Monday, February 22, 2010

انــا حــلم حـب





انا حلم حب
مولود بضعفي وقوته
راشش برائتي بقسوته
وبأعيش احب
واتنفس الدنيا بغرام
واتنفس الحب بسلام
وارحل في فنجانه برضاه
واشرب تفاصيله بهواه
واعيش احب
انا عايز اسرق لحظتي
واعملها فستان للقمر
وامسك رموشها في عزلتي
وادق بيها علي الوتر
اللحن يخرج للنسيم
ويهادي اسراره الوجود
والدمعة تنزل م النسيم
وتبوس بالامها الخلود
انا عايز اخطف رمشها
واطير عليه فوق السحاب
وارحل بدمعي في قلبها
واقفل وراه ميت الف باب
وارحل في شريانها بحصان
ابيض وله يجي ميت جناح
واحضن تفاصيل المكان
واخلق لي جنة ونور صباح
انا حلم حب
مكتوب علي كف الزمان
اني في يوم هادفع تمن
من يوم ما احب
والهجر يرمي بوردتين
علي قبر حبي ودمعتين
وافضل احب
انا حبي مش وقت انقضي
انا حبي طاير في الفضا
مادد جناحه علي الحياة
لكن مشوفتش منتهاه
الا في عيون
الجنة تقرالها السلام
لو بحر موجه من الكلام
يقدر يدوب يوصف رموش
عالم خيالي مشوفتهوش
ودموع بتتجسد بشر
وبيشربوا شهد القمر
ويعودوا نور
وقلبي واقف تحت سور
بينادي ويقول الحياة
السور مانعني من الحياة
لكن يدنه في عزلته
محبوس بأمر من الغرام
جواه صراخ حب انتقام
حب انتقام من وحدته
حب انتقام من كسرته
في مرايته مش هو اللي كان
قول غيره طعم الزمان
هيعود جديد
عاشق جديد
حتي ولو هيعيش وحيد !

No comments: