Tuesday, June 3, 2008

الحب في زمن الكشري

"الخطوبة والأفلام الأجنبية"

اوعي تحاول تطبق اي حاجة شفتها في فيلم أجنبي علي فترة خطوبتك أو حتي لو واحدة معجب بيها ..لأننا عالمين مختلفين تماما ودي أكتر المواقف اللي ممكن تكون شوفتها في فيلم أجنبي ونفسك تطبقها بس ياريت بلاش

الموقف الأول:

"وضع خاتم الزواج في كأس الشمبانيا"

الفيلم الأجنبي:

كريستين: لا أصدق حبيبي أنك تطلب مني الزواج

دنسون: كريستين عزيزتي انه خاتم ارتباطنا الأبدي ..أحبك

كريستين: أو حبيبي دنسون هذه اسعد لحظة لي في حياتي احبك..

تطبيق الموقف عمليا:

المكان: الزقازيق

الزمان: الساعة 12 والشمس بتدينا ميت صرمة

الحدث: تطبيق الموقف حرفيا ولكن في محل عصير قصب لان مافيش شمبانيا..

الموقف:

أسامة: اتنين قصب والنبي يا عم الحاج

رانيا"لنفسها":ايه المعفن ده قصب ايه اللي هيجيبهولي بدل ميقعدني في مكان حلو ويزربني كلام رومانسي

أسامة:اتفضلي يا حبيبتي القصب

رانيا: شكرا يا حبيبي..اي اي ايه الللي في القصب ده؟..انا لازم اهزأ صاحب المحل الحمار ده..

أسامة: لا يا حبيبتي ده خاتم ارتباطنا الأبدي أنا حطيته في كاس القصب عشان تقبلي جوازي..

رانيا:اما انك مغفل صحيح ولو كنت مت دلوقتي يا غبي كان ايه الكلام كنت عايز تبلعني الخاتم؟

أسامة:رانيا ..انا..

رانيا: بلا رانيا بلا زفت بقي خلي الخاتم ينفعك انا مش ممكن اكمل معاك..

الموقف الثاني:

"الغناء اسفل البلكونة مثل روميو وجوليت"

الفيلم الأجنبي:

Romio:I can't live if living is without you ..

I can't give ..i can't give any more..

Juliet:oh my dear romio that will be our endless love.. my love will be your elegant promise..

تطبيق الموقف عمليا:

المكان: كفر ميت الشلشلمون

الزمان:الساعة 1 بليل

الحدث:تطبيق الموقف حرفيا قدام بيت بهانة

عطا: "عودوني..عودوني عليك احبك عودوني..

عودوني وعلموني هوااااااك"

بهانة: ايه اللي جابك هنا يا عطا يخربيت ابو اللي جابك يا ولا هتجرسني يا ولا

عطا: "هجرسك" ايه الرومانسية دي يا سلام ..

بهانة: ابويا لو شافك هنا يا ولا هيطلع سلسفين جدودك اخفي يا ولا

عطا: مع ان ده غير اللي شفته في الفيلم خالص..يا بهانة انتي عمري واحلامي انتي اللي اتخلقت عشانك علي الارض ده انتي سر الأرض

فجأة يخرج الأهالي بصوت واحد: "أرضك بتنده"

عطا:ايه الصوت ده يعني انا لو غنيت هيطلع موسيقي زي الأفلام؟مع اني بقالي عشرين سنة بحاول والله مافيش ولا موسيقي طلعت..

بهانة:يا ولا يا عطا انا كمان بحبك بس اخفي دلوقتي من قدام نواظري لحسن ابويا يشرمك..

ابوها:مين يا بنت الكلب اللي بتكلميه الساعة 1 بليل ؟

بهانة: ما فيش يابا

ابوها:والله عال بقي جاي هنا اساعة 1 يا سي عطا وبتتهجم علي اعراض البيت ده انا هاقطعك

عطا:اعراض ايه بس يا عمي هو انا ترزي

ابوها :خفيف يا ولا ..ده انا هاظبطك

عطا: يا عمي انا بحب بهانة وهي بتحبني وانا لسه شايف فيلم الحب في زمن الكوليرا وكان ابو البت ظالم زيك كده يا عمي..

ابوها: كوليرا ده انا هاجيبلك التيفود شخصيا يا ابن الرفدي..خد خد

عطا: اي اي

ومواقف عديدة تأتي تباعا:

الورد لأم خطيبتك يخليها تقول في سرها: اهو ده اللي فالح فيه عمره مادخل بحاجة عدلة ع البت ولا علي امها

اقتراح عمل الفرح في جنينة زي الافلام الاجنبي: "جنينة ؟ليه شايفني جاية من جزر القمر ولا من الزقازيق ؟فوق يا بابا ..جنينة ايه يا ابو جنينة"

اما المحاولات الأخطر فعلا هي محاولة الدخول في حوارات من الأفلام دي زي مثلا هذا الحوار اللي اقتبسه عماد من فيلم لحبيبته سلمي:

عماد: انتي بتؤمني بالجنة والنار؟

سلمي: اه يا كلب يا واطي انا كنت شاكة فيك من الاول طلعت منهم ..الحقيني يا ماما

او محاولة حب بين عامل بيتزا وبنت أحمد عز زي ما بنشوف في الأفلام الأجنبي ..

عامل البيتزا ده دلوقتي في المعتقل

No comments: