Sunday, December 20, 2009

الدليل العـصري لكل بيت مصري ..في واجب العزاء






كتير مننا بيضطر يحضر عزاء عشان يقدم الواجب ولكن الواحد مش بيكون عارف يعمل ايه حسب درجةعلاقتك بالشخص المتوفي او اللي رايح تعزيه
احيانا تكون "الشخص المبالغ فيه" اللي قاعد متأثر قوي والناس مستغربة هو مين ده اخوه ولا ايه ؟؟
ولو جيت متبالغش يبقي قدامك حل من الاتنين إما الحل المبتسم ..وطبعا ساعتها هيقولوا ايه اللي معندوش دم ده
او الحل المحايد اللي وشه مبيعبرش عن اي حاجة اصلا ولا فرحان ولا زعلان وساعتها هيتقال مين البارد ده ؟

طبعا بتحصل مواقف كتيرة قوي في العزاء المصري ومنها ان الشيخ مثلا في الاستراحة يقعد ورا يسمع نغمات مثلا
او موقف تاني حصلي ان اللي قدامي في سرادق كبير قريب من ارض زراعية علي ضهره جرادة كبيرة وتحت رجله قطة مش عارفة تخرج من تحت الكرسي من رجليه وانا المفروض مضحكش
يا عم ازاي ده انا قدامي فقرة سيرك او حتة من قناة انيمال بلانيت الراجل شايل جرادة كبيرة مش صغيرة علي كتفه وهو مش حاسس وعمالة تمشي بالراحة والقطة متضايقة تحت وعمالة تجري تشوف مخرج ليها
وابن خالي جنبي جاي العزاءبقميص احمر عليه جماجم سودا وواحد قدامي عمال يدي اللي جنبه علي قفاه كل خمس دقايق كهزار يعني
طيب ازاي مضحكش؟؟؟؟

يعني ساعات بيبقي اللي بيضحك في العزا عنده دم بس الظروف كلها ضده فبيضطر يضحك في وسط العزا
بس قدامك احد الحلول لإما تعمل نفسك بتعطس في منديل وانت اصلا بتضحك يا اما تقعد تكح بطريقة جامدة وتستأذن وتقول راجع تاني
ويبقي موقفك احسن انك تعبان بدل من انك فطسان من الضحك.

طيب كمان مرة زمان وانا في المدرسةرحت اعزي مدرس والعزا كله طلبة اللي قاعد قامي طالع من جيبه حتة من مجلة اباحية والصورة باينة ههههههههه
طيب قولي ازاي مضحكش ؟؟ اقوله دخل الصورة يا كابتن ولا اسيبها حد تاني يشوفها ولا اقوله هات اما ابص كده ولا ايه ؟هههههههه

وتسمع وانت قاعد اصوات غريبة زي واحد بيجيب هاي اسكور في لعبة سناك مثلا او صوت جيم اوفر في لعب معينة في موبايلات حديثة يعني الراجل يا عيني مقطع نفسه لعب من اول العزا هههههههههههه
ومرة بعزي في كنيسة وقاعد جنبي قسيس ومجموعة مسيحية وانا المسلم الوحيد وده شئ عادي بس اللي ضحكني واحد جاله رنة اغنية وماله في الحتةبتاعة "ما انا حواليا اجمل ناس ما انا حواليا كل الناس "
طبعا مت ضحك اساسا اما قارنت بالموقف ماشي يا عم اجمل ناس بس انا الغريب الوحيد اللي في العزا اصلا النغمة قتلتني ساعتها
فأنا اكتر واحد بعذر الناس اللي بتضحك في العزا جدا


ودلوقتي هقدملكم الدليل العصري للبيت المصري لتقديم العزاء عن تجربة طويلة :


أولا : لو كنت بتفكر تضحك استعمل المناديل المخصصة لذلك وحاول تطفش الموضوع بانك تكح او تعطس

ثانيا: حاول تفكر في الميت بس ساعات الميت نفسه بيبقي مسخرة اصلا فتقعد تضحك اكتر فبلاش النقطة دي

ثالثا: لو كنت هتشرب شاي او قهوة حاول تشربها في فترة العزاء فيها فاضي عشان يكون غسل الكوبايات لانه لو زحمة يبقي بيجري وكله مطرح بعضه

رابعا : ركز كل نظرك ع الارض لأن كل المواقف المحيطة مضحكة بطريقة قاتلة وخصوصا في اوقات العزا زي ما تكون مقصودة

خامسا: اشرب بريل كتير قبل ما تروح عشان تسترجل طبعا

سادسا: حاول تسد ودانك عن اصوات الجيمز اللي بتتلعب او النغمات الغريبة اللي بتسمعها في موبايلات الناس

سابعا: متمدش رجليك قوي لانك لو كعبلت واحد غصبن عنك ممكن تتسبب ان العزا كله يضحك وتسمع صوت ولا اصوات مسرح قومي

ثامنا: خد نفس عميق وركز في الراجل اللي مات بعيدا عن اي مؤثر خارجي مع ان كل الدنيا مؤثرات في العزا

تاسعا: اوعي نهائيا تقعد جنب واحد صاحبك او حتي قريب منه لان دي اخطر نقطة لانه لو ضحك هتبقي مليطة



والي اللقاء في دليل جديد

3 comments:

poemgirl said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههه
ايه ده يا معتز
انا فطست من الضحك
بس بجد والله ده اللى بيحصل
بابا دايما تحصل معاه المواقف دى
وسبحان الله زى ماتكون مقصوده
بس الموضوع جامد جدا والله

معـــــتز هــاني سعد said...

فعلا دايما يحصل مواقف من دي في العزا وكأنها مقصودة ده انا حرمت اروح عزا اساسا ههههههههه

poemgirl said...

ههههههههههههههه
للدرجادى