Thursday, July 8, 2010

ثقافـة الشــتيمة في مصر






ساعات الواحد يتشتم وهو في حاله معملش اي حاجة حتي تستحق انك تتعاتب عليها ولكن عندنا الشتيمة ليها اوقات مختلفة ومفهوم مختلف تماما يعني مش عشان عملت

حاجة او اذيت حد ولكن ساعات الشتيمة بتدل علي قوة العلاقة اللي بين طرفين ههههههه:


في مرة مثلا قولت لواحد نكتة عجبته قوي مع انها بايخة وكنا قاعدين في سيبر انترنت وكل خمس دقايق يفتكر النكتة ويقول "هههههههه جامدة يا ابن الكلب"..
وبعديها بعشر دقايق "هههههههههه يا ابن ال...."
وبعديها بربع ساعة "هههههههه نكتة بنت م............"
مش فاهم هو انا قولتله نكتة ولا شتمته يمكن هو كده بيدلعني


واحد تاني بقي دخل بحماره في عربية قدامي فانا نزلت اشوف الموشوع فبيشهدني علي الحادثة او بيحكيلي يعني فبيقولي "الحمار حضرتك"
فانا بقوله "ايه؟؟"
يقولي "الحمار سعادتك"
اقوله "ايه؟"
يقولي "الحمار سعادتك دخلني في العربية وانا مش قاصد "

وتحس في الاول انه بيشتمني ومنظرها كده شتيمة بس هو اما كمل عرفت انه بيحكيلي يعني



وساعات بقي الشتيمة تدل علي الشوق الكبير والعميق يعني لو بقالك اسبوع مشوفتش صاحبك
يقولك "فينك يا جحش مشوفتكش من اسبوع"
لو صاحبك قوي بقي من شهرين " وحشتني يا ابن الكلب"
اما لو راجع من المطار بقي بعد سنين يبقي في الفاظ مش هينفع اقولها هههههههههه
وعموما ده عرف حتي في الدلع استخدام الحيوانات والشتايم يعني واحد يقول لواحدة يا قطة او يا بطة او يا وزة وهي تقوله يا بطتي مثلا يعني حتي في الدلع بنستخدم

دايما حيوانات او شتايم


وساعات بقي تاخد الشتيمة المجمعة ودي موجودة في الاماكن الزحمة جدا والخنقة
يعني يوم زحمة جدا جدا في بنك
يخرج واحد من نص الطابور ويبصلي ويقول" ربنا ياخدكم يا اخي بقالي تلات ساعات واقف لمل اتهديت"
والمشكلة انه يكون باصص في وشي انا بالصدفة طيب انا مالي يا عم الحاج ما انا واقف زيك اهو

وطبعا في الفصول بقي ايام المدارس تلاقي واحد جنبك بيتكلم والمدرس يقولك بالظلم "برة يا حيوان"


وساعات بقي طبعا في التاكسيات تبقي قاعد في كل هدوء كده وفجأة يتنهد السواق ويقول "اه يا زمن ابن وسخة..يا ولاد م... الكلب"

واكنه بيشتم المجتمع بالكامل بما فيهم اكيد اللي جنبه اللي هو انا ههههههه

وواحد واقف برة في الشارع وانا رايح جاي يقولي "تتبرع بالدم يا ستاذ"
اقوله "لا شكرا"
ورايح جاي قدامه في نفس الشارع وكل مرة يقولي ..يا عم قولتلك خلاص لا مش هينفع دلوقتي
وطبعا كان بيتمتم في سره ويقول حاجة اكيد كان بيقول "شباب سيس معندهمش دم اساسا " ههههههههه
لاني سمعت تمتمة كده من بقه بس معرفش قال ايه


وساعات تروح لواحد مثلا بتاع شرايط تسأله علي شريط جاستن الجديد يقولك" مين؟؟"
اقوله "شريط جاستن"
يقولي" لا والله عربي بس "
واول مديله ضهري طبعا هاتك يا شتيمة في جيل الشباب ههههههههههههههه


ومرة كنت لسه بقتح اغنية ع الكمبيوتر اسمع صوت عالي جدا في الشارع وكأنه ظابطها "اقفل ام اللي انت فاتحه يا حيوااااان"
وكأنها موجهة ليا بالظبط لدرجة اني بصيت حواليا اشوف هو الشباك مفتوح ولا ايه هههههههه اتاريه بيكلم صاحبه تحت في العربية بصوت جهوري مبالغ فيه

ومرة روحت لبتاعة الفاكهة اجيب عنب لقيتها بتقولي بعشم "تعال يا روح امك"
وانا وقفت مذهول هو ايه اللي حصل مني بالظبط اتاريها بتقول لكل زباينها كده بعشم يعني
او كلمة حلوة منها وانا كنت فاكرها بتشتمني هههههههههه


فمن الواضح ان استخدام الشتيمة عندنا غير العالم كله لانها بتستخدم حتي للدلالة علي المشاعر مش بس الهجوم وخلاص
كده ولا ايه يا ولاد ال.....
ههههههههههههههههههه ده عشان اثبت علاقتي باللي بيقرا الموضوع ابن ال.......


10 comments:

Anonymous said...

جامدة كيك يابن ال.... الذين

موجة said...

وانا بعدي الطريق وانا صغير شوية كنت دايما بحب اعاكس العربيات
فكنت بسمع كلمة : يابااااااارد كتير
ههههههههههههه
بوست رائع
فعلا دا فيه واحد صحبي عجبته وردة في حديقة لقيته بيقول.. دي وردة بنت ..... دي حلوة أوي
خالص تحياتي
موجة

معـــــتز هــاني سعد said...

ماشي يا ابن ال.......اللذين
بس ابقي اكتب اسمك تحت قشطة ؟


شكرا ليك يا موجة علي مرورك ورأيك وهو احنا اتعودنا اي حاجة حلوة نشتمها اساسا هههههههه حتي الوردة زي ما انت بتقول كل حاجة بنت .......حلوة ههههههههه

Amr Awwad said...

حتة موضوع جامد ابن ..... وعلى فكرة الموضوع فعلا منتشر
شوية شباب ماشين : البت دى اية جامد بنت ....... تيييييييت

او انا امبارح شفت فيلم انما تيييييييت


وهكذا

موضوع جميل

وخد اللى كنت كلمتك علية بتاع المتابعين عشان تحطة فى المدونة
شرح اهو

http://www.zerovb.com/showthread.php?t=69385

اسف على التاخير

معـــــتز هــاني سعد said...

شكرا علي اللنك وان شاء الله هابقي اعملها الحكاية دي

وشكرا علي ردك وحضورك يا ابن ال...ههههههههه

R E E M said...

هههههههههههههههههههههه
بجد انت دمك خفيف جداا
والمدونة بتاعتك عجبتنى
تحياتى

آخر أيام الخريف said...

هاهاهاهاهاهاها .... حلو قوى قوى

معـــــتز هــاني سعد said...

متشكر جدا ليكي يا ريم وبجد انا سعيد ان المدونة عجبتك

وشكرا ليك اخر ايام الخريف

آخر أيام الخريف said...

آخر ايام الخريف بنت مش ولد .... و انتهز الفرصة و ادعوك لتشريف مدونتى المتواضعة

http://reeeshkalam.blogspot.com/

moni said...

loooooool,gamda fa3lan anak fakart fi el modo3 dah..I like it...ya ret tshraf my blog...we t2oli rayek