Sunday, June 6, 2010

شاااااات بالـــعربي الـــروسي






في احد المواقع لتعليم اللغات كنت بكلم اجانب اعلمهم عربي وهم بيعلموا الناس لغتهم برضه جالي واحد روسي عايز يتعلم بعض الكامات الدارجة في مصر قولتله بص انا

هاقولك بعض الكامات بس متقولهاش لحد لان دي صيغة كلام في الشارع لاصدقاء مقربين ماشي؟ قالي ماشي
واتفقنا ان انا هاكتبله بالعربي وهو ينطق اللي هاكتبه لانه بيعرف عربي مكسر وبيعرف يقرا شوية

هو: ابدأ
انا "بكتبله بالعربية الفصحي عشان لسه مش بيفهم عامي قوي بس بيعرف يقرا " : عندما يقول لك احد "ازيك ؟ " قوله "مزاجي عنب "
هو: مزاجي انب
انا: عنب
هو :عنب

المهم بعد تدريبات كتير وكتير من هذا النوع انتهي الحوار بيني وبين الروسي علي هذا الوضع وعرفته اللغة المصرية الشائعة في الشارع واللي هو كان مذهول منها اما

ترجمتهاله وخصوصا اما قولتله كلمة "عنب" انها فاكهة..وقالي ايه علاقة مزاجي بالفواكه ؟
وده الحوار اللي بينا بعد التدريب :

انا: ازيك ؟

هو: مزاجي عنب يا برنس الليالي

انا: ايه النظام؟

هو: لين عظام

انا: عايز تتعلم عربي ؟

هو : امال اركب الحنطور واتحنطر ؟

انا : انا هاعلمك عربي

هو : العبي يا العاب

انا: قشطة

هو : قشطة اتجوزت

انا: شغال

هو: وبيجيب عيال

انا: ما تخلينيش اديهوملك افرادا وازواجا

هو: هتديهوملي نيلي نيلي هديهوملك شريهان شريهان

انا: ده انت حبيبي

هو: مرهمني مرهم

انا: وانت بتعمل ايه دلوقتي ؟

هو : مفخد

انا: بتفخدوا برضه في روسيا ؟

هو: بنفخد يا حيزابون

انا: ده انت بتبهدلني قوي

هو: واشهيصك كمان

انا: وروسيا البيضا دي لسة بيضا ؟

هو: حموك في كنكة

انا: انت حافظ مش فاهم

هو: لا انا فاهم رسمي فهمي نظمي

انا: هاجيلك روسيا وانيمكم م المغرب يا روسيين

هو: عندها يلا

انا: مش روسيا دي بتاعة الحرب الباردة..ايه كنتوا بتحاربوا بالايس كريم ولا ايه ؟

هو: لا بالكريم كراميل يا خرونج

انا: انا مش خرونج انا كينج كونج

هو: بقولك ايه طير انت بقي

انا: ماشي يا حبيب بابا

هو: بابا اوبح

وده كان كورس مهم جدا في تعليم اللغة العربية قعدت معاه بتاع اربع ساعات قبل الحوار ده عشان افهمه الالفاظ دي وطبعا هو مش فاهمها هو حافظها بس
وانا فهمته انه اوعي يستخدمها لو نزل مصر لانها عدوانية مش ترحيبية بس كان كورس مسلي جدا خصوصا وان انا كنت بكتب وهو بيتكلم بالصوت
فكانت طريقة نطقه مسخررررررررة في الالفاظ دي وبعدين علمته شوية عربي بجد مش عربي بتاع الحنطور واتحنطر ههههههههه

No comments: