Thursday, June 24, 2010

اللخـوشية وأنــواعها










الشخص الدغف يختلف تماما عن الشخص اللخش في الخصائص والتركيبة الجسمانية حتي ..ولكل منهم سره الخاص"

حكمة رومانية



طبعا ده كذب من النوع اللي مالوش رجلين زي ما بيقولوا رومانية ايه بس دي اخرها حكمة من كفر البطيخ مثلا
ولكن الشخص اللخش فعلا مختلف تماما لان اللخش هو المحرج او اللي مبيراعيش اي حاجة في موقف معين قدامه
انما الدغف بيقع بلسانه بس انما بيحس بغلطه

امثلة علي الشخص اللخش :

مثلا واحد صاحبي مرة واقف مع زميلته في الجامعة
جه واحد تاني من وراه وبصوت عالي "انت فين يا عم الجحش بقالي تلات ايام بدور عليك "
طبعا يحمر وش الاول خجلا
ويقول لزميلته "احم اصلهم بيدلعوني في الشلة ويقولولي يا جحش من رباطة الجأش يعني وكده ..احم "
واكيد عموما بيكون التفسير همايوني مالوش معني انما بيكون موقف اتثبت فيه جامد وقمة الخجل قدام اللي واقف معاها

واحد تاني لخش ومثال حي بقي المرة دي ...مرة كان في عزومة مفاجأة عندنا ومكناش عاملين حسابنا ان الناس دي كلها جاية فقولت خلاص مش هاكل
الا لما يمشوا عشان الاكل يقضي لاننا كنا كتير جدا فقولت عشان اوفر اكل للضيوف واكل انا بعدين فقالولي ما تيجي تاكل قولتلهم شكرا انا بجد لسه متغدي من نص ساعة
المهم طلعوا قعدوا في الصالة دخلت انا اكل وكنت جعان جدا ..
دخل واد صغير قريبي وبصوت عالي "معتتتتتز اللي كان بيقول شبعان قاعد ياكل ويشرب جوة زي المفجوع
معتز بياكل ..بيااااااااااااااااكل "
وطبعا ده اللخش بمعناه الاصلي يعني ومنظري كان مزبلة وانا طالع من المطبخ والاكل في ايدي وبقول " اكل ايه يا ابني ..ده انا بشوف حاجة بس في التلاجة"

طبعا الناس قالت طيب مكانش عايز ياكل معانا ليه يعني وكده وهذا اللخش الصغير خلي منظري زفت يومها.

واحد مثلا عايزني اوصله بالعربية بليل فقولتله معلش اصل العربية في الجراج مش هينفع دلوقتي وييجي لخش من وراك ويقول " عربية ايه يا عم اللي في الجراج المفتاح اهو تحت الكرسي"
وتبقي عايز تقوله "يا ابن ال.........."

واللخوشية نوعين في لخش بطبعه ولخش بالصدفة وفي نوع شاذ عن القاعدة وهو "جعلوني لخشا"
وده بيكون من تأثره بالشلة اللي حواليه فبيتعدي باللخشنة
اللخش اللي بالصدفة ده بيكون زي اللي بيسيب سعر الهدية علي الهدية في عيد ميلادوهو بيقدمها


اما شلة لخشنة بتكون زي الموقف ده :

اتنين يدخلوا عيد ميلاد وقدام صاحب عيد الميلاد يقول الاول للتاني : انت جبت الهدية؟
التاني: اه جبت
الاول: انا مجبتش ههههههههه
التاني: لا انا جبت وغالية كمان
الاول: عاملة كام يعني
التاني: 75 جنيه
وسط ذهول صاحب عيد الميلاد من هذا الحوار الفج والمقزز ههههههههههه

دي بتكون شلة لخشات علي بعض حتي صاحب عيد الميلاد اكيد لخش طالما يعرف هؤلاء اللخوش


وفي لخشنة في المعاكسات ودي كتر جدا طبعا ومعروفة يعني واحدة يقع عليها الكاتشب مثلا وهي متنرفزة جدا وكده ييجي واحد غبي يقول "ياريتني كنت البقعة"
ههههههههههههههه
ودي تاني اسوأ معاكسة سمعتها في حياتي وطبعا كانت البنت مستاءة جدا لان اولا مش وقته ثانيا ايه القرف اللي بتقوله ده ؟ هههههههههههه
طبعا هي اسوأ معاكسة سمعتها في حياتي كانت من واحد صاحبي بيعاكس واحدة ماسكة كلب صغير ولذيذ
تتوقع قالها ايه ؟؟
واحد هيقول قالها "ياريتني كنت الكلب" ههههههههه لالا مقالش كده العن بكتير
واحد هيقول "ياريتني كنت طوق الكلب" اقوله ايه يا عم الذل ده في ايه لا برضه مقالش كده
تخيلوا قال ايه ..قال "يا تري الكلب ده بينجس زي بقية الكلاب؟ " هههههههههههههههههههه
ايوه انا حاسس بيكم دلوقتي وانا عارف ان دي اسوأ معاكسة في العالم ويمكن من ايام منقرع
ومن ايام الحروب الهكسوسية والعجلة الحربية ومخترع الاسكوتر الحربي زمان ايام الفراعنة
معلش بس كان لازم اقولها لان ده موضوعها وده مكانها الحقيقي
واللخشنة عادة جاهلية وعادة حكومية ايضا مش بس في المواطنين العاديين
يعني معظم تصريحات الحكومية فيها لخشنة وغباء وكذب في نفس الوقت
والوزراء في تصريحاتهم في مجلس الشعب والالفاظ اللي بتطلع منهم وغيره كتير في البرامج الحوارية
وفيه نوع اللي هو اللخش الجلياط زي مثلا تكون بتكلم امك في التليفون واحد يقولك هات الموبايل اتكلم
تقوله طيب اما اخلص..يقولك طيب انجز عشان عايز اعمل مكالمة
وهو موبايل اهلك ؟ ههههه ده من اشد انواع الجليطة وقليل من صلصلة اللخشنة برضه
لان في حبل رفيع قوي بينهم

واحد هيقولي طيب ايه هي مراحل او درجات اللخشنة
اقولك يا عم :
1- اللخش المبتدئ
2- اللخش المتمرس
3- اللخش الاصلي
4- اللخش بتاع بلاده
5- اللخش بالفطرة

وتقدر تحط تحت كل تصنيف مجموعة زي مثلا سواق الميكروباص اللي بيتخانق مع بنات عشان يركب اربعات ده لخش بالفطرة

المبتدئ بقي اللي بتجبره الظروف علي كده انا مثلا مرة قولت لواحد "ههههه مين البأف اللي هناك ده ؟؟ " قالي في احراج "ده ابويا !!!"
ودي درجة من اللخشنة بس مش ساعات مش بتقصدها

انما المتمرس والاصلي قريبين من بعض
اما بتاع بلاده بقي فده اللي يروح عيد الميلاد واول ما يفتحوا الباب يقولك "والللهي معلش اتاخرت لاني كنت بفك فلوس من المحل اللي جنب محل الهدية لان مكانش معايا فكة متين واللعبة دي ب 140 جنيه اساسا "

ياريت اكون اوجزت وفهمنا مع بعض ما هي اللخشنة والي اللقاء في حلقة اخري من البرامج التعليمية اللخشية ..

No comments: