Friday, March 11, 2011

سخرية العالم بلا خطوط حمراء




السخرية او ما يسمي ب
sarcasm
فعل عالمي يومي من كل الشخصيات السياسة العالمية ومن كل الاحداث والمواقف وخصوصا طبعا في العالم الغربي بشكل جرئ اكتر بكتير.

كتير مننا بيحط سقف لشخصيات معينة او احداث معينة مينفعش نسخر منها او يقولك "لا هنا واقف" مش كل حاجة ينفع فيها الهزار يا عم دي قضية خطيرة !

ولكن العالم كله بيقول غير كده ..شوف اكبر مهرجان في وسط اميركا وهو مهرجان للسخرية من الشخصيات السياسية فقط وحضره اكبر مقدمي البرامج الساخرة مثل كونان اوبريان واخرين ولبس الناس اقنعة ولبس تنكري لشخصيات سياسية كبري امريكية وعالمية وتنهال عليهم العبارات الساخرة والنقد اللاذع..
انظر الي فلسطين ومحاولات لرسم الواقع بكلمات ساخرة في مهرجان راب عربي للتحدث عن القضية واستخدام بعض الالفاظ للسخرية من الوضع في بعض الاحيان والاغاني.
انظر الي جيمي كارتر واللي قالوه عليه زمان "انه غبي لدرجة انه ما يقدرش يمضغ لبانة" !! شوف السخرية والتهكم بتوصل لفين في الدول الغربية..مافيش حاجة اسمها سقف.

هتقولي بس في حاجة اسمها قضية مهمة وخطيرة منقدرش نسخر منها ..اقولك لا برضه شوف الكاتب"جريجوري ليفي" وعنوان كتابه التهكمي الرائع في قضية من اخطر القضايا ..قضية علي صفيح ساخن وهي قضية الشرق الاوسط وعنوان كتابه بيقول
How To Make Peace In The Middle East In Six Months Or Less Without Leaving Your Apartment

عنوان تهكمي علي القضية وهو من اوائل الكتاب اللي تناولوا الموضوع بشكل ساخر واظهر بعض الكوميديا والمواقف الرائعة في قضية الشرق الاوسط وايضا كتابه
Shut Up, I'm Talking

كتاب ساخر اخر بيتكلم فيه عن بعض المواقف في اسرائيل وبيقول "مجموعة مواقف ديبلوماسية اتعلمها في الحكومة الاسرائيلية " بسخرية طبعا
وكتب في عنوان كتابه او في المقدمة مقولة الساخر الاكبر "برنارد شو" :

if you're going to tell people the truth..you'd better make them laugh..otherwise..they will kill you.

وكما روي الكاتب جهاد الخازن في مقالته عن بعض المقولات التي يعتبرها البعض ساخرة لدرجة العنصرية في الغرب منها جملة تهكمية تقول "ألماني واحد: بيرة. ألمانيان: منظمة. ثلاثة ألمان: حرب"
وايضا ذكر نكتة عنصرية اخري تقول "ماذا يفعل المكسيكي إذا أراد أن يأكل دجاجاً محشياً؟ أولاً يسرق دجاجة. وترجمتها الى الإسرائيلية هي: ماذا يفعل شاب اسرائيلي يريد أن يتزوج؟ أولاً يسرق شقة عائلة فلسطينية."

السخرية في العالم لا سقف لها ولا مكان ولا زمن ..اشياء قليلة التي لا تملك سقف منها الابداع والسخرية..انظر الي السخرية من المعتقلات حتي في فيلم مثل
Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay

انهم يسخرون من قضايا حساسة جدا للعالم باسره منها قضية "معتقل جوانتنامو" اليست قضية حساسة او خط احمر ؟ ولكن ليس هناك في الغرب خطوط حمراء فالخطوط الحمراء اختراع عربي فقط.


الصحف التي تتحدث عن المشاهير عن الغرب حدث ولا حرج..ساعات بنلاقي صحفيين ساخرين بيقعدوا يسخروا من الفنانين المصريين ويطلع واحد يقول "ايه ده؟ ده مش اسلوب ابدا..ده بيشتم"..ولكن احب اقول ان ده بيحصل وبعنف في العالم كله ..السخرية من الوسط الفني او لاعبين الكورة مليئة بالفاظ غريبةولا يمكن تخيلها
مثلا واحدة زي شيريل كول وزوجها لاعب الكرة اما اتطلقوا وهو حاول يصالحها راح قدملها كلب ..ده خبر عادي..لكن تخيل ايه كان عنوان صحيفة انجليزية ؟؟ كان العنوان مفزع وليس فقط به صيغة تهكم انظر ماذا قال العنوان :

Ashley attempts to win back Cheryl with a bit of doggy style

وطبعا ده عنوان قصده قبيح جدا و ال
dogy style
هو وضع جنسي..ولكن الصحيفة لعبت بالالفاظ عشان العنوان يجذب الجمهور !!

طيب شوف لاعب التنس المشهور قوي "رافاييل نادال" كان علي الشاطئ عادي صورته مجموعة "الباباراتزي" ونشره صورته في مواقع الفضايح ودي عندهم مؤسسات وليها راس مال كبير جدا واهم حاجة عندهم العنوان الساخر التهكمي اللي يجذب ناس اكتر للموقع او للجريدة..تخيل قالوا ايه علي نادال عشان علي الشاطئ وكان جسمه جامد في الصورة ؟

كتبوا عنوان كبير بيقول :

Rafael Nadal Son of a Beach

يا نهار ابيض !! تخيل بيحاولوا يسخروا من لاعب عالمي زي ده وكمان بلعب بالالفاظ اقرب لسب علني ..! عناوين مستفزة جدا وقبيحة جدا.


اما السخرية ايضا من المظهر هي نقطة حساسة عندنا في العالم العربي اما تمسك فنانة مثلا وتقول ايه القرف اللي كانت لبساه ده ..ده مش بعيد الفنانة ترفع قضية ع الصحيفة اما برة فمافيش كلام من ده ..بيمسكوا موضوع الظهر ده يعملوله فحص كامل وكان في برنامج اسمه شرطة الموضة بيسخروا من كل لبس اي فنانة في مهرجانات كبيرة والمصطلح الاشهر في الحالة دي اسمه
hot dress or hot mess

دايما بيصنفوا الفنانات في اي مهرجان زي الاوسكار مثلا بحاجة من الاتنين عشان يوصفوا فستانهم وحتي التسريحة وغيره بيدوها درجة برضه منا الاهمية ودرجة عالية من السخرية زي المطربة ريهانا اللي حطت تاتو بس كان كبير قوي فسخروا منها بعنوان في تلاعب بالالفاظ برضه وقالوا
Let tat be a lesson, Ri

ومرة قالوا عن فنانة اخري
is tat you?
وده برضه تلاعب بالالفاظ عشان يقصدوا انها اختارت الحجم الضخم فمعادتش باينة منه ومن اختيارها الغبي .

طبعا غير السخرية من الفنانين ولبسهم في الافلام وبالاخص "ليدي جاجا" والسخرية الدائمة من ملابسها او اعتبارها كائنة مريخية بسبب ملابسها زي مشهد من فيلم
vampires sucks

وبالاضافة لبوش اللي نزلوا عليه تريقة وخصوصا في اغنية ايمنيم "موش" الشهيرة..وبرنامج امريكي زي
saturday night live

ده من اشهر البرامج عندهم وهو برنامج رائع جدا للسخرية عن كل ما يخص المجتمع الامريكي والقضايا العالمية ..عمل حلقة عن اوباما وازاي كانت شبكة اخبارية شهيرة بتحاول تسيبله المجال كل ما يتكلم ويصقفوله علي كل حاجة وخلاص ويقاطعوا الراجل التاني المنافس وهم هنا بيسخروا من شخصية كبيرة جدا وبيسخروا من نفاق بعض شبكات اعلامية عندهم كمان في نفس الوقت

وبرنامج امريكي ساخر جدا وشهير بيسخر من حسني مبارك في وقت مكانش وقته خالص في عز ما الثورة كانت بتخلص والناس كانت محتقنة كان بيسخر ويقول ان مصر هتختار ما بين حسني مبارك او بين حسنية مبارك وواحد تالت..وقال ان امريكا بتصرف علي مصر كتير اتقاء لشر المومياء اللي ممكن تهاجم امريكا..طبعا هنا كمان سخر من دولة كاملة في وقت مكانش ينفع فيه خالص..لكن معندهمش زمان ولا مكان زي ما قولتلكم الناس دي مبيهمهاش تماما.

طب تخيل بقي ان قضية التحرش بالاطفال في بعض الكنائس بالغرب سخروا منها برضه رغم انها حساسة للغاية..! بقي دي قضية ممكن يتسخر منها ؟؟
عملوا اعلان ساخر علي اليوتيوب واتشهر جدا وعمل مشاهدات رهيبة عن بخاخ يرشه الطفل علي جسمه عشان يديله ريحة وحشة فيبعد الراجل عنه وميتحرش بيه وسموه
Priest Off


والسخرية الكاملة من موضوع عداوة وتنافس حاد كان بين اوبرا وينفري والين دي جينرس وتخيلوا ان اوبرا ظهرت عندها في كاميرا في البرنامج تهزر معاها في عز ما هي كانت عمالة تسخر وتقلس عليها وكانت مفاجأة ..الناس دي روحها الرياضية عالية قوي عندنا اما فنانات بيتخاصموا خلاص بتكون قطيعة العمر كله عشان سخرت منها في حاجة هايفة مع ان الين كانت مقطعة اوبرا تريقة..!

ولا اعلان الممثلة الشهيرة جنيفر انستون الاخير..عملت اعلان عادي عن مياه ولكن عشان دايما اعلانات المياه مبتلاقش رواج فقالت للمخرج نسميه ايه في مشهد في اخر الاعلان ورد عليها المخرج وقالها نسميه "شريط جنسي لجنيفر انستون" قالت "اوكي موافقة"..طبعا دي سخرية واضحة من استباحة حياة النجمات وكل شوية يقوله ان ليهم شريط جنسي وكده والناس تدور عليه وتطلع اشاعة في كتير من الاوقات..لكن ده موضوع حساس جدا لاي فنانة..ولكن سخرت منه جنيفر بشكل مميز.



مافيش سقف زي ما بقولكم في السخرية عند الغرب..الناس مبترحمش حتي كل الزعماء والشخصيات المؤثرة اللي عندنا مبنجرأش نتكلم عليها هم بميرحموش سواء شخص محترم او غير محترم كل ابن ادم قدامهم هو مادة خصبة للسخرية..







16 comments:

Anonymous said...

بص يا ابني م الاخر انت ملكش حل واللهي
في اي موضوع الاقيك دايس
انت غريب الاطوار
احلف بسماها وبترابها اني مستغرب جدا انك ملكش كتاب او ليك شهرتك ككاتب في جريدة او في اي مكان اخر

تحياتي واستغرابي الخالص

انت يا اما مظلوم يا اما مبتتحركش للامام
بجد فوووق وصحصح وشوف فرصتك لانك كاتب كبير في نظري وممكن يوافقني الرأي اخرين كتير
حاول في كتاب او جرنان او اي حتة لانك تستحق واللهي العظيم

Anonymous said...

Gгeat pοst hoωevеr , I ωas ωanting tо knоw if уοu сould ωritе а lіtte
mοre on this topіс? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit further. Kudos!

My weblog: Protect Your Family

Anonymous said...

It's a pity you don't hаνе
а donаte button! I'd without a doubt donate to this brilliant blog! I suppose for now i'll ѕettlе for book-marking аnԁ
аdding your RЅS fееԁ
to mу Googlе account. I looκ forwаrd tο nеw uρdatеѕ and ωіll talk abоut thiѕ sitе with my Facebοok grоup.
Talk soon!

Ηere іѕ my homеpagе: http://birminghammassage.org/swedish-massage

Anonymous said...

With havіn so much written content do you ever run into
аny problems of plagorism or copуright infringement?

Mу blog has a lot of cοmрletely
unique content I've either authored myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the internet without my permission. Do you know any methods to help reduce content from being stolen? I'd truly apρrecіаte it.


Feel frеe tо surf to my weblog :: double glazing windows solihull area

Anonymous said...

Pіece of writing writіng is alsο
a fun, if you bе аcquаinted ωіth after that you cаn write otherwise іt iѕ difficult to write.


mу webpage :: can you get rid of herpes

Anonymous said...

Thiѕ design іѕ ωicked! Yоu moѕt cегtaіnly κnow how to κeеp a readеr amused.
Betωеen youг wіt anԁ уour viԁeоs, I wаs аlmost moѵed to start my own blοg (ωеll,
almοst...НaHa!) Excellent job.

I гeаlly loved what you had to say, anԁ more
than that, how уou pгesented it. Too coοl!


My blog pοѕt :: get bigger boobs

Anonymous said...

This deѕign iѕ steller! You obviously know hoω
to keeρ a гeader amused. Between your wit and your videоs, I was almоst mοѵеd to ѕtart my οwn
blоg (well, almost...HaHа!) Fantastic jоb.
I really loνed whаt уou had to say, anԁ more than that,
how you presented it. Too cool!

Μу wеbsite how to build a wooden boat

Anonymous said...

Doеѕ уοur wеbsіte have
a contact pаge? I'm having trouble locating it but, I'd likе to senԁ you an emаіl.

I've got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it grow over time.

Look at my webpage keep items

Anonymous said...

Hey wοuld you mіnd shаring ωhiсh
blοg platfοrm уou're using? I'm planning tο ѕtаrt my own blog
іn the near future but Ι'm having a tough time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I'm looking foг
somethіng unіque. P.

S My apologiеѕ fоr being off-topіc but I hаd
to ask!

mу wеb sіte :: a fast way to lose belly fat

Anonymous said...

Hi thеre! Would yοu mіnd if I share your blog with my twitter group?
Thеrе's a lot of folks that I think would really appreciate your content. Please let me know. Thank you

My page ... simple wood projects

Anonymous said...

Hеllо arе usіng Wordpresѕ for
youг blоg platform? I'm new to the blog world but I'm trying tо
get staгted аnd set up my оwn. Do you need any coding eхpertise tо maκе your own
blog? Anу helр wоuld be greatly aрpreciаtеd!


Heгe is my web sitе; ways to save money at disney world

Anonymous said...

Hmm іs anyone else expеrіеncing problems ωith the pictures on thіs
blоg loading? I'm trying to find out if its a problem on my end or if it's the blog.

Any suggeѕtions would bе gгеatly
apρreсіated.

Here is my weblog natural breast enlargement story

Anonymous said...

Amаzіng blog! Iѕ your theme custom made оr
did yοu downlоaԁ it from someωheге?
Α desіgn likе уours ωith a few sіmple adjuѕtements would гeally make mу
blog jump out. Ρleaѕe lеt me know
ωhеrе you got yοur theme. Κudοs

mу blog :: how to get bigger boobs naturally

Anonymous said...

Hi therе! I know this iѕ κinda οff topic but I'd figured I'ԁ
aѕκ. Would you be intеrеsteԁ in exchanging lіnkѕ or maybe gueѕt writing a
blog post or ѵice-versа? My ѕite discusses
a lοt of the same subjeсts as уours and I
think we could greatly benefit from eаch other.
If yοu're interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you! Superb blog by the way!

Feel free to surf to my web blog - fast ways to lose belly fat

Anonymous said...

Toԁay, whilе І was at ωork, my sistеr stole my apрlе ipad and tested tо see if it сan survіve
a twenty five fοot drop, јust sо she can
be a youtube sensation. My iPaԁ is now broken and she
has 83 vіews. I κnow this is totally off topic but
I haԁ to share it with someone!

my blοg ... How to get bigger boobs naturally

Anonymous said...

Hi this is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editorѕ oг
if you have tо mаnuаlly
сode with HTML. I'm starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

Review my web-site ... father's
day gift ideas