Thursday, September 1, 2011

سلسلة حوارات مبارك في السياسة مع فلاسفة العالم..الجزء الأول







حوار في حجرة مغلقة بين حسني مبارك وبين اشهر فلاسفة العالم والذين يملكون نظريات فلسفية سياسية ..حوار لم يحدث بالفعل علي ارض الواقع ولكن يحاول فيه مبارك ان يجد المشترك بينه وبينهم بكل صلف ويحاول ايضا ان يتجاهل اي نظرية سياسية فلسفية مخالفة لرأيه ويسفه منها ويخالفها لمجرد الخلاف فقط..وسيكون الحوار علي عدة اجزاء لمحاولة تغطية جميع الفلاسفة الذين تميزوا برأي سياسي فلسفي عميق ..

في هذا الحوار انوه ان كل اراء الفلاسفة هي من كتب عن اراء الفلاسفة العظماء والاهم علي مستوي العالم في السياسة وفن الحكم وادارة البلاد ورايهم في الحرية والمساواة وغيرها لنري اختلافهم مع مبارك او تشابه بعضهم معه في وجهات النظر ..وكل جملة مكتوبة في الحوار علي لسان فيلسوف هي جملة حقيقية له مقتبسة من اعماله وكتبه ولنبدأ الحوار ..:






مبارك : انا جمعتكم النهاردة يا فلاسفة العالم عشان اعرف رأيكم في ان شعبي ثار عليا وخلعني هل ده يرضي حد منكم ؟ هم يعني مش عارفين ان ممكن اللي ييجي يكون أسوأ مني ؟

جون لوك : لا يستطيع مخلوق عاقل ان يقوم بتغيير وضعه طوعا باختيار وضع اسوأ منه .

مبارك : وانا يعني ايه العيب فيا انا افضل نظام حكم جه في تاريخ مصر وكفاية اني حافظت عليهم في سلام كل السنين دي

جون لوك : الملكية المطلقة ليست شكلا من اشكال الحكومة ابتداءا من الديمقراطية الكاملة حتي الملكية الوراثية .

مبارك : انا الحق عليا كان لازم استخدم معاهم القوة والعنف اكتر من كده الظاهر مش عايزين غير العادلي فعلا من تاني

جون لوك : ان من يستخدم القوة بدون حق يضع نفسه في حالة حرب مع من يستخدم القوة ضدهم.

مبارك: طيب وعاجبك اسلوبهم في الثورة واخد حقهم بالقوة ؟

جون لوك : انا انكر االلجوء للقوة اذا كان اللجوء للقانون ممكنا ولابد من المحافظة علي المجتمع فالذين يثورون ضد حكومة عادلة يرتكبون اعظم جريمة بينما القوة الغاشمة غير المشروعة يجوز مقاومتها بالقوة .

مبارك : قصدك ايه ان انا قوة غاشمة يعني ؟؟ طيب ايه الحل عندك يعني عايز ايه انت بالظبط ؟

جون لوك : انني اسلم تماما بان الحكومة المدنية هي العلاج الاصيل لعيوب وافات حالة الطبيعة .

مبارك : امال انا كنت ايه ؟ ما انا حكومة مدنية ! وضح اكتر

جون لوك : ان اولئك الذين يتحدون في مجموعة واحدة وليدهم قانون عام راسخ وسلطة قضائية يلجأون اليها اعني وجود سلطة تفصل في المنازعات بينهم وتعاقب المعتدين يكونون في مجتمع مدني بعضهم مع بعض اما اولئك الذين ليس لهم ملاذ امن علي الارض او مثل هذا اللجوء العام فانهم لا يزالون في حالة الطبيعة.

مبارك : واللهي الناس دي كانت مالكة كل حاجة في ايديها ومش ناقصها اي حاجة ..اي حاجة

جون لوك : الملكية ملكية الحياة والحرية والارض.

مبارك : واشمعني هم في الثورة عايزين حق شهدائهم بس ونسيوا حقي انا وضمان سلامتي انا ونظامي واننا نسلم السلطة في امان ؟

جون لوك : سلامة البرئ يجب ان تفضل علي سلامة الجاني .


مبارك : انا هاسمع كلام فيلسوف تاني انت مش متوافق معايا في اي حاجة هاسمع كلام جون ديوي ونشوف كده ..ايه رايك يا جون في طريقتي في ادارة وحكم مصر التلاتين سنة دول ؟

جون ديوي : ان أسمي اختبار للمؤسسات السياسية هو مدي ما تقدمه لنمو كل عضو من اعضاء الجماعة نموا عاما شاملا .

مبارك : طيب ما انا عملت النو ده وحققت اكتر منه كمان

جون ديوي : انا ادعو الي ما يسمي النمو الشامل حيث ان "للحكومة وللعمل وللدين ولسائر النظم الاجتماعية معني اعني لها غرض هذا الغرض ان تطلق قدرات الافراد وترقيتها دون تحيز لجنس او لطبقة او لوضع اقتصادي .


مبارك: انا عيشتهم احسن عيشة وكمان شوفت الديمقراطية في مصر كانت ازاي؟ بس الديمقراطية ليها امراض زي ما انت عارف

جون ديوي: علاج امراض الديمقراطية هو المزيد من الديمقراطية وايضا الدولة الجيدة تجعل الجماعات المستحسنة والمرغوب فيها اكثر صلابة وتقلل من الجماعات الضارة وتجعل حقها في التمتع بالحياة غير مستقر .

مبارك : ايوه عجبتني الحتة الاخيرة دي انا شاف ان كل الاحزاي التانية غير مستحسنة وجماعات ضارة كمان والحزب الوطني بس هو اللي مستحسن

جون ديوي : هناك معايير تحدد اذا كانت الجماعة تنمي او تثبط المجتمع مثل ما مبلغ التنوع في المصالح التي يكون الاشترالك فيها عن علم وقصد والي اي مدي من الحرية والكمال يبلغ التعاون مع الجماعات الاخري فهناك تنظيمات سياسية تسعي لمصلحتها الذاتية وهي جماعة محطمة


مبارك : دول مكانوش بيعملوا حاجة عشان الفقراء انا بس اللي بنيت المدارس وطورت القري المصرية كلها

جون ديوي : ان الاسرة او العشيرة او الجيرة وحتي القرية الصغيرة هي الوسائط الاساسية للرعاية باستمرار او للنمو لان هناك شيئا عميقا داخل الطبيعة الانسانية نفسها يجذب نحو علاقات راسخة ومن ثم فان الميول الانسانية الاساسية التي تتكون بصورة مستقرة والافكار التي تكتسب تشكل الجذور الخالصة للسلوك .

مبارك : هو انت ايه نظامك بالظبط انت كمان هو انت ماركسي ولا ايه اتجاهك اصلا ؟

جون ديوي : انقد الفكر الماركسي عندما يقول ان حرب صراع الطبقات وسيلة للتقدم الاجتماعي .. ان التقدم الاجتماعي باستخدام منهج الذكاء وليس بالاعتماد الماركسي علي التوتر والصراع .

مبارك: بصوا من الاخر محدش هيفهمني غير نيتشة لانه زي بالظبط زي ما بيقولوا علينا مبنخافش من ربنا وهسيب رأي مكيافيللي في الاخر لاني معاه قلبا وقالبا في كل كلمة قالها

نيتشة : انا اعلنت في هكذا تكلم رزادشت موت كل الالهة

مبارك: شوف يا نيتشة الشعب عامل ثورة وبيقول كارمة حرية عدالة اجتماعية وبيطالب بالمساواة انت ايه رايك في المساواة اللي هم عايزينها دي انا عارف ان رياك زي رأي بالظبط

نيتشة : انا رفض المساواة بصورة عامة لان المساواة تقضي علي الارادة للتفوق وانا امقتها بشدة بل ان عدوي الاول من ينطق بهذه الكلمة

مبارك: شكلنا هنتفق مع بعض..طيب ايه رايك في استخدامي للقوة معاهم لتفريق المتظاهرين في الميدان

نيتشة : انا اثني علي القسوة واذدري الشفقة

مبارك: انا سيدهم وحاكمهم والمفروض يطيعوني ثم انا سيد وهم عبيد ولا انت مختلف معايا في النظرية دي ؟

نيتشة : اخلاق الحشد هي الصورة الاولي للناس التي استمدت منها اخلاق العبد واخلاق السيد
اخلاق السيد هي تاكيد للقوة عن طريق القوي هي تبجيل للحياة القوية فالسادة قاسون ولكن بصورة بريئة انهم يوجدون ما هو خير بما هو قوي وفي المقابل فان اخلاق العبد هي رفض القوة عن طريق الضعفاء فما يؤكده السيد بوصفه خيرا يرفضه العبد بوصفه شرا واخلاق العبيد هي اساسا سلبية ورد فعل ضد الحكام وقيمهم وانتقام منهم واهتمامها الاساسي هو بالشر ويصبح الخير علامة للضعف والسلبية

مبارك : اتفق معاك في كل اللي قولته


نيتشة : الحياة هي ارادة القوة والشئ الحي يحاول ان يتغلب فالانسان لا يملك طبيعة محددة او وظيفة محددة لان الانسان هو الحيوان الذي لم يحدد قط فالانسان حبل فوق الهاوية فاصل بين ما هو اقل من انسان واكثر من انسان وتقضي نظرية ارادةالقوة الي مراجعة الفضائل التي هي انفعالات سامية فقط


مبارك : حتي لو اخطئت المفروض ميحصلش الثورة دي لاني قائد عظيم

نيتشة : اخطاء العظماء اكثر احتراما لانها اكثر نفعا من حقائق الصغار

مبارك: بس الثوار يقعدوا يرفعوا شعارات من التاريخ ويتكلموا عن تاريخ مصر وانهم طول التاريخ لا يرضوا بالظلم ابدا ولا القهر

نيتشة : اختلفت مع هيجل حول التاريخ وقلت لا يسمو الانسان علي الحيوانات الاخري ولا يصبح انسانا الا عن طريق تطوير حسه التاريخي وبذلك يرتفع عن الحيوانات ويصبح انسانا وبفضل قدرته علي تحويل الماضي الي فوائد في الحاضر في مقالة "فائدة التاريخ ومضاره"
وهناك ثلاث انواع من التاريخ التاريخ التذكاري والنقدي والاثري ولكن لكل منهم عيب فمثلا التاريخ التذكاري عن عظمة الماضي يمكن ان تكون عائق لعظمة الحاضر والتاريخ الاثري قد يثني علي جوانب من الماضي لا تستحق الثناء .


مبارك : الله عليك انا بحب كل نظرياتك بجد وشايف ان رايك كان ممكن يقعدني في الحكم اكتر لو اقتنع بيه ملايين ولكن هم قرفوني بكلمة الشعب يريد

نيتشة : روح الانسان اسد تقتل تنين القيم فبدلا من ان تستمع الي تنين "يجب عليك" فانها تقول الان "انني اريد"

مبارك: بطل الكلمة دي انت كمان متقولش اريد لاني اتعقدت منها ..انا حبيت كمان نظرية سوبر مان بتاعتك ودايما شايف ان انا وجمال ابني سوبر مان

نيتشة : يستطيع الانسان ان يتوقف عن كونه انسانا ويصبح الانسان الاعلي "سوبر مان" ولكن الانسان الاعلي بعضه شاعر وبعضه فيلسوف وبعضه قديس

مبارك: اه احم لا انا تقريبا مش فيا صفات الشاعر والقديس دي ولا الفيلسوف طيب مش مهم بس برضه انا سوبر رئيس علي الاقل حتي لو هم مش شايفين ان دي حقيقة انا شايفها حقيقة مطلقة

نيتشة : لا يوجد حقائق ازلية وهو ما اسميه "الغائية"

مبارك: بس انا استريحت بالكلام معاك ونشوف رأي جون ملتون لانه شكله مش عاجبه كل الكلام ده وغضبان جدا

جون ملتون : ان كل المواطنين علي حد سواء لهم حق متسوا في ان يكونوا احرارا

مبارك: ااااه شكلك منهم ومش هتعجبني ارائك ومين قالك ان انا مديتش الحرية للشعب انا سايبهم في حالة حرية كاملة من تليفزيون وصحافة وغيره وعمري ما بحبس صحفيين كمان

جون ملتون : ان قلة من الناس فقط يرغبون في الحرية وقلة قط يستستطيعون استخدامها اما القطاع الاعظم من العالم فيفضلون السادة العادلين سادة ولكنهم عادلون

مبارك: وعشان الحرية فقط يخلعوني يعني ؟

جون ملتون : ان الملك قد يخلع عندما لا يتصرف بصورة قانونية لانه يستمد سلطته من الشعب لان الاشخاص الذين يولدون احرارا ليدهم الحق في ان يحكموا بالطريقة التي تبدو لهم افضل

مبارك: انا كانت سلطتي سياسية ولكن مش علي الاعلام وسلطتي مش فوق الحرية


جون ملتون : اوكل السلطة السياسية في الدولة الحرة الي ارستقراطية حقيقية توجد بين اشخاص من الطبقة المتوسطة وليس لشخض واحد اشخاص اشخاص لا ياخذون من اعمالهم وسيلة لجمع الاموال فقط

وأري ايضا مثل افلاطون وارسطو انه لا يمكن تقسيم السلطة بين فئات ولذلك يوضع التوازن بدقة فالحكومة الدستورية ليست توازن طبقة في مقابل طبقة بل خليط من ارستقراطية وديمقراطية

مبارك: فينك يا نيتشة جون ملتون ده خنقني وفي كل حاجة ضدي انا هاكمل معاكم الحوار كلكم بس ناخد استراحة ونكمل بعد الغدا ومش عايز حد يمشي من علي ترابيزة الحوار الا اما اشوف كل وجهات نظركم وانا غلطت في ايه بالظبط





وانتهي الحوار مؤقتا وفي الجزء القادم نكمل مع باقي الفلاسفة العظماء في الفلسفة وارائهم السياسية ونظرياتهم.


No comments: