Wednesday, November 25, 2009

عروبــة تـــبكي





بعد الأحداث الأخيرة والعلاقات المتصدعة بين الشعبين التي أبكت وأذهلت الجميع لاننا عالم عربي واحد شئنا أم أبينا
ستظل الخريطة تجمعنا لو فرقتنا مشاعرنا البغيضة لبعضنا البعض




يا جزاير دمنا فاير
في كل مدينة وكل ميدان
بتقول ليه عليا يهودي
وف ايدي سبحة وقرأن؟
ببعتلك وردة مسالمة
وبتبعتلي فنون إجرام
لو حتي مكناش أخوة
طب خليها حقوق انسان
مش كارهك بس بحاورك
عايز افهم ليه الغليان ؟
ليه كرهك ليا عصابة
علي عينك والقلب كمان؟
وازاي راح تنكر أصلي
و تاريخي مزلزل أزمان ؟
طب ده انا بتكلم عربي
لا فرنساوي ولا بتنجان
ده الخنجر في ايديك قاتل
مش ابدانا ده قتل كيان
أنا مصر نوبل وأكتوبر
والثورة وشهدا وأحرار..
انا مصر عرق وأصالة
وفراعنة وتاريخ أهرام..
انا مصر ودي الحدوتة
انت اكيد مقريتش زمان
يعني خلاص بقي دي قضيتنا
اننا نكره بعض كمان؟
يعني نسينا العدو التاني
وبنعمل لينا الأكفان؟
يعني العربي هيقتل عربي
والصهيوني حر مصان؟
مش قادر اتخيل نفسي
ماسك خنجر للإسلام
مش قادر افكر فينا
واحنا بنصغر وبنتهان
انا بابكي مش علي بلدي
لأ لعروبتي وللإنسان
نحتج علي جدار عازل
واهو بينا مئات الجداران
انا مسلم لو مش عارف
بلد الأزهر ألف اذان..
طب حتي تقولي يهودي
طب في الاخر مش انسان ؟
يا جزاير حزني مغطي
شمس نهارنا والألحان
دي اغاني حزينة سامعها
ومسخ ضميري بألف لسان
أنا ببكي في كل دقيقة
وانت بتنكر دمعي كمان
مش هاحرق علمك أبدا
مهما حرقتم من أعلام
انا ديني امرني وربي
اني مهينش اخو الإسلام
معلش يا سيدي يهودي
عارف دينه ووطنه كمان
أخلاقي أكيد مش سامحة
اني امسكلك سيف قتال
انا مصري ودي الحدوتة
انت اكيد مقريتش زمان



1 comment:

moni said...

i like it awyyy...i also wrote about egypt and algeria....u may read it and tell me ur opinion