Saturday, October 20, 2012

هوليود..هروب وحنين الي الماضي..لعشاق السينما







الماضي في أفلام هوليود كان محور افلام كتير عظمية في تاريخ السينما ..سواء الماضي بذكرياته المؤلمة او الحنين الي الماضي او الرغبة في الهروب منه مهما كان التمن..

هنستعرض مجموعة من اجمل الافلام الشهيرة جدا اللي كانت محورها الموضوع ده وطالما اتكلمنا عن الذكريات والماضي يبقي اكيد هنتكلم عن الفيلم العبقري
Nuovo Cinema Paradiso
فيلم من اروع الافلام القديمة من سنة 1988  وبيتكلم عن طفل صغير اتعلق بالسينما من صغره وكان ليه صديقه شغال في قاعة العرض وتربط بينهم علاقة قوية جدا وكبر الولد ودخل في قصة حب
لكن مع بنت من عيلة غنية وزي كتير من العلاقات انتهت القصة نهاية غير سعيدة ونصحه صديقه الاكبر سنا انه يهجر المدينة تماما وميرجعش الا لما يكون ناجح جدا وفعلا ضحي بكل شئ حتي بسعادته وهجر صاحبه وامه وكل شئ والسينما اللي بيحبها عشان ينسي قصة الحب دي ويسمع النصيحة وميرجعش الا لما يكون غني وناجح وفعلا اتحقق الحلم ده ورجع بعد سنين طويلة جدا لقي السينما بتتهدم ومعاها كل ذكرياته القديمة  وصديقه العامل في صالة العرض توفي وكان اعز اصدقائه..
الفيلم بيبدأ بحاضر الشاب ده وهو كبير وبيبدأ في الرجوع لرحلة الماضي ويتذكر لما كان طفل وذكرياته الجميلة في بلده قبل ما يهجرها ..
الفيلم تقدر تقول انه من اروع ما قد تشاهد علي كل الاصعدة سواء موسيقي او اخراج او تمثيل ومن اكثر الافلام تأثيرا وعمقا وحزنا في نفس الوقت.


طبعا من اعظم الكلاسيكيات منقدرش نسيب الفيلم العملاق Citizen Kane  فيلم من سنة 1941  لكن فيلم عايش جوة كتير مننا لحد دلوقتي
تم تصنيفه من قبل علي انه اقوي فيلم في العالم وينافس دائما فيلم
Vertigo
المواطن كين فيلم من اخراج  المخرج القوي
Orson Welles
وده اللي اخرج الفيلم اللي اتكلم عن فساد في قطاع الشرطة اللي كان اسمه
Touch of Evil
والفيلمين مصنفين من اقوي الافلام علي imdb  من اقوي 250 فيلم .

الفيلم ماشي علي طريقة اسمها
chronological order
الطريقة دي زي اللي شوفناها في الفيلم الشهير
Memento

بيكون في طريقة عرض الفيلم اتجاه لعرض الحاضر وفي نفس الوقت اتجاه تاني في الفيلم لعرض الماضي بالكامل لحين التقاء الطريقين مع بعض في نهاية الفيلم ..وممكن كمان نعتبر الفيلم ماشي في اتجاه تاني شبيه بفيلم
Who's Afraid of Virginia Woolf?
بتاع الثنائي الهوليودي الشهير اليزابيث تايلور وريتشارد برتون الل كانوا مع بعض برضه في الفيلم القوي كليوباترا.

ووجه الشبه هنا انك بتكون امام الشاشة تبدا تتكشف الاحداث قدامك تدريجيا يعني كأن الفيلم بيبدا من النهاية وانت عايز تعرف ايه هي البداية وايه اللي وصل الامور لكده ودي في الأفلام بتكون قمة الاثارة والتشويق .
فيلم
Citizen Kane
من اقوي الافلام اللي بتتكلم عن الحنين الي الماضي البرئ..بعد ما تشوف قسوة الحياة وقمة المال والمجد لكن برضه نقصاك حاجة..نقصاك البراءة اللي كانت بتشوفها وانت طفل وبتشوفها في عيون الناس..الفيلم بيتكلم عن عملاق من عمالقة النشر والنفوذ السياسي بعد نسبه السياسي من جوازه لابنة زعيم وقائد سياسي ويبدا يدخل في قصة حب جديدة والقصة تنتشر عن فضيحته لحد ما يتجوز الحب التاني ده ويفتكر ان دي نهايته السعيدة لكن برضه ميلاقيش السعادة الكاملة معاها وتهجره ويموت وحيد ويدور الفيلم كله عن سر اخر كلمة نطق بيها وهو بيموت ويتضح في النهاية ان الكلمة دي كانت مكتوبة علي "زلاجة" كان بيلعب بيها وهو طفل وبتعبر عن شوقه للطفولة وقال المخرج نفسه في شرحه لنهاية الفيلم ان الحاة دي اسمها
transference


لو اتكلمنا عن افلام الماضي بخيره وشره من الأفلام المأخوذة عن قصص شهيرة جدا يبقي اكيد هنتكلم عن قصتين هما
Wuthering Heights
القصة الشهيرة للكاتبة ايميلي برونتي والفيلم الماخوذ عنها من انتاج  1939
وكمان فيلم
les miserables
قصة فيكتور هوجو الشهيرة والفيلم المأخوذ عنها انتاج سنة  1998

في الفيلم الأول بنشوف الماضي وذكرياته ورجوع الحب من الماضي مرة اخري بعد قصة حب قتلها الزمن ازاي الحب ده بيتجدد مرة اخري اما يعود مرة اخري
Heathcliff
اللي بيقوم بدوره الممثل الكبير
Laurence Olivier
يعود مرة اخري لصديقة طفولته وحبيبته  Cathy
اللي بتقوم بدورها الممثلة
Merle Oberon

يعود البطل والحبيب القديم من ذكريات الماضي بعد ما تكون اتجوزت ولكنه يرجع غني واقوي مما كان وكانه بينتقم من الظروف اللي خلته يخسر حبه الاول ولكن البطلة تكون اتجوزت ويبدأ يدب الحنين مرة اخري في قلبها وتموت علي ايديه في نهاية الفيلم من عذاب الحب في نهاية مؤلمة وحزينة جدا ..وهو من اروع الافلام الرومانسية .

في فيلم "البؤساء" اللي اتعمل كذا مرة طبعا لكني بحب نسخة  1998 بطولة "ليام نيسون" و "اوما ثورمان"
بيتكلم عن صراع بين بطل الفيلم
Jean Valjean
اللي كان محبوس زمان لكنه اصبح شخصية شهيرة جدا في المجتمع ولكن يعود محقق قديم عارف تاريخه كله ويواجهه بتاريخه ويحاول حبسه مرة اخري وهو الشرطي اللي اسمه
Javert
وطول الفيلم صراع ما بين الاتنين وهروب بطل الرواية وطبعا الفيلم ملئ بالدراما في احداثه ومنها رعايته لطفلة عاملة قديمة عنده ماتت ووصته ببنتها ورباها معاه رغم ظروفه الصعبة وكمان احداث ثورة تم قمعها في فرنسا من قبل النظام..وفي النهاية يعيش البطل حرا طليقا بعد انتحار المحقق .


فيلم الدراما واالمغامرات الرائع
hugo
الفائز بخمسة جوائز اوسكار من اخراج العبقري مارتن سكورسيزي ..ايضا يدور في نفس الفلك عن الماضي والهروب منه والرجوع اليه مرة اخري ..الفيلم عن نجم من نجوم السينما قديما ومن عمالقة انتاجه وهو شخصية
Georges Méliès
الذي يقوم بحرق اعماله بعد نجاحه الساحق قديما محاولا الهروب من هذا الماضي ويقابل الطفل الصغير هوجو اليتيم الذي يترك له والده انسان الي يحاول الوصول الي سره والحصول علي المفتاح الذي يحرك هذا الانسان الالي ويكتشف ان صانع هذا الشئ هو نجم السينما نفسه ويسترجع معه الذكريات القديمة عن اعماله السينمائية .


ونتحدث عن الفيلم الدرامي الرائع المبهر
Sunset Blvd
الفيلم من الخمسينات سنة 1950  وهو عن النجمة السينمائية القديمة التي تسمي في الفيلم "نورما" التي قامت بدورها الممثلة الرائعة
Gloria Swanson
وهي تعاني من العيش في نجومية الماضي من ايام الافلام الصامتة وتتناسي دائما ان شعبيتها قد انتهت تماما لدرجة ان خادمها يرسل لها رسائل معجبين وهي تظن ان الناس يتذكرونها حتي الأن وتعيش في نجوميتها الزائفة وتدخل في قصة حب مع مؤلف اصغر سنا وتحاول ان تأسر قلبه وتخطفه من حب فتاة في سنه الي ان تقتله في النهاية وتخرج امام الكاميرات والشرطة وهي تحضر نفسها كأنها ذاهبة الي فيلم جديد لها ..من اروع افلام العقد النفسية .


اما عن فيلم الرومانسية المذهل
The English Patient
فانا اعتبره افضل افلام التسعينات بلا منازع حاصل علي 9 جوائز اوسكار من بطولة رالف فينيس وجوليت بينوتشي .
عن ممرضة تحاول انقاذ حياة مريض حالته خطرة جدا ويحاول ان يسترجع معها ذكريات ماضيه  وقصة حبه الاليمة وكيف ماتت حبيبته وهو يحاول ان ينقذها ثم يطلب في النهاية من الممرضة ان تزيد له الجرعة كي يرتاح من عذابه بعد ان يتذكر القصة كاملة .
والفيلم يسير بطريقة "الفلاش باك" وهو يتذكر كل تفاصيل حياته..فيلم من اعظم افلام السينما.


وهناك الفيلم الدرامي
A History of Violence
حيث يتورط رب الاسرة في عملية انقاذ تجعل منه بطلا ولكن تكتشف الاسرة فجاة ماضي هذا الأب العنيف وغرقه في نزاعات وخصومات قديمة .
والفيلم تم ترشيحه لجائزتي اوسكار .

The Son of No One
فيلم من بطولة الباتشينو و تشانينج تيتوم ..حيث تقوم مجموعة بمحاولة النيل من شرطي وكشف ماضيه القديم امام الجميع اذا لم ينفذ شروطهم كاملة .

ونفس فكرة الفيلم تنطبق ايضا علي فيلم
Linewatch
حيث تطلب العصابة من شرطي كان معهم قديما العودة اليهم في عملية ولكنه يرفض وهنا تبدا بداية المشاكل في حياته لانه يرفض العودة الي ماضيه .


اما عن فيلم
On the Waterfront
الحائز علي 8 جوائز اوسكار بطولة النجم العملاق
Marlon Brando
فهو من اجمل واقوي اعمال السينما عن فساد النقابات العمالية القديمة ودخولها في حروب مع من يعاديها وقتلهم ويتورط البطل في احدي عمليات القتل ولكنه يقع في حب اخت الضحية ويعترف لها بذنبه ويحاول التطهر من ماضيه ولكن العصابة لا ترضي بهذا ويحاولون تصفيته بعد قتل اخوه ولكنه يثبت علي موقفه وينتصر في النهاية ويشهد في المحكمة علي زعيم العصابة نفسه بلا خوف ولا تردد.


فيلم
American History X
بطولة ادوارد نورتون هو من الافلام التي توضح لك كيف ينتقم منك الماضي ويحاول القضاء عليك حتي وان اعلنت التوبة عن اخطائك ..بطل الفيلم عنصري ونظم جماعة عنصرية تقتل وتسرق وتستحل اعراض الاجناس والاعراق الاخري في بلده لانه يراها هجرة دمرت بلاده بسبب مقتل والده في قصة قديمة من احدهم ولكنه يسجن في مرة ويتوب عن ماضيه ويحاول ابعاد اخيه عن نفس الطريق العنصري الخطير ولكن يتم قتل اخوه علي يد من عاداه قديما في مشهد مؤثر يبكي له الاخ الاكبر وتكون نهاية الفيلم الدرامية الحزينة .




هوليود مليئة من سنين طويلة بافلام عن الحنين الي الماضي والهروب من الماضي ايضا ..وفي كلتا الحالتين تحافظ هوليود علي رونقها وروعة افلامها وابداعها دائما .
وتبقي افلامهم عن الماضي.ماضي وحاضر ومستقبل يعيش في قلوب عشاق السينما وعشاق زمن الفن الجميل .

No comments: