Saturday, November 16, 2013

جيــاع المدينة يحــكمون...قصة قصيرة






مصر  2000 :


ليلة قاحلة الظلام يجلس فيها "حمدان العيسوي" كعادته يمسح منابت عرقه ودموع وجهه وهو يرتجف وينتظر الوعيد وصخب الفزع القادم..حمدان لم يعش طفولته بالشكل الذي عاش به الاطفال في سنه ولكنه قاسي من شتي انواع التعذيب علي يد والده الذي يعود من عمله كل ليلة خائر القوي ولكنه يجدد قواه برسم أوشام الانتقام علي جسد ولده حمدان ..

لا يتورع الأب عن ما يفعل حتي ولو صدح حمدان بصراخه كالطائر النازف من عنان السماء يتهاوي علي عش مكسور..يرتجف حمدان حتي ان رعشته ورجفته تهز المنضدة هزا ..يري سن الخرزانة مصقول بقطعة حديدية يتم تسخينها علي نار هادئة ..عيناه تجول في محاجرها ويتسمر بحدقة عينيه فجاة علي سن الخرزانة..ويقول وهو يصرخ : بلاش يا ابويا..اضربني زي امبارح بس بلاش تسخن الحديدة بلاش ابوس ايدك..

يقول له والده في عنف يهز اوصاله : اخرس يا كلب يا عرة الرجالة ..العيال يضربوك في المدرسة يا خرع يا ايحة ؟؟ امال هتبقي راجل ازاي في بلد الديابة ؟؟ ازاي؟؟

تنفجر اول نافورة دماء من ظهر حمدان وسط صرخة كتمتها الأه واعياها النحيب واسقطتها سقطة الذل امام الأب..يرفع يداه مثل الغريق ويقول : ابويا..ابويا ..

ولكن الدماء تتسلل من وجهه الي شفتيه ويظهر كأنه يخرج من احد مشاهد افلام الرعب ..ويصرخ ابوه : عشان تتعلم تعيش في بلد الديابة ..


يخرج العيسوي من غرفة التعذيب وبعد دقائق يلقي لولده بزجاجة مياه قذرة غطاها التراب ويقول له : اشرب لحسن تموت ولا موت اهو تريحنا اتفووووه..

يجلس حمدان ويضم قدميه الداميتين في ذل وخنوع ينظر الي منزله الذي اشترك مع جسده في صفات كثيرة من فقر وضعف وعوز ويأس..ينظر للجداران وكانه يري دمائه تسري عليها في كل مكان ..وان نام لا يحلم الا بالموت الذي يقترب منه وبسن الخرزانة ..



مصر 2011 :

جنازة العيسوي :

يدخل حمدان في مشهد غير معتاد ومعه فرقة موسيقية وسط استياء الحضور ويبدا في رقص مجنون امام النعش..ويقول في سخرية : اوعي يا عيسوي النعش يطير بيك علي جهنم استني اما اتف علي وشك..

يقول احد الرجال : لا حول ولا قوة الا بالله يا ابني احترم حرمة الميت ده ابوك الله يلعنك

حمدان: مش عاجبك امشي من هنا يا راجل انت الراجل ده اوسخ مخاليق ربنا..

يبدأ في الرقص من جديد مع عزف صاخب للفرقة الموسيقية يحاول ان يغطي علي صوت الحضور وهم يصيحون "لا اله الا الله " ويحركون اصابعهم ويقولون "ان لله وان اليه راجعون"

تدخل الراقصة فجاة ويجلس حمدان علي ركبتيه ويقول "قشطة يا زيززززززي..يلا ارقصي رقصة لابويا قبل ما يروح جهنم واهو هيشوف منك كتير اهو يبقي متعود يا زيزززززززززززززي"

يبدأ بعض الاقارب في الاشتباك مع حمدان امام النعش وطرد الفرقة وتصاعدت حدة الشجار الي ان اخرج حمدان "طبنجة" واطلق عدة طلقات في الهواء وبدات الفوضي تعم ارجاء المكان وجري كل من في الجنازة وسقط النعش علي الارض وسقط منه الكفن وظهرت جثة العيسوي علي الارض ..

امسك حمدان يد والده وصاح في غضب وسخرية : سقف يا عيسوي زيزي هتبسطك ع الاخر..هزي يا زيزي..ابسطي الحاج..




مصر 2080 :

القطامية :

مدام شاهيناز : ايه الاصوات دي يا صافيناز هانم ؟؟

مدام صافيناز: مش عارفة يا شاهيناز دي اصوات جاية من بعيد الظاهر في ماتش يمكن الاولتراس ولا حاجة

تقترب من بعيد الصيحات الرهيبة التي اقلقت جفون الاشجار ورجت الأرض ومن عليها..اقتربت جحافل الجياع من اطراف المدينة انه يوم الحساب ..انه يوم الغضب..استمر الاهمال ..استمر الحكم الفردي وتحقيق مطالب الحاكم علي حساب المحكوم طوال هذه الاعوام وبعد عدة ثورات مازال الفساد يجري كماء النيل دون ان يوقفه سد في اثوبيا ..بل ان منابع الفساد لا يوقفها سدود !!

تتوقف مدام شاهيناز فجأة في رعب وفزع امام رجل تمزقت ملابسه بفعل الفقر وظهرت علامات الشيخوخة في وجهه قبل موعدها وقالت وهي تبكي : انت عايز مني ايه عايزين مننا ايه ؟؟احنا مالنا ومالكم عملنا ليكم ايه؟؟

الشاب : شعري ابيض قبل ميعاده ..ودي كفاية اننا نحاسبكم

شاهيناز: الحكومة هي السبب احنا عايشين في حالنا..

الشاب: انتوا دستوا علينا زيهم ..كلهم منكم ولخدمتكم..كانكم شعب الله المختار واحنا المغضوب علينا او الضالين كمان ..النهاردة حكمنا ..احنا خلاص خدنا البلد ..خدي السماعة كلمي البوليس ..جربي كده شوفي بنفسك..


تمسك شاهيناز السماعة في تردد وقلق بالغ وتتصل بالنجدة ويكفهر وجهها فجاة وتسمع جملة مسجلة تقول : "أهلا بكم في شرطة الجياع..اذا كنت من الجياع القدامي اضغط رقم واحد..اذا كنت ارستقراطي اقفل السماعة فورا لاننا مش هننجدك..هأو هأو "

خدي كمان كلمي نمرة المطافي وجربي بنفسك ..يرد عليها رسالة تقول : "اهلا بكم في مطافئ الجياع..اذا كنت منهم وعندك اي حريقة اضغط رقم واحد ..اذا كنت مريش وصاحب قصر في القطامية اولع بجاز مش هنطفي نارك ..هأو هأو"

الشاب : شفتي يا حلوة خلاص دي دولتنا مافيش حد يخلصك من ايدينا ..اديني الدهب ده اللي في ايدك اللي يسكن محافظة بحالها..

شاهيناز: يعني انتوا حرامية..ومعندكمش ضمير

الشاب: ضمير ؟؟ دي كلمة الاغنياء اللي زيك..احنا اللي زينا عمل ضميره مسحوق غسيل يغسل بيها هدمته..وبعضنا عمل ضميره شوية مية نضيفة وشربها..وبعضنا عمل ضميره انبوبة غاز عشان ياكل عياله يعني ضميرنا خلاص بح..طار مع الانابيب والسولار..

شاهيناز: والدين ؟؟ يعني في اي شرع ده ؟؟

الشاب: ما احنا جربنا حكم الدين وسابونا في عشش الفقر والهلاك لحد ما شوفنا جثث عيالنا حوالينا  ..ولا نافع مع البلد دي دين ولا دنيا..انتوا كفرتونا

تحاول شاهيناز الهرب مسرعة ويمسكها الشاب الجائع بعنف ويسقطها علي الارض يخمش يديها باظافره ويسرق كل ما تلبسه من ذهب ويبدأ بفك ازرار ملابسها بشهوة عمر كامل ويبدأ في شم رحيق صدرها ثم يسحب الجيبة لتكشف عن ساقين كأنهما من الزمرد ليزداد اثارة وهياج جنسي ويهجم بضرواة علي فريسته ويمسك بيديها بقبضته المتوحشة التي لم تعرف معني الرحمة ويبدا في مرحلة اكتشاف تخوم الجسد العاجي بعرقه الهاطل كالمطر من كثرة النزول والصعود ..لم يبرحها الا قطعة لحم متهالكة كانه تركها للصقور في معركة حربية..وهي تبكي بحرارة وكأن كل ما تملكه من كبرياء قد سقط في تلك المنازلة الجسدية الغير عادلة بين انسانة طبيعية ووحش تملكه شيطان الشوق الي قطعة لحم ولو حتي ادمية..!

سرقوا القصر حطموا الفازات ونهبوا الباقي..لم يبقي في القصر الا شاهيناز وصافيناز التي تم اغتصابها علي يد مجموعة كاملة فلم تكم بافضل حال من شاهيناز ..لو حسبت ما حدث لها علي طريقة معدل الاهلاك لقلت ان جسدها اصبح الان ارض بور تم نهب كل خيراته ..

خرجت الجحافل من القطامية وذهبوا الي مناطق اخري مثل التجمع والرحاب وغيرها من الاماكن التي اختاروها بعناية لانه رأوا انها من بؤر الاغنياء في العاصمة..


العتبة "مقر حركة حكم الجياع" :


وقف الرئيس الجديد يعرض القوانين الجديدة لدولة الجياع وقال :

" ايها الجائعون والجائعات..لقد قتلونا لاكثر من قرن ولم يهتموا بنا ..قامت الثورات تلو الثورات حتي بلغ عددها في هذه الاعوام حتي هذا العام 40 ثورة ولم نري مكتسبات الثورات التي تحدثوا عنها..ان ثوراتهم تغيير حاكم وليست تغيير نمط الحياة..انها ثورة كراسي وليست ثورة معالجة المأسي..انها ثورات للوقوع في مشاكل دستورية وليست لمعالجة المشاكل الحياتية..انها ثورات لتجدد الصراع وليست لمعالجة الفوضي والضياع,,

ايها الجائعون والجائعات مسموح لكم ان تتاجروا في اسواق الرقيق من جديد ..كل من يمتك منكم نساء ارستقراطيات يستطيع ان يبيعها في السوق لسيدها الجديد الجائع النهم..وله الحق في نهشها مائة وخمسون نهشة حتي يبلي جسدها ويأخذ غيرها بعد ان يأكل خيرها !

أيها الجائعون والجائعات..اسكنوا قصورهم وعيشوا حياة الرغد والترف ..كل منكم حاكم المدينة..كل منكم حاكم المدينة لا يوجد حاكم ظالم او عادل كلكم حاكم نفسه..سأقولها مدوية الأن بقرار جماعي وبالإجماع تم الغاء القانون والدستور ..والله الموفق"


يصيح الجميع "يحيا العدل يحيا العدل"  وتسمع اصوات الصيحات الفرحة تعم البلاد والقري بخبر الغاء الدستور الذي ظلوا طوال مائة عام يعالجونه دون ان يلتفتوا لمعالجة الام الناس وكأن الناس لا هم لها في الشارع الا الدستور مع ان الطابور قبل الدستور !


وفي احدي اسواق الرقيق :

"قرب قرب قرب معايا مدام شاهيناز كانت ساكنة في القطامية وعلي عينك يا تاجر السعر 20 الف جنيه خدها بضمان 100 نهشة..جسد اصيل ويستحمل الشقا والتعب..يلا مين يزود ..مين جعان مين جعان ؟؟ "

" قرب قرب معانا الاستاذ لولو من مدينتي ..كان ساكن في فيلا وعنده عشر شقق ..فرافيري فرافيري يعني مين جعان مين جعان ؟؟ 5 الاف جنيه عشان الحبايب ويعيش معك ومعاه طوق كلاب تربطه في رقبته وكرباج اسواني "



تري مشهد المدينة لناس تأكل في اي وقت تشاء دون حساب ولا تكلفة..تري اشارات مرور مكسورة في كل شوارع مصر وتري شحاتة سابقة تجلس في "ستار بكس" في الكوربة وتخدمها اهالي المنطقة في ذل وخضوع للحكم الجديد الجائع ..تضع قدميها فوق المنضدة في مشهد مقزز ويظهر عليها علامات الجرب وهي ترشف القهوة بصوت مقرف وتقول "ايه القرف ده هاتي يا بت شاي في الخمسينة اجري"

انها ليست مدينة فاضلة انها مدينة جديدة خالية من الفضيلة كما كانت سابقتها ايضا ..اين الحل للوصول الي الفضيلة بدلا من الفوضي الدائمة ؟؟ اين هي الفضيلة ؟؟ حكم جائع بلا اخلاق سيفني كما انتهي حكم شبعان بلا ضمير" انها معادلة لا نصل بها الي حل..سنبقي دائما في لغة المعادلات ..دون الوصول لخلطة حكم مثالية..وسيشغلنا الدستور عن من سيطبق عليهم الدستور.



مصر 2050  قصر الملك :


الحاشية : خير في ايه الملك ماله ؟؟

نائب الملك : الملك مفزوع النهاردة بشكل غير عادي ..ساعات يضحك وساعات يكشر فجاة بيقول جاله كابوس كبير


يدخل الملك بشموخ وبعباءة مطرزة من الحرير وصولجان ذهبي وتاج من الماس..ويقول : يلا اخرجوا من هنا سيبوني لوحدي

يخرج الخدم الذين قدر عددهم بالف خادم في القصر الجديد ..نعم لقد عادت الدولة للملكية..مازالت الديكتاتورية الكاملة تحكم وبعد عشرين ثورة وصلت النتيجة الي الملكية لقد عدنا الي نقطة الصفر ..

الملك يقول للنائب : كابوس كابوس رهيب

النائب : خير يا افندم ؟؟

الملك: حلمت ان البلد وقعت في ثورة جياع

النائب: يا ساتر يارب ..ده الجياع كلهم في المعتقلات يا افندم اصلا

الملك : ما انا عارف بس حلمت انهم خرجوا وعملوا اسواق رقيق ونهبوا خير البلد واتحكموا فينا

النائب: ما عاش اللي يتحكم في الملك اهدي يا افندم وان شاء الله كله هيبقي بخير انا خارج اقابل سعادة السفير الجديد وارجع الاقي حضرتك بخير هاجهزلك جلسة المساج اللي بتحبها ..


يخرج النائب ويظهر باب القصر الجديد الرهيب من خلفه ومكتوب عليه "قصر فخامة الملك المعظم  صالح حمدان العيسوي" ادام الله عمره وابقاه للوطن..


نعم انه الحاكم والملك الذي كان يحلم بثورة الجياع ولا نعلم هل هذا ما في اللاشعور ويريده بشدة للبلد كانتقام من ما كان يحدث له كنوع من تعذيب الذات..اهي خطة جديدة لاذلال المثقفين الذين انهكوا حكمه بان يترك عليهم الجياع ام انه يخشي حقا هذا الكابوس نتيجة قمع الجياع ؟؟

انه المذلول ابن المذلول حمدان العيسوي الذي ضربه بقسوة في صغره بنفس الخرزانة التي ضربها بها والده سابقا ..بقينا في عقد الحاكم التي تخرج علي شعبه ..قامت ثورة الضمائر ليستمر للأسف حكم العقد..المرضي النفسيين مازالوا يحكمون الدولة في عام 2050..تري ما الحل للعقدة..حاكم معقد وضمير محكوم..




بائع امام القصر نفسه في عام 2160 يصرخ ويقول  "ضمير للبيع..ضمير للبيع يا اهل البلد" !!


"كل ما نريده ليس زيادة رصيد الثورات ولكن زيادة الاهتمام بأهل الثورة وفقراء العشوائيات وان لا يكون تعديل القوانين هو الشاغل بدلا من تطبيق القوانين من اجل مصر افضل قادمة لا محالة ولو طال الزمن".


No comments: