Sunday, June 29, 2008

عشر بنات وصلحه

هيافة عشر بنات..

كان في فيلم تقريبا اسمه "الجحيم إمرأة" ولكني وجدت إن "الغباء إمرأة" طبعا مش كلهم

لحسن نوال السعداوي تكون بتقرا البلوج وبعدين تطلعلي في الحلم ولا حاجة ..
في العصر اللي احنا فيه ده تعددت اسباب الانفصال وساعات الطلاق كمان ولكن ده

حوار بين عشر بنات بيتنافسوا فيه بأسباب الإنفصال:

سلمي: تامر ده كان خاتم في صباعي أنا بس سبته عشان حاجة مهمة جدا تخيلوا يا

بنات بعت رسالة لميلودي عشان أختبر حبي في ترمومتر الحب وطلع 30 في المية بس

يعني ينفع كده؟

رانيا: ياحرام دي علاقة مش مكتوبلها النجاح يا بنتي والله انا برضه إنفصلت عشان حاجة قريبة من كده كان بيشرب الشاي بعد الأكل علطول قولتله بلاش عشان الحديد قاللي حديد ايه هو احنا قاعدين في مصنع عز؟ فقطعت معاه علطول..

بهانة: أنا بقي كنت مخطوبة ورمتله الدبلة في وشه لانه بيحط بنزين 90 حاجة تكسف ..

مريم: لا يا جماعة انتوا ظالمين الرجالة كيك انا شايفة ان سبب الانفصال لازم يكون منطقي يعني مثلا السبب بتاعي منطقي لانه كان بيلف الهدية اللي بيجيبهالي في جلاد سادة وانا بحب الملون فده سبب مقنع للإنفصال

دينا:لا لا مش معقول بجد دي اسباب يا جماعة ؟انا سيبته بقي عشان حاجة تحفة وشيك جدا كان بيحط صوري علي الكمبيوتر في نفس فولدر الأفلام يعني مش مهتم خالص..

نشوي: إنتوا شوية مجانين فعلا..إيه اللي بتقولوه ده؟يا جماعة أفظع سبب للإنفصال يكون عشان حاجة صعبة بجد يعني مثلا إنه مبيودنيش شرم أو الغردقة كل اسبوع مرة علي الأقل فدي حاجة تبكي فعلا..

رقية: انا اللي حصلي كان فظيع بقي تخيلوا بيقرقض صوابعه ويقولي من حبك بقرقضهم وكمان بيدهن جزمته السودا بورنيش شفاف مش إسود ..بشع..

نيفين: انا بقي كان واحنا خارجين من الكنيسة يبص ع الشارع ناحية الشمال مع ان العربيات بتيجي من اليمين..

ميادة: انا كان عندي سبب مختلف تماما ومش محتاجة اشرحه وياريت تعذروني فيه..ده كان بيحب يسمع عبد المطلب..

راندا: عبد المطلب؟انتي مسكينة والله انا بقي انفصلت لانه كان بيمسك السكينة والشوكة في الايد الغلط****

وفجأة نزل "ميلودي يتحدي الملل" وقطع في البنات دي كلها وحتي بوبي كمان
أنا إتخنقت من البنات..





****ملحوظة : كتبت كلمة "في الإيد الغلط" لأني أصلا معرفش اليمين من الشمال في موضوع الشوكة والسكينة فقلت بلاش أحرج نفسي ..قال يعني كده ما أحرجتش!



No comments: