Tuesday, July 20, 2010

قنـــاة الحــيتان تحييكم





قناة الحيتان بتهنيكم بقرب حلول الشهر الفضيل اللي طبعا هناكل فيه كل اصناف لابوار والكنافة المميزة اللي النص كيلو فيها بالف جنيه وغيره من الاصناف الشعبية
قناة الحيتان النهاردة هتستضيف شاب مكافح..
شاب مر بتجربة وقصة كفاح واتعذب في حياته..
قناة الحيتان زي ما عودتكم دايما هتوريكم اللي عمركم ما شوفتوه



المذيعة: اسمك؟

تامر: تامر الدهشوري غدار

المذيعة: امممم اسم جامد وقوي جدا..حضرتك ابن الدهشوري غدار باشا؟

تامر: ايوه مين ميعرفش بابا في البلد دي ؟

المذيعة: سمعنا كلنا عن قصتك الاخيرة واللي قلبت كل مشاهدي قناة الحيتان وخلتهم يدمعوا

تامر: طبعا انا عارف ان المشهد كان قاسي قوي عليهم ..بس في نفس الوقت هي قصة ارادة وتحدي

المذيعة : وصمود وعدم يأس..دي من اروع القصص اللي سمعتها واللي بتدينا امل في بكرة

تامر: طبعا انا متشكر قوي

المذيعة: احيهلنا من البداية عشان اللي متابعش معانا

تامر: القصة بتتلخص في اني روحت زي اي شاب مصري قدمت في دورة البلاي استيشن 3 المقامة في مارينا
بعد ما اصحابي نصحوني كتير وقالولي" انسي انت معاك سفاحين اسطوانات مش هتسلك ابدا"
لكن انا صممت وفعلا هم شافوا الاصرار في عيني ورحت قدمت..ولكن للاسف..يومها ملقتش اماكن
وفي اللحظة الاخيرة زي ما تكون مكتوبالي او ان القدر كان راسملي الطريق ده..واحد انسحب..طبعا انا فرحت جدا ورحت قدمت جري علي مكاني

المذيعة: انا بدأت ادمع

تامر: وفي اول ماتش وبعد ما فوزت بدأت اتحط علي قوايم المرشحين للقب وده كان حلمي طول عمري
ولحد ما وصلت المباراة النهائية ودي كانت اللحظة اللي دخل فيا 3 اجوان متتالية تخيلي حضرتك بعد كل الطريق ده
هتغلب في النهائي؟

المذيعة: لا طبعا حراااااااام..اهئ اهئ

تامر: انا اصريت وساعتها زي ما يكون ظهر قدامي غاندي الحافي ده وقالي مقولته "الحكمة انك متعرفش الخوف" لاني كنت قريت مرة كتاب عن كلماته جيبته من فيرجين ميجا ستورز طبعا

المذيعة: وبعدين؟

تامر: وفعلا معرفتش الخوف وصيحت بصوت عالي جدا "لاااااااااااااااااااا" والقيت الرعب في قلوبهم كلهم وفعلا الجون الاول والتالني والتالت والرابع ورا بعض
وخدت الدورة وكان مشهد مؤثر جدا والورد بيترمي بالبطئ في النهاية والناس كلها فرحانة وبقيت رمز للصمود في مارينا وعلقوا صورتي في كل مكان

المذيعة: انت فخر قناة الحيتان

تامر: انا متشكر قوي

المذيعة: وياتري ايه اكتر حاجة بتصعب عليك في مصر؟

تامر: حضرتك مصر بخير لكن لبنان هي اللي بتمر بظروف صعبة

المذيعة: عشان الحروب يعني؟ وكده؟ بس هي دلوقتي في سلام

تامر: حروب ايه حضرتك..انا بتكلم عن ان نانسي عجرم كل ما تفتح التلاجة ومتلاقيش زبادي لاكتيل بتنهار بجد وفي نفس الوقت اليسا مش قادرة تقاوم اغراء الدهب
ودي حاجة صعبة قوي بجد بيصعبوا عليا

المذيعة: فعلا دي حاجة تقطع القلب...لكن مصر نفسها ايه رايك في اللي هيحصل في الانتخابات الجاية؟ وهل الشعب قادر علي الاختيار ؟

تامر: طبعا حضرتك واحنا اخترنا قبل كده طعم شيبسي بارادة واحدة وكمان ياما صوت في برامج كتير زي مدحت شلبي وغيره وكان راي له اهمية جدا وقدرت أأثر انا وغيري فاحنا قوة تاثيرية موجودة وفعالة

المذيعة: وياتري حضرتك بتؤمن بمقولة ان "اذا الشعب يوما اراد الحياة فلابد ان يستجيب القدر " ؟

تامر: امممم..لأ هو انا الحكمة اللي مالية عليا حياتي فعلا هي من ميلودي بتقول "لو حياتك فاضية املاها بالفلوس "

المذيعة: عظيم وياتري التغيير قادم؟

تامر: التغيير حصل خلاص

المذيعة: حصل؟ ازاي؟

تامر: حضرتك في امثلة كتير جدا عن التغيير اكبرها ان حمزاوي غير شعار الحملة الي "ميلودي تتحدي قلة الادب"..شوفتي حضرتك تغيير جوهري اكتر من كده ؟؟

المذيعة: لا فعلا ده تغيير عظيم .. وحضرتك بقي في الفن وكده بتحب تسمع القديم ؟

تامر: طبعا بحب بوب مارلي وليونيل ريتشي وبسمع كل القديم

المذيعة: احنا بنشكرك جدا في قناة الحيتان ونتمنالك دورة جديدة ان شاء الله وقصة كفاح جديدة

تامر: انا اللي بشكر قناة الحيتان وبقول لكل الجمهور اوعوا تضيعوا حلمكم حتي لو كنتم مغلوبين 3 صفر ممكن تعوضوا بس خلوا الاصرار جواكم دايما
وهتحققوا اللي انتوا عايزينه ..واوجه كلمة للحكومة المصرية واقول ان موقع اي تونز ساعات تحميله بيبقي بطئ ومش بعرف اجمع تراكاتي بسرعة فياريت من السيد
وزير الاتصالات يضاعف سراعات النت لان سرعة 24 ميجا اللي عندي يادوب بعرف اعيش بيها اكن انا عايز استمتع بجد انا والوف الشباب

المذيعة: اكيد هو سامعك دلوقتي وان شاء الله هيستجيب لشكوتك


وفجأة في بيت الوزير ...

السكرتير: الحق يا افندم واحد من الحيتان عنده شكوي والدنيا هتتقلب
الوزير: مين ده؟
السكرتير: ده تامر ابن الدهشوري غدار
الوزير: يا خبر ابيض اتصل حالا بالقناة ..مش عايزين نضيع

ويتم الاتصال بالبرنامج :

الوزير: الو

المذيعة: الو يا سيادة الوزير

الوزير: ايه بس اللي مزعلك يا تمورة ده انتي غالي علينا ومنقدرش علي زعلك ولا زعل ابوك

تامر: يعني يا عمو يرضيك اللي حاصل في قطاع التكنولوجيا ده عندكوا في الحكومة؟

الوزير: ايه بس اللي مضايقك واحنا نظبطه

تامر: ازاي البلد كلها متتغطاش واي فاي بسرعات خيالية ؟ في اي بلد ده ؟ واجي احمل التراك يقطع معايا في نصه مش كفاية اللي حصلي
كنت بلعب جيم وبعد اسبوع من التخزين للمراحل اللي وصلتلها ضاعت مني..

الوزير: يا خبر ابيض..ربنا معاك واللهي دي كارثة

المذيعة: طيب عايزين وعد من حضرتك يا سعادة الوزير تصلح كل ده ان شاء الله اكيد

الوزير: طبعا اكيد وفي خلال ايام



وبعد انضمام عمرو الليثي مقدم برنامج واحد من الناس لقناة الحيتان اصبح يقدم ما يليق فقط مع طبقة الحيتان بعد ان كان اهتمامه للفقراء واصبحت فقرته كما يلي :


تطلع موسيقي حزينة في البداية ويظهر منظر ناس قاعدة علي لابتوبات في الشارع بس زعلانين

عمرو الليثي: ايه مالكم؟

شاب: مافيش تحميل اكتر من 400 كيلو ومافيش حياة يا استاذ عمرو ..انجدونا يا استاذ عمرو

عمرو الليثي يصيح : يعني انا عايز افهم فين المسئولين طبعا قاعدين في مكاتبهم بالواي فاي وسايبين الشعب بيعاني..حسبي الله وعم الوكيل ..الفساد بقي للركب..
الشاب مش قادر يحمل تراك واحد..ليييييييه؟؟ فين المحافظ يجي يشوف اللي بيحصل ده ؟؟ الناس مش قادرة تعيش..الناس مش قادرة تسمع تراكات جديدة..ليييه؟
حد يفهمني لييييه؟؟


ولم يوفي الوزير بوعده ومازالت مشكلة التراكات مستمرة ...ونرجو حل لهذا الفساد المتفشي...
نحييكم من قناة الحيتان.

3 comments:

سكندري said...

تدوينة جميلة جداً
:)
و فعلاً في قنوات كده تخليك قاعد بتاكل في نفسك و مش عارف تعمل ايه ؟
بس انت عارف بقي أن الاعلام بقي تجارة و الشباب بقي اّداب ...ههههه

Amr Awwad said...

وانا بضم صوتى لصوت تامر وياريت يكلم ابوه يشيل لنا الوزير

رغم انى عارف ان لا هو والا اللى خلفوه يقدروا يتعتوا اى سياده معالى من مكانه

وقول لتامر انا نازل قدامه الجيم اللى جاى

معـــــتز هــاني سعد said...

قنوات كتير جدا يا سكندري بالشكل ده ومنهم عمرو اديب اللي طول النهار يحكي عن مارينا وتورتة كرنفال ام الف جنيه هههههه

وانت يا عمرو حريف يعني بلاي استيشن تعالي وانا اغلبك ههههه ده انا عليا خطط تودي في داهية هههه

محدش يقدر يحرك معاليه من مكانه اكيد ولا اكبر راجل اعمال