Monday, June 1, 2009

خمـــس أنــــواع وصــلحه


خمس انواع:

الشعب المصري خمسة انواع معروفة ومفهومة مش زي باقي الشعوب التانية وفي اي قضية يحب يقول رايه لكن ساعات الرأي ده بيكون علي نمط واحد حسب طبيعة الشخص ده
يعني مثلا في قضية الأزمة العالمية هتلاقي بالظبط الأراء دي:

المتفائل: يا عم دي بتحصل كل فترة وهتنحل اكيد ان شاء الله ودي مش اول مرة يعني
العبيط : يااااا كويس واللهي بقالنا كتير مشوفناش ازمة عالمية يا سلام اما حكاية دي
المتشائم: دي بداية الضياع احنا خلاص اوشكنا علي النهاية ولسه ..ولسه
الشكاك: اكيد دي من صنع الغرب عشان يدمرونا..مافيش فايدة عايزين يقضوا علي العرب
الكوني : انا كنت متوقع من زمان وحاسس انها هتحصل وفعلا حصلت في وقتها


وبين الأراء دي بييجي بقي خليط منهم ويكون الرأي الصحيح اللي بيقولوا المحللين في الأخر واحد هيقولي ازاي اقوله شوف دي "زي كتكوت" وشوف دي:


المحلل هيقول كده بالظبط :

"طبعا الأزمة العالمية حصلت قبل كده مش اول مرة "المتفائل" ..وده يعتبر تصحيح لوضع خاطئ من فترة طويلة ماشي عليه النظام الاقتصادي "العبيط" بس طبعا الحذر كل الحذر الفترة الجاية لأننا مش عارفين نهايتها ايه"المتشائم" وطبعا مش عارفين هل هي هتأثر علي فئة بعينها ولا علي العالم كله"الشكاك"وعموما هي كانت متوقعة من فترة وانا كنت عارف انها هتحصل"الكوني"


زي ما شوفنا راي المحلل دايما بيكون خليط من الخمسة وده في كله سواء بورصة او اقتصاد او سياسة حتي .




يوميات محلل بورصة :

عم "بويرص" ربنا سهله واتجوز الحمد لله ولكن ملقاش نفسه في الجواز وبدأ يصارح مراته بكل حاجة جواه ولكن ده كان اثناء الجلسة الصباحية للبورصة

بويرص : مديحة يا حبيبتي انا عايز اقولك كلام المرة دي مش "اخضر" زي كل مرة

مديحة: قول يا حبيبي انا سامعاك

بويرص: انا شايف اننا وصلنا "لنقطة وقف الخسارة" ولازم نقف

مديحة: نعم نعم يا سيد امك لأ يا اخويا ده انت بقي بتحجج مش كفاية انك بقالك سنتين "معرض" وكيرفك عيان

بويرص: احترمي نفسك انا بس كنت بكون "قاع" عشان انطلق منه

مديحة: ما انت قلت كده كتير ..انت خلاص "كسرت حاجز" الثقة ومش هيتلم تاني

بويرص: انتي عاملة "شمعة" مش تمام في حياتي

مديحة: وانت "اتجاهك هبوطي علي المدي القصير" يا حبيبي

بويرص: والحل؟

مديحة: يا "نجني أرباح" يا "نوقف الخسارة" لحد كده

بويرص: انا هشوف واحدة تانية "اختبر معاها نقطة " الحب اللي جوايا

مديحة: ده انت كل "ما تجرب علي النقطة دي بترد لتحت"

بويرص: انا هوقف الخسارة وهأقول بسم الله الاجابة انتي طالق

مديحة: يا لهويييييييي


No comments: