Friday, June 11, 2010

الطـالب المـثالي ع السـور يا استـاذ






الطالب الاعتيادي في الثانوي ..شعره منكوش لاما شعره مليان جيل ومزفلط وطول النهار ماسك الموبايل ده في الجيل الحديث
بس لو رجعنا للزمن لورا مكانش في موبايل وكان يوم ما بنحب نروش بننط من ع السور انما دلوقتي مش بيضطروا قوي ينطوا
لانهم معاهم موبايلات جوة وممكن يشوفوا افلام كاملة اثناء شرح المدرسين


في يوم من الايام كانت منتشرة قوي الاجازات المرضية والكلام ده في الثانوي عشان المذاكرة وكنت انا من اللي واخدين الاجازات دي
وكنت بنزل ساعات اقابل صحابي من علي سور المدرسة كده بترنج البيت لان المدرسة جنب البيت وفي يوم من دول كان في تكريم
للطلبة وطبعا اي هنتريش التكريم ده وانا كان اسمي بينادوا عليه كطالب مثالي "واحد هيقولي طالب مثالي؟؟" اقوله اه ياعم ما انا كنت في فصل الادبي بتاع عاطف عضلات وعبد الله سنجة فاكيد كنت مثالي ومثالي جدا جدا كمان.

وساعة ما كانوا بينادوا اسمي كنت واقف برة ع السور ونطيت بسرعة عشان اخد الجايزة بالترنج كان ده في الطابور التاني الي بعد الفسحة مش بتاع الصبح

وهم بينادوا"الطالب المثالي..معتز"
وفجأة اصيح انا من فوق السور : ايووووووووووه انا اهو

وتلتفت جميع انظار المدرسة للطالب المثالي علي السور بترنج البيت وكله تراب وطين تقريبا من مطرح السور
ونزلت استلم الجايزة وسط ذهول الجميع من منظر الطالب المثالي اللي جاي بالبيجاما وناطط من علي السور وواخد اصلا اجازة ومبجيش المدرسة

وبعد عدة اسابيع

كنت من اشد الساخطين علي تمارين الصباح الهايفة يمين شمال حازي هوب هوب
يمين شمال ..حاااازي يا واد علي زميلك والجو الهنتريشي ده وكنت واقف علي طرف قسم الاذاعة وصوتي لو عليته يطلع في الميك لاني اول واحد في الطابور جنب الاذاعة

وفعلا عليت صوتي وكنت بقول "ايه يا جدعان الهبل اللي احنا بنعمله ده ..حازي ايه يا عم ؟؟ هي دي تمارين نشاط بالذمة ؟؟ دي حاجة تنيم وتخنق اساسا "

وكانت الدهشة وساد الصمت جميع ارجاء المدرسة فجأة لان صوتي ده كله سمعه في الميكرفون غصب عني
وسأل المدرسين "مين اللي اتكلم ده عن تمارين المدرسة؟؟"
وكأني اتكلمت في سمعة امه مثلا فقولت باستحياء "انا يا استاذ" لانهم هيجيبوني هيجيبوني فقولت اعترف
قالي "كنت بتقول ايه عن التمارين يا ولد؟؟"
قولتله " كنت بقول انها غذاء العقل والبدن يا استاذ"
قالي " غذاء ايه يا خويا ؟؟ "
قولتله" العقل والبدن يا استاذ "
قالي "طيب ورايا ع المكتب "
وكانت نتيجة ثورتي ع التمارين فصلي عدة ايام ورجعت تاني بعدها الطالب المثالي المتبهدل يا عيني ووقفت في الطوابير تاني ومعدتش بعمل ثورة
يمين شمال هوب هوب بس نعيش ونخلص السنة علي خير

وبعد ايام كانت السلالم كلها جنب الحيطان عشان نهرب وفعلا بنطلوني شبك علي السور وهم المدرسين بيجروا ورانا يضربونا ع السور اللي بيلحقوه
وانا بقي بقيت ملقف ما انا بنطلوني شبك وكله نط اساسا
لحد مقولتلهم "حرررام بقي مكله نط ولا عشان انا اللي متعلق هنا هتجلدوني؟ حد ييجي يفكني يا جدعااااان"
وجه المدير وقال "هاتولي الواد ده ..مين ده؟؟ "
واحد قاله "ده الطالب المثالي يا استاذ"
قال المدير " مثالي؟ ههههههه ..طيب قوله ينط وياخد الاتنين جنيه دول يجيب معاه فول وطعمية ليا معاه "

كان المدير متعاون قوي وبتاع مصلحته فعلا مش مهم مين اللي نط المهم يستفيد وكأنه محبوس معانا جوة وهيتلب بالعصاية لو خرج فالمدرسة الثانوية اشبه بمعتقل صغير

وفعلا خلصت من ع السور ونطيت واثناء تنضيفي للتراب من علي البنطلون كانت المفاجأة ...
كانت اختي مع صاحبتها برة المدرسة بالصدفة
وبتقول لصاحبتها " انا مش فاهمة ايه الفوضي دي والطلبة اللي ملهاش اهالي دي بينطوا وبيزوغوا وحاجة قرف"
وفي اثناء حديث اختي لصاحبتها تفاجأة هي بمنظري قدامها وبنطلوني مقطع من ع السور وجاي من ناحية السور وبقولها "اهلا ازيك "

وطبعا خليتها في نص هدومها قدام صاحبتها هههههههههههه هي كانت لسه بتشتم في العالم دي لقت اخوها منهم وقدام صاحبتها هههههههههههههههههه

ومن يومها الطالب المثالي كل شوية يطلع عينه في المدرسة دي مرة عشان وزيت بتوع الموسيقي في الاذاعة انهم يطلعونا من الطابور علي موسيقي شيك شاك شوك بدل الاغاني الوطنية
ومرة تانية عشان شوطت الكورة الوحيدة في حياتي في حصة الالعاب في وش مدرس الالعاب وكانت ضربة جزاء صاروخ ووشه ورم
ومرة عشان قاعد جنب صاحبي اللي عامل دكته عربية باكلويزر وعمال يعمل اصوات اكلويزر ببقه ويقول فوووووووووو

طيب انا مالي دي مدرسة مجانين ومرة كان عاطف جنبي بيجرب مطوته الجديدة !!

ومن يومها والطالب المثالي ساب السور والهاي اسكول ودخل الجامعة وخرج منها بس كنت في يوم طالب مثالي
مثالي قوووووووووووي هههههههههه

No comments: