بعد الحلقة 15 تقريبا لان المط والتطويل والملل في المسلسل فاق الحد والملل اللي كان في فيلم ايس كريم في جليم !


* احب اقول للمخلوع علي راي المثل "كل برغوت علي قد دمه وكل حاكم علي قد ثورة شعبه"


* المجلة اللي عايزة تبيع فعلا اليومين دول المفروض تعمل ملحق زي بتاع زمان اللي كان اسمه "اين شلبي" وهي لعبة كده لشوارع زحمة وتدور في ملحق عن شلبي ..دلوقتي يعملوا "اين القذافي" ويجيبوا كل شوارع طرابلس وباب العزيزية وعشان تعرف مكان القذافي يكون في فوق الصور علامات حشيش دالة علي مكانه !


* الايام دي بيحصل سرقة ونهب لرموز سياسية علي الطرق وضرب لشخصيات اخري من اول عمرو حمزاوي لحد مستشار حزب الحرية والعدالة اللي اتضرب بشدة طب ليه محدش يبعت لبتوع طرة حد برضه يديهم اللي فيه النصيب ؟ واهي تبقي علي طريقة اضرب المحبوس يخاف السايب .


* اظن ان بعد الثورة ممكن حاجة تتصلح الا حاجتين هم "الانترنت" وفساد قطاع الاتصالات وكمان فساد داخل البورصة وعمليات مشبوهة ولو حد سألك عن وضع الانترنت المصري قوله زي فيلم احمد عيد "ده مش وضع ده كل الاوضاع" !


* مش عارف ازاي الناس اللي بتنادي وتقول "الله ومعمر وليبيا وبس" تجيب كلمة معمر بين كلمة الله وكلمة ليبيا ازاي السفاح يكون كلمة وصل بين شعب ورب !


* السفير الاسرائيلي كان واخد كورسات عند حسني مبارك في فن البجاحة بدون معلم ! وتلاقيه بين كل الثوار اللي عايزين يطردوه بيقول في سره "خليهم يتسلوا" .


* دلوقتي المثل الشعبي هيتغير واي حاكم ظالم ييجي نقوله "قال يا فرعون ايه فرعنك قال ملقيتش تحرير يلمني" .


* اظن ان اللي بيطالبوا بعودة حسني مبارك هم مش مجانين بس ولكن المفروض يخرجوا في الشارع ويقولوا "ملكية ملكية احنا ولاد هبلة وهفية" !


* اظن انا عرفت دلوقتي مكان "بحر البقر" الحقيقي هتلاقوه علي شواطئ مارينا اللي كان بيعوم فيه الوزراء قدام قصورهم .


* مسلسل الهاربة 2 بتاع تيسير فهمي خلاني عايز طاقم العمل بتاع المسلسل يهرب فعلا ومحدش هيلاحقه !


* فيفي عبده بتقول انها "ابو تريكة الدراما" ولكن هي المفروض تكون بركات لانه "ملك الحركات" .


* الفلول هم جماعة "أسفين يا ريس" والثوار هم جماعة "إسفين يا ريس" !


* الفرق بين الاسلاميين والليبراليين هو نفس الفرق بين "المارش" و "المارشميللو" !


* كان كلام الحكام العرب زي قصايد غير مفهومة وملهاش صدي ويقولك في الاخر "المعني في بطن الحاكم" .


* انا بيتهيألي ان اللي ماسكه علاء وجمال في السجن مش مصاحف انما هي جلدة مصحف وجواها ورق ابيض جواها بقية حساباتهم في اوروبا !


* مسكوا لحوم فاسدة في كل السوبر ماركتات الشهيرة في مصر واللي ليها اسم جامد يعني كده في مصر النباتيين يتسرطنوا والعاديين يجيلهم فيروس سي والفقرا في نعمة !


No comments: