Wednesday, November 11, 2009

الدليــل العـــصري لكـــل بيــت مصـــري




ازاي تعرف ان ابوك نايم في الصالة قدام التليفزيون ؟؟



أولا: لو سمعت صوت اغنية لإيمنيم او جاستن جاي من الصالة

ثانيا: لو سمعت صوت لبرنامج "كنوز مسرحية " او "تياترو" او "اوتار الليل"

ثالثا: لو سمعت صوت اغنية "انا طارق ياض" لطارق عبد الحليم لأن اكيد مافيش اب هيسمعها اصلا

رابعا: لو سمعت صوت برامج المسابقات زي اللي بتييجي علي ميلودي

خامسا: سمعت صوت شخيره





ازاي تقدر تتغلب علي المنبه ومتصحاش بسهولة؟


اولا: متحاولش تظبطه اكتر من مرة علي مواعيد مختلفة هي مرة واحدة بس

ثانيا: حاول قبل ما تنام بليل تضرب حلة كاملة من اكلة معينة ولا ميت منبه هيصحيك

ثالثا: اقفل علي نفسك بالترباس تجنبا لحد يصحيك بمية ولا حاجة "لزوم الاحتياط"

رابعا: خلي جنبك مخدة احتياطي تكتم بيها المنبه لو مش قادر تطفيه

خامسا: وصله بفتلة طويلة لحدعندك وفي طرفها قلم مثبت وهزها تطفي الزرار "محتاجة دقة جامدة"

سادسا: حط مخدة تحت المخدة عشان تدفس راسك وسطهم ومتسمعوش





ازاي تتعامل مع خدمة الانترنت البطيئة :


أولا: تقعد جنب الكبل وتقرأ المعوذتين واية الكرسي

ثانيا: تبص للمراية وتقعد تقول ميت مرة "النت جميل انا اللي بستهبل "

ثالثا: اثناء التحميل والتصفح البطئ اقعد مبتسم وتظاهر ان النت صاروخي وقول "ياااه ملحقتش اقرا الصفحة دي "

رابعا: بوس الكابل كل يوم الصبح قبل ما تخش ع النت

خامسا: كل ما صفحة تحمل اجري في الشقة واسجد زي منتخب مصر

سادسا: في انتظار التحميل اقعد اصطاد سمك بلعبة السمك اللي بتلف دي بالبطارية ومعاك صنارة صغيرة

سابعا: كلم خدمة العملاء وقولهم "ايه النت العالمي ده انا مش مصدق يا جماعة واللهي " وامدح فيهم لحد ما تصدق نفسك

ثامنا: حسس علي الراوتر بحنية وبوس لمبته بحنان







2 comments:

Maram said...

الحمدلله موضوع المنبه عندي محلول تماما ...كل ما المنبه يضرب يدخل في الحلم وآلاقي نفسي علي الدانس فلور وعماله ارقص...اصل بحط اغاني المنبه ...hip hop :D
وبجد بجد دمك زي العسل

معـــــتز هــاني سعد said...

انا برضه حاطط اغاني في المنبه بس برضه بقفله مرة او مرتين هههههههههه

ربنا يخليكي يا مرام

شرفني حضورك ويارب زيارة دايمة