Tuesday, September 15, 2009

يــــوم الصراحة راحـة









الحبوب اللي في الصورة دي حبوب الصراحة..


رمضان شهر الصدق بس الاعلام بتاعنا كله كذب ف كذب وعشان كده هنتخيل لو زي فيلم فؤاد المهندس وقعت حبوب الصراحة كلها في النيل والشعب كله بقي صريح مصر هيبقي حالها عامل ازاي دلوقتي؟


التليفزيون:

المذيعة: اهلا بيكم معانا في برنامجكم لعبة الحياة اللي هنحط للناس كلها فيه علب مش كسبانة حاجة اصلا الا ملاليم وهم اتنين اللي هيكسبوا والباقي يخبط راسه في الحيط..طبعا احنا عارفين ان البرنامج ده بيكسب ملايين الملايين الهم لا حسد بس برضه مش هتطولوا منه حاجة


فاصل اعلاني صريح :

تم تصوير هذا الاعلان من مستشفي الامراض العقلية :

"انا البشمهندس امجد خريج حاسب الي ..رحت الصندوق الاجتماعي طلعوا عين امي وضمانات وزفت وقالولي طالبين منك صورة مستخرج شهادة وفاتك يا ابني مع الطلبات ..لكن حتي شهادة وفاتي محتاجة واسطة اعمل ايه؟
حاولت اعمل مشغل صغير كورشة كمبيوتر شمعوه بالشمع الاحمر وهددوني بالحبس ..وجت الضرايب وقنطرتني مع اني مقنطرتهاش ابدا..وحاولت اشتكي ضربوني وخطفوا ابني واغتصبوا مراتي ..
يطلع صوت الاعلانات يقول : اهدا بس يا ابني تشرب ايه؟
المهندس امجد : دول هتكوا عرضي يا مولانا
ولحد دلوقتي قاعد هنا زي ما انتوا شايفين جنب "امين لهيطة" و "السيد المدب"
ومش عارف اخرج وبيقولوا عليا مجنون..وبقول لكل الشباب اهم الحاجة العزيمة والاصرار ااااااااااااااااااااااااااااااااااه
الممرضة: الحقوه الحقوه جلسة كهربا بسرعة
البشمهندس امجد : ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه




نعود لبرامجنا وبرنامج "حوار مع مسئول" :

المذيعة: بيقولوا انك مش بتخدم منطقتك ابدا مع انك عضو مجلس شعب ازاي الكلام ده؟

الضيف: طبعا ازاي اخدمهم يعني عشان ادوني اصواتهم وايه يعني ؟ ما انا مقبضهم فلوس ولاد الكلب دول

المذيعة: ده انت صريح وقبيح قوي

الضيف: هههههههههههه بس كده ههههههههههه ده انا فاسد قوي واعجبك هههههههههههههه

المذيعة: فاسد فاسد يعني هههههههههههه يخربيت فسادك يا اخي هههههههههههههههههههه

ويقع الضيف والمذيعة من الضحك ومن فرط صراحتهم في الحوار

الضيف: ومش بس فاسد هههههههههههه ده انا مخلصاتي وبتاع عمولات ورشاوي وساعات بتاجر في الصنف ههههههههه

المذيعة: الصنف؟ ايه الصنف ده ؟

الضيف: بصي هاكون صريح معاكي المخدرات طبعا هههههههههههه انا تاجر مخدرات قد الدنيا

المذيعة: ماشاء الله ..تتجوزني يا حضرة الفاسد؟

الضيف: عرفي وحياتك عرفي هههههههههه

المذيعة: قشطة يا ريس



فاصل صغير :

مني زكي تظهر في الاعلان بتلعب في شعرها والكوافير ظاهر وراها وبتقول :

"طبعا فاكرة ان بانتين هيعملك كل ده وهيخلي شعرك حرير زي ده انتي بتحلمي يا هبلة ده شعري ده صارفة عليه دم قلبي من فلوس التمثيل طبعا اللي بالعبيط وكل يوم بدفع حوالي الف جنيه للكوافير عشان احافظ عليه
وانتي عايزة بعلبة شامبو باتنين جنيه يبقي شعرك زي ده ده انتي بتحلمي ده الكلام ده عندها ..لسه عايزة تدخلي تحدي بانتين؟

اعلان الضرايب :

"عبد القوي والراجل التاني دخلوا مصلحة الضرايب قال الراجل لعبد القوي :انا جايب كل دفاتري وحاجتي ومش شايفك معاك حاجة يعني
شاور عبد القوي للفلوس وقال : انا جايب اللي هيقنطر الدفتر
وفي نهاية الاعلان خرج عبد القوي سليم وباشا ومحصل الضرايب مرضي وخرج التاني بتل مشاكل مكانش عامل حسابها لانه مكانش بيقنطر
" الضرايب ..رشوتك اولا "


ولم تجد مني الحسيني اي مشكلة في برنامجها لانه كله كان بيعترف :

مني الحسيني : انت عميل لمين ؟

الضيف: وده سؤال ده كل البلد عارفة اني عميل لامريكا واسرائيل كمان وعامل نفسي معارض

مني الحسيني: يعني بتعترف ؟

الضيف: عايزة تعرفي ايه كمان ؟ ومتجوز علي مراتي مرتين وهي مش عارفة ومجوز بنتي عرفي جواز مصالح لابن راجل غني تخليص حق وسارق نص فلوس المصلحة اللي بشتغل فيها وناهب نص فلوس البلد
انا يا مدام بلا فخر فسادي مسمع ومش اي فساد ده انا حقير بجد يعني


وكانت المفاجاة عندما خرجت جريدة الاهرام والاخبار بنفس الصراحة :

مانشيت الاهرام بعد حبوب الصراحة
" الاهرام يفجر المفاجأة : الفساد مغرق البلد والحكومة مطرمخة انتوا فين يا شعب ؟ "

ممتاز القط يكتب في عموده
" فسادك يا مصر ..سكة التصحيح ! "

اعلان حديد عز :

"احنا هنا اهل واسرة بس كلنا بنتخانق ونغير من بعض تقريبا
بنت : انا حاسة اني مش صاحبة مكان انا باخد علي قفايا كل يوم وفرحانة ودلدولة للمدير واتباعه
راجل: انا بتعامل مع البورصة من وانا عندي عشرين سنة وعمري مكسبت نكلة يا جدعان
راجل تاني : هنا كلنا بنكره بعض من ضغط الشغل يعني واقفين جنب افران حديد بنغني لتامر يعني؟

البنت: انا بشتغل في حديدعز وربنا يرحمني
الراجل: انا بشتغل في حديد عز وحياتي بقت كرب
الراجل التاني: انا بشتغل في حديد عز ومراتي بتقول اني مش زي الحديد ولا حاجة ده انا مخوخ اساسا


وانتشرت الصراحة في كل البلاد وبدأ الحزب الوطني في عمل حملات ضد التوريث وكيفية تطبيق الشريعة في حياتنا وعاد عمرو خالد علي القناة الاولي وبقت الحياة غريبة جدا


هذا البرنامج برعاية : "تي ايه دتا شعارنا "الفساد يمشي علي قدمين..لو كان العدل رجلا لقتلته"



وانتقل ابراهيم عيسي للاهرام في حركة مفاجئة وقدم طلعت السادات برنامج سياسي علي القناة الاولي واصبح مرتضي منصور رئيس الزمالك

واصبح ملحق الاهرام كله صراحة واضحة وكل ملحق السيارات :

اعلان سيارات :

"دي عربية صيني يا حبيبي ..يعني صفيح طبعا هنقولك واسعة وبتاع وهي اصلا متاخدش واحد او اتنين بالكتير ..
العربية جيلي بكل صراحة
"الأسوأ في فئتها"

اعلان سيارات مستعملة :


"عربية من سنة 76 واكيد بقت خردة يا برنس جميع الكمالييات بس كلها خربت طبعا معدش فيها الا امكانية المشي ده لو قدرت تمشي اساسا..
كاسيت بايظ..سماعات بتلغوش..كاوتش مدبوح..راشة جوة وبرة وراشة علي نفسها كمان ..باختصار قطعة خردة تمشي علي عجل..
للاستعلام اتصل علي رقمي ومش هاقولهولك اصلا لان اكيد مش هتشتريها لان ده في مصلحتك يا بابا..

اعلان زواج :

"عروس قبيحة سمينة فحمية الافخاد سمنية الخدود حولية العيون كنت علي خلق بس عشان متجوزتش لسني ده انحرفت..عندي 40 سنة وتعليم ايه زبالة..معهد لاسلكي..
عايزة عريس وسيم طبعا وعلي خلق او سافل مش مشكلتي دي..المهم يكون معاه فلوس بالهبل وشقق كتير ان شا الله يطلقني بعد سنة مش مشكلة بس يكتب مؤخر جامد..

فتحية سلامة
"صفط اللبن "

اعلان زواج 2 :

"عريس فقران جربان مش لاقي ياكل وصلت لخمسة واربعين سنة ومش لاقي واحدة ترضي بيا وبمنظر امي ده ..
شاب هليهلي م الاخر بقالي ست سنين بنفس الشراب والجزمة..تعليم دون الحقير..
نفسي في واحدة ترضي بيا انا متدين بس بضرب جلة..علي خلق بس بجيب بنات من اياهم بالفلوس بخمسة جنيه ونظام اشحنلي شكرا..
ياريت واحدة مزة وغنية وتصرف عليا وتجيبلي جزمة اديداس او نايك..


برنس اليالي
"الطريق الصحراوي"


خطاب فخامة الرئيس المفدي لشعبه في يوم الصراحة :

" النهاردة عيد العمال ..طبعا كلكم بتدعوا عليا ..وطبعا الناس اللي بتهتف ليا اللي انا جايبهم دول عايزين فلوسهم..وطبعا هرفع الاسعار يا سذج بعد ما اديكم العلاوة وانتوا عارفين
وبرضه بنتخبوني ..بنتخبوني ليه؟..هه؟ ..يا ولا..يا ولا انت يا بتاع الألولو..
مراتي بتعمل مشروعات اطفال للقراءة عارفين ليه ؟ لأنها عندها العقدة دي من زمان ..عمرها ما فتحت كتاب واللهي..فقالت تنقذ باقي الاطفال بس علي مين دي بتكسب من ورا الكلام ده دهب هي هبلة يعني؟
انا لو منكم انتخب حد تاني ..ايمن نور وبتاع اللي انا رميته في السجن ميزة وفردة شوفه ريس تاني انا فاسد وبقولكم انا فاسد زي ما كتاب الفساد بيقول..
ويارب ياخدكم يا شعبي واستريح..وشكرا"

ويارب ييجي يوم الصراحة ده قريب.








No comments: