Tuesday, February 12, 2013

خوازيق الحوار الوطني..وجبهة أم حسن







في احد الأيام والثورة امام القصر ..

داخل قصر الاتحادية :

مرسي : انا جمعتكم النهاردة عشان نشوف حل للمصيبة دي..ده القصر بيتحرق

الجميع : هيه

مرسي :ايه هيه دي ؟؟انتوا بتشمتوا فيا ؟

قنديل: لا دي كانت حتة عند باسم يوسف يا ريس

مرسي: انت جيت يا قنديل ؟ انت كنت بتتكلم من كام يوم عن المرضعات يا قنديل والاسهال ؟ الله يحرقك فضحتنا ما تتكلم عن اللولب المرة الجاية بالمرة بقي

قنديل "في سره" : اصمله عليك قال يعني اما قولت "دونت ميكس" مكانتش فضيحة ..ده بنتي بتتكلم انجليزي احسن منك

مرسي: بتقول حاجة يا حبيبي ؟

قنديل: بقول ربنا يخليك لينا يا ريس

مرسي : دلوقتي انتوا من كل اطياف الشعب المصري جمعتكوا عشان نشوف حل للورطة دي وبسرعة..

قنديل : انا كان عندي مقترحات يا ريس

بدوي : ههههه هتسمع مقترحات بتاع المية ؟ ياعم روح شوفلك ماسورة سلكها

قنديل: لا يسمع كلام اللي اتلسع ع القفا

بدوي "يتحسس قفاه" : قصدك مين ؟؟

الجميع : هههههههههههه

مرسي : سكوت يا جماعة ..قول يا قنديل واطربنا بمقترحاتك الجهنمية

قنديل : شوف يا ريس..احنا نعمل شعارات جديدة بدل نحمل الخير لمصر وكده..نعمل شعار فيه حماسة زي مثلا  "يا مرسي يا معلي حسي"

مرسي : معلي حسي ؟؟ اشجينا يا قنديل عندك افكار كمان ؟

قنديل : اه يا ريس..العيال دول علمانيين زي ما انت عارف عشان كده نستبدل الحرس الجمهوري بفرقة من "الشير ليدرز" لاغرائهم

مرسي : وات ذا شير ليدرز ؟

صباحي "للبرادعي" : بيعمل نفسه بيفهم انجليزي

قنديل : يا ريس الشير ليدرز اللي هم بيشجعوا في ماتشات الكورة في الافلام الاجنبي وبيبقوا لابسين جيبة قصيرة وبيرقصوا للتشجيع

مرسي : اطلع برة يا قنديل يا بتاع المية يا خرونج..بررررررررررررررررررررة

الجميع : ههههههههههه

مرسي: قنديل جاي ينكت علينا

عمرو موسي : علي سيرة النكت مرة واحد اخواني...

بديع : نعم يا حبيبي ؟؟؟؟

مرسي: سامحه يا ريس

الجميع : يا ريس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مرسي: ايه...قصدي...يعني...انا الريس طبعا مش بديع..مش كده يا بديع ؟

بديع "بيغمز" : اومااااااال

مرسي: يعني لو جيبنا شير ليدرز قال يعني هيسيبوا الثورة ويعاكسوا ..

الشيخ وجدي: هي البلد ناقصة معاكسة..ده الاغتصاب والجنس الجماعي في الخيم يا رجاااااااااال

حمدين : الراجل ده عارف ان هو عبيط ؟

مرسي: تصدقوا انا عمري ما عاكست..انا اول ما كبرت امي جوزتني علطول ما عشتش فترة مراهقة حتي

عمرو اديب : ده حوار وطني ابن ستين كلب

مرسي: برة يا عمرو

عمرو: انا اصلا ماشي..انا عايز ارجع يا حكومة فاشلة..يا بلد فاشلة..انا فاشل انا فاشل

الجميع : هو ده عمرو ههههههههههه

صباحي : يعني انت معاكستش طول حياتك يا مرسي .؟

مرسي: ابدا ..ولا حتي مسكت ايد بنت الا ليلة الدخلة

برادعي : جرب تعاكس كده واعتبر البدوي واحدة نسوان

البدوي : ما تحترم نفسك يا برادعي هو عشان قعدت ع التويتر وسموك "البوب" تقول واحدة نسوان !!

برادعي: يا سيدي تمثيل مش حقيقي

مرسي: طيب سيبوني اجرب اعاكس..

الجميع: اتفضل يا ريس

مرسي : يا بت  ياللي صابعك ولا صابع الفنجري ومناخيرك ولا مناخير مبارك وقوامك ولا الرجل المسحول..

الجميع : اللللللللللله يا ريس ايه الحلاوة دي مش معقول..ده انت تعلق اي بت

مرسي : بجد عجبتكم ؟

الشيخ وجدي : انا لو عاكست اخش علي اي شلة بنات واقولهم ..يا ش....يا انجاس

الكتاتني : اان لو عاكست اقولها اجلسي مكانك واجلس جوارك..حسب اللايحة انتي مزة ..

الجميع : ههههههه يا عيني مجلس الشعب لسه مأثر علي فيوزاته

عمرو حمزاوي : انا ممكن اعاكس واحدة بس بشرط تكون بنفس ايدلوجياتي وسيرورتي الفكرية ونزعاتي النفسية

مرسي : انت اخرك تعاكس واحدة من ع النيل الثقافية

الشيخ محمود : انا مش فاهم معاكسة ايه..مافيش رجالة في الحوار الوطني ده ؟ هاتولي رااااااجل..احنا مش هنكفر بقي ولا ايه؟؟ انا عايز اكفر ..

الشيخ حازم : تكفروا ايه بس ؟ احنا اصلا في حوار كافر..انا مش سعيد اني حضرت الحوار ده

عمرو حمزاوي : يا جماعة نتكلم شوية بمنهجية لاننا كلنا منصهرين في بوتقة فكرية واحدة مش احادية القطب وال..

البرادعي : حد يسكت الجدع ده انا مبفهموش
 
اكتاتني : طيب ما نعمل دورة كبيرة للبلاي استيشن يا ريس وننقذ البلد

مرسي : ودي تفوتني يعني ..الحزب عمل خلاص وخلصنا حفلة لدوللي شاهين كمان

الجميع : اووووووه..اموت انا

مذيع قناة الاخوان : انا عندي اقتراح يا ريس

مرسي: قول يا عم خميس

المذيع : علي فكرة انا مسميش خميس منك لله يا باسم لبستني في الاسم ده ..احنا نعمل كارتون ليك زي كابتن ماجد ونبدأ نربي النشأ علي وش أهلك من دلوقتي ونحببهم فيك

مرسي : وش اهلي ..ده لفظ؟ انت اعلامي انت ؟ مالو وش اهلي؟

الجميع : نحسسسسسسسسس

مرسي : ليه يعني ماليش انجازات ؟

موسي : انجازك انك زودت عدد الكوميكس في البلد..كل يوم يطلع عليك تأليس ونكت لما استويت..العيال حطموا الارقام القياسية في عدد النكت عليك انت وجماعتك

مرسي : شايف اد ايه الحرية ومناخ الحرية في البلد اديك قولت الدليل اهو

وفجأة :

العريان : ياريس بعد اذنك

مرسي : ايه في ايه ؟

العريان: الاعلامي اللي بيعذبوه جوة لسه مش راضي يقر مين اللي بيموله

مرسي: احم طيب مش وقته الله يحرقك..كنا بنتكلم عن مناخ الحرية والديمقراطية واديكوا شايفين عدد الكوميكس اللي انا سايبه بمزاجي..

صباحي : وبالنسبة للحرايق كل يوم..دي اخبار الحرايق غطت علي اخبارك انت شخصيا

مرسي : بيقولوا عليا نحس ..طب ده انا يوم ما اتولدت..

البلتاجي: ايوه ياريس انت حكيتلي القصة دي ..العمارة ساعتها جالها قرار ازالة

الجميع : هههههههههه

مرسي: بس يا غبي..يوم ما اتولدت ابويا كسب اليانصيب ايامها

صباحي: وتلاقيه مات بعدها علطول

مرسي : وهو مين اللي بيحرق القطارات ماهو مبارك ورجالته

صباحي: ياعم فوق بقي م الغيبوبة بتاعة مبارك دي مبارك راح خلاص انت هتعمل ايه بقي ؟ ثم ايه موضوع ال 3 ارغفة ده ؟

مرسي: اهو الشعب يبطل اكل شوية معدلات السمنة زادت

صباحي : طيب والرجوع في القرارات كل شوية اللي هز صورتك جامد

مرسي: ده انا بسميه مرونة في القرارات

صباحي : والضغط علي الناخبين ؟

مرسي: ده مبيحصلش ابداااااا

العريان مقاطعا : ياريس بعد اذنك..قواعد البيانات بتقول ان الزيت والسكر في المخازن فيهم نقص جامد..ازود شوية عشان الانتخابات الجاية ؟

مرسي: ايه...هو...ايه...يعني انا عمري ما بضغط علي حد ده بارادتهم الحرة..الناس بتحبني اعمل ايه في نفسي يعني

خيري رمضان : الحب..هو الحب ..احنا مش محتاجين غير الحنية والحب

مرسي: فعلا يا خيري يا حنين انا شوفتلك فيديوهات كتير عن الحنية دي

عماد الدين اديب : يا جماعة ....

مرسي : اهو ده قاعد من اول الحوار اهو ولسه بيحمل من ساعتها وهينطق دلوقتي ..بيشحن بس

عبد الله بدر : ياريس خد قرارات زي ما انت عايز واللي مش عاجبه هيبقاله تكة واطلعه من الحوار حامل ياروح امك منك ليه

صباحي :سوقي

وفجأة :

مدحت شلبي: مساء الانوار يا جماعة

الجميع : شلبوكة ؟؟؟؟؟؟؟؟

حمدين : ايه اللي جابه الحوار ياريس

مرسي: واللهي هو قال عنده سبب  مهم جدا

شلبوكة: شوفوا يا جماعة..الدوري لو بدأ والسبوبة لعبت حال البلد هيتصلح فورا..الحل في عودة الدوري هي اللي هتصلح البلد اومال ايه..ده الرياضة بيشتغل فيها عشرين مليون مواطن

مرسي: مش كانوا خمسة مليون من فترة ؟

شلبوكة : اللي تشوفه يا ريس انا بتاع النظام والاستقرار ويحي السيد الرئيس طويل العمر وربنا يجعله عامر وده من وجهة نظري التي لا قيمة لها

صباحي : هي فعلا مالهاش اي قيمة اطلع برة يا جنرال كفتة

عماد الدين اديب: يا جماعة...

مرسي: ثم ايه موضوع المؤامرة يا حمدين ؟

صباحي : اه المؤامرة اللي انت اتعلمتها من افلام الجاسوسية ابيض واسود ؟ انت عرفت تألفها ازاي دي ؟ انا والبرادعي هنخطفك ونوديك برة ونمسك الحكم ؟ ده البرادعي بيمشي خطوتين وينهج
وعمرو موسي مبيفوقش من شرب السيجار اللي عمانا بيه طول الحوار في جبهة الانقاذ وانا بقعد اسرح في شعري طول اليوم مع وائل الابراشي بنفس نوع الكريم والجيل والبدوي طول اليوم بيبص حواليه يمين وشمال خايف من قفا مفاجئ..هي دي الجبهة يبقي هنفضي نخطفك امتي يعني ؟

عماد الدين اديب: يا جماعة...

لميس الحديدي : ياريس بتجيلنا شكاوي دايما وكل يوم ان الكافيار معدش ليه سعر محدد وبيغشوا في اكياس الشيبسي ويسيبوا نصه فاضي

حمدين : رأسمالية متعفنة..الناس مش لاقية تاكل ودي بتبص لكيس الشيبسي..ما انتي واكلاها والعة..


وبعد فترة :

العريان : الحق ياريس الملتوف وصل للقصر..القصر بيولع

حمدين : الله يحرقكم مش قولنا نعمل الحوار عندنا في الجبهة

مرسي: ماهو الريس قالي لا لحسن يخوزقوكوا هناك علي الخوازيق ويعملولكوا مذبحة قلعة وبتاع

موسي : الريس؟؟؟ هو انت شغال ايه بالظبط ؟؟

بديع: انا الريس يا حيلتها ليك شوق في حاجة ؟

موسي: لا ولا حاجة كنت بس عايز اتطمن علي النباتات في القصر ياتري حرقوها ؟

بديع : يا نهار اسود اتطمنوا بسرعة فعلا علي النباتات جرررررررررري

البلتاجي: يا جماعة لازم اخلاء القصر فورا القصر بيولع كله

صباحي: بقولك ايه يا برادعي تيجي فعلا نعمل المخطط دلوقتي واهو فرصة والقصر بيولع انا عارف انك بتنهج اما بتصحي م النوم حتي بس نحاول نهجم عليهم ده هم 3 اخوان والباقي جري..وناخد الحكم وزدينا في دقيقنا

البرادعي: قول لموسي

صباحي : موسي راح يولع السيجار من حريق القصر ده بقي مدمن ياعم..ده فاضله كاس ويبقي ولا غسان مطر

البدوي: انا معاكوا

عماد الدين اديب: يا جماعة...

حمدين: ياعم قوم روحك الله يسترك القصر بيولع انت ايه اللي جابك ياعم الهادي انت

وتنقض الجبهة علي مرسي وتحصل علي الكرسي ويتم خلعه...في مفاجأة مدوية للشعب كله وتنطلق الزغاريط في كل مكان في البلاد


وبعد عشر سنين :


في قصر الاتحادية :

حمدين : انا جمعتكم النهاردة عشان الحوار لان الكل اشتكي مني وعايزين يولعوا في القصر

الشعب : تاااااااااااااني نفس اللفة ؟؟الكرسي ده في ايه بالظبط ؟؟

مواطن : البلد دي مش هتنضف ولو جيبتلها غاندي باين كده

مواطن: اهو بقاله في الحكم كام سنة وجبهة ام حسن عايزة تاخد منه الحكم وبتقول عليه فاسد

مواطن: انا كنت متعشم فيه خير

مواطن: ياعم ما احنا قولنا كده علي مرسي وغيره البلد دي عايزة حاكم كل سنتين ويخلع نفسه بنفسه احسن

مواطن : البلد دي مش عايزة حاكم يحكمها دي عايزة شعب

ويخرج الشعب كله بشعار جديد ..مش "يسقط حكم المرشد"   ولا "يسقط حكم العسكر"   ولا "يسقط حكم الجبهة"
الكرسي نفسه هو المشكلة
كل اللي بيقعد عليه بيفسد بطريقة او بأخري

الحل والشعار الاخير  "يسقط يسقط حكم الكرسي"
الحاكم اللي مينزلش لشعبه من علي كرسيه..الكرسي بيسخطه..فاسد..
ويا خيبته الحاكم اللي يمشي بشعار  "هين شعبك ولا تهين كرسيك"  !!

عماد الدين اديب : يا جماعة...


No comments: