Tuesday, April 13, 2010

أنـــت بتــاكل ولا ايـــه ؟




ايه اسوأ سؤال ممكن حد يتسأله ؟ بيتهيألي كتير قوي من نوعية الاسئلة الحمضانة اللي منتشرة اليومين دول
زي الاسئلة اللي كلنا عارفينها بتاعة انت جيت؟ انت صحيت؟ انت هنا؟ رغم انا قدامك اهو ايه الاسئلة دي

يعني سؤال انت صحيت ده يوحي بأني بمشي وانا نايم وابتاع انت جيت اكني في حالة انتقال زمني مثلا

لكن لاحظت الاغرب والاعجب بقي بسأل واحد علي شارع في مصر
بيقولي علطول "اه تمام وهو قالك فين بالظبط؟ "
هههههههههه طيب هو طالما قاللي هأسألك ليه ايه يا عم السؤال الرهيب ده ؟

ومرة بكلم واحد صاحبي وانا باكل خيارة بيقولي انت بتاكل ولا ايه ؟
يعني صوت الخيار بالذات مافيهوش شك اكيد باكل امال ده صوت قرمشة سناني من شوقي ليك مثلا ؟
يعني لو حاجة طرية نقول ماشي ممكن تتلخبط في الصوت لكن ده صوت قرمشة خيار يعني اكيييييد باكل
وتبقي واقف في طابور في مصلحة حكومية ساعات وفي النهاية بدل ما يقولك اتفضل او كده يسألك سؤال من كوكب تاني
ويقول "عايز حاجة حضرتك ؟ "
ههههههههه لا ده انا جاي اشوف ان كله تمام بس وماشي ..نازل من بيتي عشان اتاكد ان مصر بخير وكده يعني نازل من بيتي في حب مصر مش عايز حاجة
يعني يا جماعة ايه الاسئلة دي اكيد عايز حاجة يعني

وساعات بقي الكلام المدبلج بتاع بتاع خدمة العملاء بيضايقني فمرة واحد بيقولي
"طيب قبل مناخد استفسارك احب.."
رحت انا مقاطعه وقولت "تتشرف باسم حضرتي ..طيب انا هاشرفك وهارفع راسك كمان اسمي معتز "
هههههههههههههههه مش عارف ليه بتخنق ساعات من كلمة خدمة عملاء دي كل دقيقتين لحظة واحدة يا افندم انا اسف يا افندم ع التأخير
بتحس انهم محترمين زيادة عن اللزوم خلاص يا عم مش كل 30 ثانية تعتذر خنقتني

وتقعد تجيلي رسايل من شركة الموبايل كل يوم باقي علي تجديد اشتراكك في الخدمة اربعة ايام وبعدين تلات ايام
وبعدين يومين وبعدين يوم وكل شوية امسح وراهم الرسايل ياعم ابقي قولي قبليها بيوم وخلاص انت بتذلني بخدمتك ولا ايه ؟
وساعات تقول لحد هاتلي مية يقولك "عطشان؟"
عايز اكل "ايه ده انت جعان؟ "
اه يا جماعة ما انا انسان معدتي مش اسفنج يعني انتوا مستغربين ليه وايه السؤال ده
اه ياعم عطشان وجعان عيب؟ حرام ؟

وساعات بقي في حمام المول واحد غتت يقعد يخبط وطبعا هو برضه بيقول علي اللي جوة بيستعبط فيها
ويسألك احيانا خلصت ؟ ونوعية الاسئلة دي ؟ ايه ياعم هتغيرلي البامبرز ولا حاجة؟
لا مخلصتش وبعدين ايه دخلك انت في شئوني الشخصية دي هههههههه لو خلصت يعني هتتبسط مثلا وهتسقفلي
يا جدعان ارحمونا بقي من الحوارات دي

وواحدة تتكلم ع الموبايل بتاع نص ساعة متوالية وانت مرديتش لسه عليها يادوب بقول "ايوه"
لقيت هجوم زي السيل من الكلام مش لاحق عليها اصلا
وفي الاخر تقولك "حضرتك عايز تاخد فكرة عن العرض؟ "
يا نهار ازرق امال اللي اتقال ده ايه ؟ ده انا فاكرك قولتي عرضين تلاتة اربعة
تطلع دي المقدمة بس ولسه في فكرة عن العرض اقولها لا وقت تاني بقي
تقولك طيب امتي؟ وتفضل تكلمك مترحمكش حتي لو نفضتلها
هم بياخدوا كورسات بجاحة وكده عشان مهاجمة الزبون مش اكتر

وانا هاسألكم سؤال من دول دلوقتي
"ايه ده انت بتقرا الموضوع ؟ "


3 comments:

Anonymous said...

اه كنت بقرا الموضوع
انت كتبتة ؟


فعلا الاسئلة دى مستفزة بس معتقدش عندك حق فى موضوع خدمة العملاء - مع انى والله مش منهم بس هما مدربين على الاحترام - وده طبعا مش معروف فى الوسط المصرى

يعنى هو لازم يضرب الزبون ميت جزمة فوق دماغة ؟

معـــــتز هــاني سعد said...

اه كتبته
انت علقت عليه ؟
ههههههههههههههههههه
يمكن انا بتخنق منهم شوية خصوصا بعد اللي دوقته من عذاب شركات النت والسرعة السلحفائية بتاعتهم عذبوني والله
ههههههه

!! a7mad sala7 !! said...

ايه دا
انتو بتردو على بعض؟
:D