Sunday, November 29, 2009

أعمـل الخيـر وارمـيه في البحــر





أيام كتير تصحي الصبح وتبقي عايز تعمل خير كتير في اليوم ده لكن انا دايما حظي وحش في العملية دي مع ان نيتي صافية يعني كل ما انوي في يوم اعمل خير من أوله لأخره ألاقي حاجات غريبة جدا تخليني تقول
هو عمل الخير غلط ولا ايه يا جدعان حرام عليكم بقي ادوني فرصة

أول يوم نويت فيه اقضيه كله في الخير الشحاتة كانت عايزياني اشيلها من الحنطور وانقلها الرصيف التاني وشيلتها في الشارع وصاحبي طبعا مذهول انه شافني وانا شايلها فعلا كأننا بنرقص باليه
وهي تقريبا كان عندها حوالي 90 سنة

في يوم بقي أسوأ من كده كنت قدام السنترال وبدي الست الي قاعدة وجلبيتها مقطعة جنيه لقيتها بتقولي "ايه ده يا ابني ؟"
قولتلها : "جنيه يا حاجة"

قالتلي: "جنيه؟"

قولتلها: "ايه يا حاجة امال يعني عايزة خمسة ايه الطمع ده ؟ "

قالتلي بعجرفة : "مش عايزة فلوسك خالص"


قولتلها: "يا سلام امال يعني قاعدة مستنية اتوبيس مارينا ؟ "

ودارت مناقشات حامية

وفي النهاية طلعت الحاجة مستنية ينادوا اسمها لأنها بتركب خط تليفون ومش شحاتة اصلا ههههههههههههههههههههههه



يوم تاني لقيت واحد واقف وعايز من الناس فلوس قولتله مالك يا حاج
قالي: مش معايا فلوس اسافر المحفظة ضاعت
قولتله: طيب خد يا حاج واديته اتنين جنيه تمن المواصلات
قالي: لا انا محتاج سبعة جنيه اصلي بركب كذا مواصلة

طيب اقوله ايه ده ؟؟ وبعدين هو انا حظي وحش ليه كده مع الخير ؟؟

خلاص انا شرير .انا ووووووحش

واحد تاني وقفتله ع السكة قالي معاك كوريك للعربية؟
قولتله لا يا حاج انا بطمن عليك بس
قالي: امال وقفت ليه يا ابني؟

هههههههههه هي الناس عاملة كده ليه ؟؟ ده بدل ميشكرني اني كنت خايف عليه ليكون ميت ولا حاجة؟

مرة كمان وصلت الحاجة بشنطتها لحد متوقف تاكسي وبعدين قولتلها انا ماشي بقي يا حاجة عايزة حاجة ؟
قالتلي: طيب استني معايا علي ما التاكسي يقف

يعني انا الحق عليا اني ساعدتك اصلا وانا معرفكيش وشيلتلك الشنطة عايزاني كمان اوقفلك التاكسي واستني معاكي ما اجي احميكي بالمرة ايه الهبل ده
الناس بقت عجيبة يا اخي

ولا انا نيتي فيها حاجة اما بعمل خير مثلا ولا ايه ؟

وواحد تاني اجي اغششه الامتحان بالنص كلمة كلمة يجيب هو امتياز وانا جيد جدا في المادة دي ؟؟؟؟؟؟

أعمل ايه ..وبعدين واحد يقولي اصلك بتعمل الخير ومش بترميه في البحر
يعني ايه ارميه في البحر

دلوقتي انا فهمت معناها ان كل دول عايزين يترموا في البحر فعلا ..الحاجة والشحاتة والراجل وكلهم

ومرة في الصيف اديت لواحد جنبي نص ازازة مية والدنيا حر موت شربها كلها وقالي معلش انا كنت عطشان قوي انا اسف واللهي

ومسبليش بق مية واحد ..طيب ده خير ولا شر يعني ؟



يعني دلوقتي انا هاكون انسان جديد ودي تصرفاتي الجديدة بقي :

أولا: مديش لأي شحات الا اما يكون معاه كارنيه من نقابة الشحاتين ومعتمد منها

ثانيا: اي شحاتة تقولي اشيلها مش هاشيلها "هو المفروض ده ميتكررش اصلا"

ثالثا: الراجل بتاع السبعة جنيه اديله بكس في مراخيره لأنه بجح قوي

رابعا:اللي هيقولي هات مية هاشرب تلات ارباع القزازة الاول واديله بق واحد احتياطي لحسن يشربها كلها

خامسا: اللي هيوقفني ع الطريق هطلعله لساني وهاقوله معايا كوريك ومش هساعدك ااااااااااااااااه

سادسا:الحاجة اللي هتقولي وصلني لتاكسي يا ابني حتي لو عمرها مية وعشرة هاقولها شليها انتي يا حاجة ما انتي بقالك ميت سنة عايشة خايفة يعني تتعبي دلوقتي ههههههههههه

سابعا: معدتش هاعمل خير اصلا لان حظي فيه وحش قوي

2 comments:

Lobna Ahmed Nour said...

منكم نستفيد .... كل سنة وحضرتك طيب

معـــــتز هــاني سعد said...

وانتي طيبة ..مش عارف ليه عندنا الناس بتحتفل باربع ايام عيد ..هو العيد ده كام يوم بالظبط؟

وبعدين قناة روتانا تقولك فيلم كذا في خامس ايام العيد

هو العيد ده خمسة ولا شهر كامل ولا ايه ؟
هههههههههههه

عيد سعيد