Monday, July 26, 2010

العــشم عندنـا فـي مــصر..انا عشمان فيك






واللهي العظيم ما انت خارج من هنا انا حلفت..!..طيب يا ستي انا مالي بتحلفي عليا ليه مش فاهم ..
هو ده العشم المصري الزايد عن حده يعني برة لو واحد عزمته علي حاجة ورفض خلاص يبقي هو عايز كده متضغطش عليه
انما هنا مش ضغط ده نفخ وطحن كمان


1- عشم الخناقات :

يبقي اتنين واقفين قدام شباك حجز تذاكر ويبقي الحوار كله انا اللي هادفع لا واللهي العظيم ما تيجي انا اللي هادفع ..انت بتقول ايه يا عم انا اللي هادفع
ويستمر الحوار والناس اللي وراهم جابت جاز ..ياعم انجزوا وقرروا مين ام اللي هيدفع عشان خنقتونا ..
ومرة قلبت بخناقة في ميكروباص بعد ما واحد حلف بالطلاق والتاني دفع من وراه للتباع وجه يدفع قاله لأ زميلك دفع خلاص قعدوا يتعاتبوا لحد ما مسكوا في بعض
شوف المسخرة ههههه يعني بعد ما بتكون عزومة بتقلب خناقة عشان ازاي يدفع وهو قاعد يعني ؟

2-عشم الخرافات :

اسوأ نوع بقي بتاع عشم الخرافات ..يعني واحدة تقولك اشرب العصير ده لاخره عشان البنت ما تبورش..وانا مالي انا ما تبور ولا تخفي في داهية ..وبعدين هو العصير في اخره بتكسب عريس ولا ايه؟؟ طيب ما بيطلعش في الشيبسي بالمرة ؟؟
ومش بس في الدفع ده ساعات بيبقي في طابور اتنين مثلا واقفين عارفين بعض واحد يقوله لأ اتفضل انت الاول ودي تيجي..يقوله لأ طبعا اتفضل انت انت الي سبقتني
يقوله لا يا عم انت لازم تاخد دوري واللهي ما يحصل اتفضل اتفضل..لحد ما واحد رخم يخش قبلهم وهم بيتعازموا ويتخانقوا معاه هم الاتنين ..!


3-عشم الممثلين:

ولا عشم بقي الممثلين يا عيني عليه ..بتاع انت حد جميل وانت انسان عظيم والحاجات دي وربنا يخليكي ليا يا حبيبة قلبي..واغرب عشم وفيه كدب بقي فعلا
بتاع ان واحد من المعجبين يتصل يقول للفنان واللهي انا بحبك موت..يرد الفنان ويقول وانا كمان بموت فيك...هههه هو انت شوفته فين يا ابن الكدابة عشان توصل انك تموت فيه؟؟ طيب هو شافك في اعمال مثلا او افلام انما انت شفته فين ومت فيه امتي وانت لسه عارفه من تلاتين ثانية ؟؟

4-عشم الاكل :

وفيه عشم الاكل بقي علي العزومات وده بقي نوع فظييييع..تقعد الست طول ما انت بتاكل تبص في طبقك عشان تتطمن بتاكل ولا لأ لدرجة انك تشك انها حطالك سم مثلا وبتتأكد من مفعوله..وطول القعدة ..كل ..كل انت ما بتاكلش ليه..لا يا طنط باكل واللهي الاكل لذيذ جدا ويدوب تبص لطبقط تلاقي قطعة تقيلة كمان بتترزع كأنها بتزغط كائن السلطعون..كفاااية بقي حرام عليكي نفختيني اكل..! وتيجي تاكل وتقول الحمد لله ..تسألك ايه الاكل وحش؟؟ يا ستي وحش ليه ما انا طفحت الطرابيزة كلها اهو..
تقولك اكيد الاكل معجبكش اصل ادي مش اكلتك..وانتي تعرفي منين اكلتي مش فاهم كنتي مراتي؟؟ وبعدين مش اكلتي ايه هو انا بغل للدرجة دي؟؟ هو انتي بتقوليلي انا تخين بالذوق يعني ولا ايه ؟؟

5-عشم الجماهير:

وفي عشم زي جماهير كابتن مدحت شلبي اللي هرينوا رسايل ويقعد يقراها ويقرفنا احنا...يا سلام يا شلوبة انت بتستعمل كريم ايه؟؟...مين ابن الكلب اللي باعت السؤال ده؟؟
يعني خلاص سبت كل المشاهير ومسكت في كابتن مدحت عشان تعرف كريم ايه؟؟..ما تنزل بقي عند الحلاق وقوله عايز قصة مدحت شلبي ولا قصة كابتن شوبير عشان يحلقلك بجد بقي المعني الحرفي..ده طبعا لو ما قالكش حاجة قبيحة

وواحد يقوله يا سلام يا شلوبة انت في قلبي مدي الحياة..هو انت عمرك ما شوفت بني ادمين يا عم انت ولا ايه؟؟ ايه اللي يخليك عايز تعيش مع مدحت للأبد يعني؟؟
ده حتي مش لايقة كلمة مدحت للأبد دي ..وايه شلوبة دي ؟؟

6-العشم المقنع :

وفيه العشم المقنع بتاع المطارات وغيره اللي هو بيعمله عشان ياخد فلوس بتاع كل سنة وانت طيب يا باشا وكده يعني ..

7- العشم الكذاب:

وفيه العشم الكذاب بتاع الحموات اول ما تدخل عليها تقول مثاا من ورا قلبك يا سلام عليكي يا امي..اصل في كتير بيندهوا لحماتهم كده
ويجيبلهم هدية في عيد الام كمان..يعني هو عيد الحموات بروح امك ؟..يقولك اصله عرف..طيب خلي مراتك تخيطك كمان ما هو كل حاجة عرف في الجواز لحد ما تفلس
وهو ده العرف الحقيقي ههههههه
بالاضافة بقي للنقوط في الافراح والسبوع وغيره وغيره اللي مراتك بتدبسك فيه...وتقعد تقول لنفسك كده..وانا ايه يخليني ادفع فلوس لبنت خالة مراتي عشان ولدت..
هو انا متجوز كام عيلة الله يخرب بيوتكم..ايه اللي رماني ع المر؟؟

8 -عشم القرابة :

يعني المفروض عشان انت خال او عم او كده تقوم بقي بدورك كخال وتروح مثلا تفسح العيال..عشان الخال والد وكده ..مش عارف مين قال بس ان الخال والد..
والوالد ميفسحش ليه ..؟ وافرض الخال او العم ده مبيحبش الاطفال اصلا يبقي يفسحهم بتاع ايه يعني ؟ يقولك القرابة بقي والدم وكده ..وده من انواع التوريط في فسحة


9- عشم الاشتغالات :

زي اما تدخل محل اول مرة ويقولك عشان خاطرك يا افندم ده ب 10 جنيه ...
طيب عشان خاطري ازاي ده انت عمرك ما شوفتني..عملتلي خاطر كمان؟؟ ولا تكونش حبتني من اول نظرة..
ولا تكونش انت ؟؟...تكونش ؟؟؟


ودي انواع العشم عندنا وانا عشمان فيكم خير يا جماعة..بس مش عشم اشتغالات ...ههههه




4 comments:

Amr Awwad said...

ههههههههههههههههه
الصراحة هى دى انواع العشم فعلا
ومعظمها يغيظ
وخصوصا بتاع الممثلين
بس احنا شعب معشماتى

Radwa ElShami said...

حلوه كتير وكوميديه وحقيقيه... أنا شربت الناس كلها العصير لحد أخره، بس كده شكلهم شربوا العريس مع آخر نقطة في الكوب :))

سكندري said...

مساء الخير يا كابتن معتز
أكثر عشم بيخنقني بتاع العزومات و مرةاتخنقت مع مرات خالي علشان كده، حلفت أني أكل أكثر من طاقتي و أنا حلفت ما أنا واكل ،أنا هاكل أكثر من طاقتي قامت زعلت و قالت لي بقي ده العشم يا أحمد

اهئ اهئ اهئ

و كمان عشم الاشتغلات في المحلات ده بقي كتير اوي يقولك انا ارتحت لك و انت وشك سمح و أنا هستفتح بيك و انت اول زبون

اشتغلني شكراً

معـــــتز هــاني سعد said...

اه بتاع المحلات ده يا سكندري بجد مقرف جدا
بتوع المحلات دول اكبر اشتغالاتية في البلد المفروض يمسكوا مناصب حكومية واهي بجملة الاشتغالات ههههه