Friday, May 4, 2012

نصائــــح لحضرة الرئيـــس..الجزء الأول







في الأيام دي كل الناس مهتمة بموضوع اختيار الرئيس وبتحاول تقارن البرامج بتاعة كل مرشح رئاسي عشان تعرف مين الأصلح للمهمة الشاقة دي لكن في موضوع تاني مهم بالنسبة لرئاسة الجمهورية وهو النصائح اللي المفروض يعمل بها الرئيس القادم وكل رئيس ..
من اقوي الكتب اللي اتكلموا عن النصائح بالنسبة لرئيس أي دولة هو كتاب

Listen Up, Mr. President: Everything You Always Wanted Your President to Know and Do

للكاتبة الامريكية صاحبة التاريخ العريق "هيلين توماس" اللي ليها مواقف وعلامات مضيئة كتيرة في حياتها وهي صحفية وكبيرة الصحفيين في البيت الأبيض ومراسلة شهيرة وليها مقولاتها الشجاعة ولا تتردد انها تقول كلمة الحق حتي لو كلفتها منصبها ..قالت في اشهر تصريحات ليها ان بوش الإبن هو الأسوأ في تاريخ امريكا وان علي اسرائيل ان تترك فلسطين ..وطبعا التصريح الاخير ده قلب عليها الدنيا واتهموها انها معاداة للسامية كعادتهم ..وهاجموها كمان عشان كانت بتسأل بكل صراحة "لماذا نقتل الناس في العراق؟" ..

كانت بتقوم بالخدمات الصحفية من ايام كينيدي وعاصرت رؤساء أمريكيين كتير عشان كده ومن فرط خبرتها وحياتها بين الرؤساء عملت كتاب مهم جدا تتكلم فيه عن اهم النصائح لأي رئيس حالي أو قادم عشان ازاي الناس تحبه وازاي يقدر فعلا يبقي قد المنصب الكبير ده..

ومعاها كمان في الكتاب الكاتب "كريج كروفورد" وعمل مع الرئيس كارتر وكمان عاصر اكتر من رئيس زي ريجان وغيره وليه خبرة واسعة ساعدته انه يشارك مع هيلين توماس في الكتاب الشيق ده.

وبيقولوا في مقدمة الكتاب جملة تعطي الوصف الدقيق لهدف الكتاب ويقولوا في جملتهم  "لقد كتبنا هذا الكتاب لمساعدة من يتولي منصب الرئيس في النجاح في مهمته".

وبيقولوا الجملة الشهيرة عن الرئاسة اللي بتقول عن الرئاسة انها

the show that never ends


ومن النصائح اللي بيقدمها الكتاب واللي بلخصها من وسط صفحات الكتاب الممتع واللي تهم كل من يتولي مسئولية الرئاسة هي :



1- الرؤية :

الرئيس لازم يكون عنده رؤية والدليل علي كده الرئيس كينيدي اللي مهد الطريق لعصر جديد وبعت رواد الفضاء للقمر وخلي الدولة تركز علي المجال التكنولوجي والفضاء والعلوم واللي جهزت الدولة للسيطرة والريادة في عصر تكنولوجي جديد ..لان تغيير البلد للأفضل هو ما يفعله الرؤساء.


2-  معايشة الظروف السيئة أيضا :

في اول فصل من الكتاب بتقول الكاتبة للرئيس جملة :

THE WORST IS YET TO COME

لازم كل رئيس يكون مستعد للاحداث السيئة ومتأهب لها لان الاحداث دي لازم تحصل سواء بعد يوم او اسبوع او شهر او سنة انما لازم تحصل المفاجأة والظرفو الصعبة اللي بتنتظر حنكة الرئيس ومرونته زي الحروب والمتغيرات الاقتصادية والكوارث البيئية  ولازم يواجهها بكل ذكاء وتحدي .



3- إعرف أخطائك :


الرؤساء بشر لهم اخطائهم أيضا..فلا يتوقع احد منهم الأفعال الكاملة في أي موقف..وذكرت الكاتبة في الكتاب مشهد للمخرج اوليفر ستون في فيلمه عن الرئيس نيكسون الذي جسده "انتوني هوبكنز"
وهو يسير حول "بورتريهات" الرؤساء الأخرين ويتحدث عنهم وتظهر غيرته من أحدهم واضحة في المشهد..وتظهر عيوب الرئيس واخطائه في هذا المشهد وانه بشر ليس كاملا .



4- فوقنا أم بيننا :

تقول الكاتبة ان الرئيس العظيم هو اللي بيخلي الناس تتمني تكون زيه ودايما بيظهر انه "واحد من الناس".
وبتقول انه من الافضل انه يحسس الناس انه واحد منهم وانه يتكلم نفس لغتهم لان ده بيديله افضلية علي غيره وضربت مثال بالرئيس روزفلت اللي كان من اسرة غنية ومع ذلك اختار انه يكون دايما محاط بالناس الفقيرة والعمال ويتكلم معاهم ويعرف مشاكلهم.
وقالت عن الرئيس ريجان نفس الحكاية رغم ان حياته كانت مترفة برضه.


ودايما يتقال عن المرشح الناجح انه هو اللي الناس تتمني تقف وتشرب معاه مشروب كانه صاحبهم..وبيكون الشخص ده المسمي بتاعه او المصطلح المعبر عنه

the down-to-earth person

اللي بيكون دايما للناس وعارف كل مشاكلهم مش بعيد عنهم .



5- انت الذي تقع في المشكلة الأن :

الرئاسة مش سهلة وكلها مشاكل وبتضرب الكاتبة مثال اما الرئيس روزفلت مات قال ساعتها ترومان للصحفيين "صلوا من اجلي يا شباب النجوم والقمر سقطوا فوقي" وده بيعبر عن صعوبة الموقف

وصعوبة المسئولية .

وذكرت ايضا القصة لزوجة روزفلت عندما طلب منها الاستشارة وقال ليها "هل اقدم لكي خدمة ؟"
قالت له معبرة عن صعوبة مسئوليته  "ماذا نستطيع ان نقدم نحن لك ..انت الذي تقع في المشكلة الأن" ..!



6-  اختر من حولك ممن يستحقون ثقتك :


الرئيس الناجح له علاقات ناجحة وبيختار دايما من حوله بعناية فائقة زي الرئيس ترومان وصداقته مع زوجة روزفلت اللي نفعته جدا وكانت ناصحة ومستشارة امينة له ومخلصة لروح زوجها وللبلد حسب رأي الكاتبة .




7- قلل توقعاتك :


ربما يخدم البلد لو قللت الشعب قلل التوقعات وميحسسش الرئيس انه مسئول حتي عن سعر اللبن لو طلع او نزل لان لازم تحطه في الاطار وتعرف انه له حدود في مسئولياته وياريت مترفعش توقعاتك زيادة عن اللزوم لان كل رئيس لازم يكون له اخطاء وعيوب ولكن الرئيس لو مش قادر علي مسئولية معينة لازم يكون شفاف وامين مع الشعب في كل حاجة .

ولكن احيانا المبالغة في كلام الرؤساء اما بيتكلموا عن برنامجهم هو السبب اللي بيخلي الشعب يتوقع منهم انهم هيعملوا كل حاجة وقادرين علي فعل اي شئ مهم كانت صعوبته وده اللي بيعلي سقف طموح الناس وفي الاخر بتبقي صعبة علي الرئيس .



8- اعرف قدرتك وإختر اسلوبك في الإدارة :

لازم كل رئيس يعرف قدرته كويس وايه اللي فعلا يقدر يحققه للناس ويعرف كمان ويختار اسلوبه في الادارة اللي يقدر يناسبه ويمشي علي نمط معين وطريقة ادارية ناجحة وميغيروش كل شوية .



9- استخدم قوتك واعرف حدودها :

ضربت الكاتبة مثل عندهم باستخدام الرؤساء للفيتو وقرارات الحروب وازاي كان بوش الابن معرفش حدود قوته وفقد الدعم الشعبي وكرهه ناس كتير في الشعب الامريكي لانه معرفش يوازن بين قوته وبين حدود قوته .



10- نصائح خفيفة للإعلام والمظهر والصحة :


قدم الكتاب بعض النصائح الخفيفة كمان ومنساش دورها في التوعية للرئيس زي :

* إذهب للتمشية :

كان دايما ترومان بيحب التمشية كل يوم وكمان "ويلسون" ضرب رقم في اكتر رئيس لعب جولف وروزفلت كان بيجمع الطوابع النادرة يعني كل رئيس له هوايته كنوع من الترويح عن نفسه .

* اضحك كثيرا وستبكي قليلا :

دي كمان نصيحة للرؤساء انه ميكونش دايما عابس قدم شعبه بل لازم يبتسم لهم في كل خطاب واتكلمت عن اخف دم رؤساء زي كينيدي وريجان .


* بص لصورتك "انت علي اليوتيوب" :

ده فصل كامل في الكتاب بتتكلم فيه الكاتبة عن اهمية مظهرك قدام الاعلام خصوصا في عصر الانترنت لانك كرئيس بقيت خلاص قدام العالم كل لحظة بسبب اليوتيوب وكله متبع ردود افعالك والعلامات علي وشك .

وبتقول ان التصرف كرئيس لازم يكون زي الظهور كرئيس أيضا ..
وكان الرؤساء بياخدوا النصائح من المصورين وبيحاول المصورين يظهروهم في الصور بأفضل مظهر ممكن ويخبوا عيوب وجوههم زي الرئيس لينكولن اللي ربي دقن بناءا علي نصيحة عشان يخبي بعض العيوب .
وكمان بيقولوا ان الرؤساء اللي قبل الاعلام الحالي كان محظوظ وبتتكلم عن رئيس وزنه تقيل وليام هوارد وبتقول انه زمان بعت برسالة بيقول فيها "انا ركبت الحصان النهاردة وحاسس اني كويس"
رد عليه مستلم الرسالة بعدها وقال "وازاي الحصان دلوقتي" !

وبتقول ان اوباما برضه زعل من صورة ليه في زي الاستحمام واثارت غضبه وكتير من الرؤساء زعلوا من صور ليهم في الصحافة .


* خلي ليك صورة معروفة :

وبتتكلم ان كل رئيس يكون ليه "ايمدج" او صورة او هيئة زي مثلا حركة او مشية او تلويحة بالإيد او صفة محببة للناس عارفينك بيها ومتخليش الصحفيين هم اللي يصنعوا صورتك .


* العطلات الرئاسية :

حتي طريقة تمضية الرئيس للعطلة بتاعته بتشارك في صنع صورة الرئيس قدام الناس .


* الزوجة والابناء :

زوجة الرئيس او السيدة الأولي والاولاد بيمثلوا دور كبير في صورة الرئيس وبيكونوا مسار نقد واستحسان احيانا زي زوجة روزفلت اما قالت مرة للاعلام علي لبسها علي الموضة اللي كان شكله غريب  فقالت "اشعر اني ارتدي تمثال" !


* احتفظ بمظهر صحي :

لازم الرئيس يهتم بصحته ودايما يظهر بمظهر لائق وصحي قدام الناس .


* شقي ومحبوب :

طبعا هنا اتكلموا عن "كلينتون" ورغم اخطائه ونزوته الشهيرة الا انه كان محبوب برضه في نفس الوقت وكان موقفه غريب برغم الجانب ده في حياته الا الناس فضلت تحبه برضه وسموا الحكاية دي ب :

 the “lovable rogue” syndrome





ودي كانت بعض النصائح لكل رئيس ونلتقي في الجزء الثاني .

2 comments:

Anonymous said...

روووووووعة جدا

Übersiedlung Wien said...

اللهم ولى من يصلح