Saturday, August 6, 2011

رمضــانيات





* قبل الثورة كان الكلام عن "البوكسر" يادوب جملة خاطفة في اعلان ولكن بعد الثورة زاد قوي الكلام عن البوكسر وفردوله اعلان كامل وتصنيف لانواعه كمان يمكن عشان الشخصيات "البوكسر" اللي ظهرت كتير في الفترة الاخيرة زي "عكاشة باشا" وامثاله من الفلول .


* "عطشان يا صبايا مع اني في بلد النيل" تحس ان الاعلان ده صيحة في وش النظام اللي خلي الملايين عطشانين وممكن كمان يقولوا "جعان مع اني في ارض النعم " .


* من كتر المسلسلات اللي اتعملت عن امن الدولة السنة دي بدات اعتقد انهم طالبوا بحل جهاز امن الدولة مخصوص عشان نفردلهم مساحة براحتنا في الاعمال الفنية بدون رقابة .


* حاجات كتير تخلينا نصدق ان بكرة احلي حسب دراسة كوكاكولا ! منها ان رئيس كان بيلعب بصابعه في الشعب بقي بيلعب بس في مناخيره .


* اظن ان لقطة المخلوع وهو جوة القفص لازم تكون فكرة لاي شركة مراتب ان ده يكون اعلان يعمل دعاية جامدة للمنتج بتاعها ويبقي الشعار "مراتبنا تريحك حتي لو كنت ورا القفص".."نام وافرد ركبك اسبوع ومحلاها نومة المخلوع" .


* الملاحظ ان في رمضان اختفت قوي اعلانات الداخلية بتاعة "اطمن" والظاهر انها بعد جمعة تفريق الشمل هترجع بس هيقولوا "ارجع اقلق تاني"


* من كتر برامج "فرد الغسيل الوسخ" في مجال السياسة هيغيروا اسم السلك الدبلوماسي عشاني بقي الحبل الدبلوماسي وياريت يكفي غسيلهم .


* في برنامج من انتم طلع تامر امين يقول انه كان محايد تماما قبل الثورة وبعدها..واضح انه كان بيتفرج علي "نشرة اخبار الفراخ" كتير الفترة اللي فاتت.


* توفيق عكاشة سأل البرادعي عن سعر دكر الوز وسعر ربطة الجرجير ولسه مسألوش في رمضان عن سعر الياميش ومنتظرين الحلقة دي جدا يا عم عكاشة وياريت كباية سحلب معاك .


* لسه محتار جدا ايه افضل مسلسل في رمضان ولكن اكيد اخترت اسوأ مسلسل وهو "كيد النسا" و "نونة المأذونة" بسبب طاقم العمل اللي مع حنان ترك اللي يجيب الشلل انواع .


* الخلاف السياسي في مصر زي مسلسل الكبير قوي الجبهة الليبرالية "جوني" والجبهة التانية "الكبير قوي" .


* بعض الاعلانات زي اعلان "كونو مختلف" بتخليني اقول "هووووب عشان هوب متخليش الدمعة تفط "


* بدأت بعض البرامج الدينية تفقد شعبيتها لان اما اجي اتفرج عليها احس اني قدام رجل سياسة وليس رجل دين بسبب بعض المشايخ والدعاة اللي اتفرغوا للعمل السياسي فقل مستوي برنامجهم الديني.


* اللي يفطر صائم له الاجر ولكن بعض تصريحات الفنانين تخلي الصائم يفطر بس عليهم .


* بدل الخلاف بين كافة التيارات السياسية ياريت تطلعلنا "اميرة السلام" في ثوبها الابيض وتحل المشاكل كلها..اصل بتوع احنا اسفين يا ريس كانوا بيقولوا علي العقربة مرات المخلوع "اميرة السلام " !


* رغم ان المسلسل لسه في نصه بس اعتقد ان خالد الصاوي السنة دي هيقدم مسلسل من اجمل ما قدم علي الشاشة وهو "خاتم سليمان" وفي انتظار بقية الاحداث .


* للاسف كان مسلسل "مسيو رمضان ابو العلمين" نسخة مكررة وبايتة قوي من الفيلم اللي منجحش النجاح الساحق يعني اللي يخليه يتعمل مسلسل كمان .


No comments: