Tuesday, June 24, 2008

طفولتي مــصرية..يا تري هتساعدني

انا طفولتي مصرية يا تري هتساعدني؟

اتربيت علي برامج صفاء قطب وماما سامية شرابي وفجأة دخلت عليا هيفاء ونانسي!
كنت شايف وانا صغير اهتمام الأهل بالطقم الصيني ودلوقتي الناس بتتكلم علي الشاشة البلازما في الجواز!
كنت بجلد الكراسات حسب مزاج المدرسين واتضرب لو مذاكرتش دلوقتي الثانوية العامة بتتسرب!
كان الصاروخ الورق بيبهرني أحيانا وهو طاير دلوقتي لو هيفاء قعدت جنبي هشوفها زي حيرم صاحبي!
كنت بشوف الموظفين ع المكاتب كنت فاكر انهم مبسوطين اما كبرت فهمت انهم يا مرتشين يا مقروفين!
كنت برمي الطوب في النيل واضحك دلوقتي النيل ريحته تجيب بلهارسيا اساسا!
كانت مراخيري بتميز بين ريحتين يا برفانات يا زهور دلوقتي يا دخان ع الطريق يا حشيش!
كانت البنات بريئة وبتلعب الطيارين مع الولاد ..دلوقتي بيلعبوا لعبة المعنسين والمفلسين!
كنت بألس علي صوت محمد محي أول لما ظهر ..دلوقتي في محمد نور!
كنت بجيب بجنيه كل اللي نفسي فيه ..لا تعليق!
كان المدرسين بيضربونا عشان مصلحتنا لكن ده مش حقيقي هم عايزين يضربوا اي حاجة قدامهم!
الطفل المصري كل حياته تفكير في الجريمة والعقاب لو مذاكرش ميروحش الدرس لانه هيتضرب وهو مش عارف بيتضرب ليه!
وانا صغير درست الجهاز التنفسي للبطة وبعدين اما كبرت درست تفاضل وتكامل ومش فاهم ايه السبب في الحالتين!

إتبرع ولو بجنيه

No comments: