Monday, July 5, 2010

أنـا اللي وائــل يا معـــلم







جلس الاب في يوم ما يحاول ان يدخل عالم ابنه وطفولته الجديدة طفولة الالفينات المختلفة كليا عن طفولته :

الاب: ازيك يا وائل؟
وائل: ازيك يا بابا خد دراع والعب معايا
الاب: انت بتلعب ايه ؟ مصارعة؟؟ دي بتسبب العنف يا ابني
وائل: ايه ده بجد يا بابا يعني اللي بيحصل في اسرائيل ده بسبب البلاي استيشن؟؟؟
الاب "وشه احمر" : احم لأ هو مش بالظبط كده بس الالعاب دي عموما عنيفة قوي وميصحش الصغار يلعبوها
وائل: خلاص خد العبها لوحدك وانا هشجعك بس
الاب: بلاش خالص تعالي نتفرج علي كارتون قريب من جو المصارعة ده بس هادي شوية
وائل: كارتون ايه يا بابا؟
الاب: كنت ايامي بتفرج علي مازنجر هفرجك عليه

وبعد ان شاهدوا كذا حلقة مع بعض

الاب: ايه عجبك؟
وائل:اه بس عندي سؤال
الاب: ايه يا حبيبي؟
وائل: طيب هم بيبعتوا وحش وحش ليه في تلاتين حلقة مثلا ميبعتوا تلاتين وحش وخلاص يخلصوا علي مازنجر ده في ربع ساعة ولا ايه؟
الاب: احم...ايه..اه..واللهي كلام معقول ومقنع خلاص هو فعلا كارتون اهبل فاكر زمان اما كنت بحكيلك الشاطر حسن ؟
وائل: الشاطر حسن؟ اه فاكر بس دي قصة قديمة قوي
الاب: اه حكاية قديمة كده كنا بنسمعها زمان وفي تراثنا العربي
وائل: ومفهمتش ابدا هو شاطر ليه بقي يا بابا؟؟
الاب: يعني ايه يا ابني؟
وائل: انت بتقول اسمه الشاطر حسن..عمل ايه يعني ؟؟ انجز في ايه يعني؟؟ خد قرض جامد مثلا ولا عنده عربية هامر؟؟
الاب: مين يا ابني اللي علمك الكلام ده؟؟
وائل: التليفزيون يا بابا
الاب: الله يخربيتهم ..يا ابني هو شاطر لانه حب الاميرة وكده يعني
وائل: ههههههههه ..طب وايه يعني ده انا افتكرته زي احمد عز مثلا ولا نجيب سويرس
الاب: بلاش يا ابني القصة دي انتوا جيلكم يتحكيلوا مثلا قصة ام رجل مسلوخة
وائل: ايه؟؟
الاب: ام رجل مسلوخة
وائل: مامتك كانت بتحكيلك ام رجل مسلوخة؟؟
الاب: اه عشان انام
وائل: تنام؟؟؟ طيب ما كانت تخرجلك امعائها قدامك اسهل او تجيبلك سفاح مثلا
الاب: لا يا ابني دي قصة مسلية ومش مرعبة
وائل: بالذمة مش يبقي البلاي استيشن المصارعة اخف واهدي من القصة المرعبة دي ؟
الاب: واللهي عندك حق يا وائل..العب براحتك المهم اما تكبر عايز اشوفك مهندس كبير
وائل: مش مهم الكلية يا بابا
الاب: يعني ايه يا وائل؟
وائل: قصدي يعني المهم ابقي مفتح والعب بالبيضة والحجر
الاب: انت بتقول ايه يا وائل مين قالك الكلام الفارغ ده؟
وائل: ماما
الاب: ماما؟؟ وقالتلك ايه كمان
وائل: قالتلي العب بالبيضة والحجر واشرب الناس الاونطة عشان ابقي جامد و متوكسش وكسة حضرتك
الاب: لا وحضرتك ليه بقي متقولي يلا
وائل: هههههههه لا عيب يا بابا مينفعش اقولك كده
الاب: طيب يا ابني انت مش بتشوف ع التليفزيون برامج زي "البرلمان الصغير" مثلا كان علي ايامنا او اي برامج زي دي مش بس برامج اطفال
وائل: اكيد بس انا بشوف البرلمان الكبير هي هي نفس الافكار يا بابا
الاب: علي رايك يا معلم....انت اهلاوي ولا زملكاوي؟
وائل: انا تمراوي يا بابا
الاب: خدتوا في المدرسة حاجة عن تاريخ مصر يعني سعد او مصطفي كامل ؟
وائل: لا يا بابا بس انا بمجهودي دونتهم عندي
الاب: دونتهم؟؟ ماشاء الله في كشكولك يعني؟؟
وائل: لا يا بابا حملتهم يعني..حملت قشطة يابا لمصطفي كامل والعنب لسعد


ولم يجد الاب مفرا سوي ان يقلب الحوار القلبة دي

الاب: قشطة ..تاخد سيجارة؟
وائل: عنب يا برنس اليالي
الاب:ولع ولع..وائل ايه..؟؟؟ انا اللي وائل ...واللهي انا اللي وائل



اوعي الجيل الجامد السخن ..وائل وتامر ورامي ده كان زمان..دلوقتي سموهم الحفناوي و الجعيدي احسن..اجيال ورا اجيال ..تمراوي وراه عمراوي



2 comments:

Amr Awwad said...

قبل ما اكتب اى تعليق عايز اقولك انى افتقد مدونتك جدا
ولانى حذفت المدونة اللى فاتت نسيت ناس كتير من اللى كنت بتابعهم بس اول ما اتخنقت مجاش فى بالى غير مدونتك
دخلت وكان المراد موجود وجاهز
موضوع يفطس من الضحك

---

تحفة جدا الفصل دة
ووائل طلع فاهم مش زى ابوه
جميلة فعلا واسلوبك ملوش حل

------
بس نصيحة ضيف المتابعين من بلوجر عشان الناس تعرف تتابع المدونة

معـــــتز هــاني سعد said...

شكرا ليك جدا استاذ عمرو وانا سعيد جدا برأيك ويارب دايما المواضيع تعجبك ان شاء الله..وفعلا الجيل الجديد بتاع وائل جيل خلاصة وم الاخر او جيل اخر حاجة هههههه

اضيف المتابعين ازاي قصدك في الصفحة يعني ولا منين ؟ وشكرا لاقتراحك