Thursday, February 14, 2013

انا في العشق "اه يا عين" بعد نشوة "يا سلام"







واقفين في حضرة الأميرة..
نستني في إذن الكلام..
جوة بهو القصر واسع..
والوقت مر كألف عام..
خوف قلوبنا من جمالها..
حواليها طيف حور الجنان..
هي شاورت ليا فجأة..
وبدرها لحظة تمام..
ايه في حبك يا اميري
يهدي قلبي للسلام..؟
قولت فجأة للون عيونها..
وقلبي نشوان بالكلام..
انا في العشق شيخ طريقة..
ليا حضرة او مقام..
أنا في العشق قلب سافر..
شرق غرب نيل وشام..
انا في الحب رمح نافد..
لما تخلص السهام..
انا في العشق نوت موسيقي..
لحن يبرق في الضلام..
انا في العشق "اه يا عين"
بعد نشوة "يا سلام"
انا في العشق نوط ملايكة..
الف جايزة وميت وسام..
انا في العشق شعر عربي..
موسيقي ..بحر من الحنان..
انا في العشق خلود جمالك..
لحظة نادرة من الكمال..
انا في العشق رحيل سفينة..
من غير وداع ودموع ألام..
انا في العشق وجود ودنيا..
كون خلقته من الجمال..
انا في العشق بسمة هادية..
وحزن دافي وطيف سلام..
انا في العشق حالات تقمص..
قيس وروميو ودنجوان..
انا في العشق بنور عيونك..
نور في كهفي لألف عام..
انا في العشق دموع بنفسج..
لما فوق ايدك ينام..
انا في العشق بحر هادر..
يتهجي موجه من الغرام..
انا في العشق سحر شرقي..
وانتي فيه غنوة ومقام..
انا في العشق قصيدة باكية..
فوق سطورها من الهيام..
انا في العشق قلب طاهر..
خالي نبضه من الأثام..
انا في العشق مدينة فاضلة..
يوتوبيا حسنك جاه ومال
انا في العشق منك انتي..
وانتي مني وم الغرام..
فجأة قالت الأميرة..
ايوه فيك حالة سلام..
ثم شاورت للحراسة..
الكل يمشي بأي حال..
إلا ده حبي وأميري..
بنالي قصر من الكلام..
بنالي بيت شعر وهيام..


No comments: