Monday, August 2, 2010

الحـكـم حــدوتة لأخــر فتــفوتة..الجـــزء الســـادس










رجعت تاني حملات الانتخابات المصرية والانتخابات بقت مولعة وعلي اخرها وبدأ العد التنازلي ودخل جمال كمان في الحملة مع نور والبرادعي

واستعان باعلان موبينيل لخط المصري

ويبدأ الاعلان:

يظهر اتنين في تاكسي ماسكين جرنان مكتوب فيه الحزب الوطني لمصلحتك
ويتسائل واحد منهم : الحزب الوطني في مصلحتي ؟؟؟
ويظهر احمد عدوية فجأة كسائق التاكسي: امال حزب اييييييه يا عم؟
والناس دي حزب اييييه يا عم؟؟
والبلد بتاعة مين يا عمممممممم؟؟
ومين اللي نافخكم يا عمممممممم؟
ومين اللي هارسكم يا عمممممممممم؟
امال حزب اييييه يا عم ؟؟؟

وفي نهاية الاعلان "جمال ...هو المصري"




واستعان البرادعي باعلان جهينة الشهير :

تظهر بنت شابة وتبدا الاعلان بقولها :

انا عايز اقول لكل شباب الترابيس والمجانص
بتوع الحزب الوطني والاحزاب التانية دول كلهم
مافيش فايدة

البرادعي "انتخبه طبيعي..يكسب طبيعي"



اما ايمن نور فاستعان في حملته ب حمزاوي وبوبي من قناة ميلودي :

يظهر حمزاوي : اديييييييييييييني
بيبرس: حصل يا ريس
حمزاوي: جبت ورق الترشيح يا بيبرس
بيبرس: حصل يا ريس
عم انور اللي بيشتم : وسع كده شوية يا ابن الم............
ويظهر بحراوي اللي بيعاكس ويري ورق الانتخابات ويقول : يا حنان الشعب ..شششششش احكم..
وتظهر سكرتيرة جمال مروان وتقول: مستر جمال بيقولك غير شعار الحملة : غير شعار الحملة
ويقول حمزاوي في غضب : منك لله يا جمال يا مروان ..ومنك لله يا جمال يا مب................



وعاد جمال لعمل حملته في برنامج لعبة الحياة :

رزان: ثانية واحدة اكلم البنك
جمال: البنك المركزي؟
رزان: صحيح ما هو يدوب ده اللي يناسبك
جمال: امال بنك ايه
رزان: ده بنك وهمي بعمل اني بكلمه وبضحك ضحتي الباردة
جمال: طيب اتكلي علي الله
رزان: البنك بيعرض عليك تبديل الصندوق
جمال: انا عمري ما ابدل انا اما اخد قرار ما ارجعش فيه
رزان: يا سيدي هي مسالة مبدأ..؟ دي لعبة
جمال: طيب بما ان ده اخر صندوق انا هابدل
رزان: تحب تبدل مع مين؟
جمال: انا هابدل مع اللي هناك ده..ايمن نور
ايمن: لا مش هتبدل
رزان: هو بمزاج امك ده برنامجي يا ولاد الكلب
ايمن: محدش هياخد صندوقي هي هي يا عم ماليش دعوة
رزان: صندوقك ايه يا جحش انت ..ده صندوق البرنامج هو شغل عيال
جمال: هاته يا ايمن بالذوق بدل ما اظبطك زي زمان
ايمن: لا يا عم انت بتخم
رزان: لا محدش بيخم ده عرض البنك
ايمن: والبنك ده شكله حزب وطني يا عم

وفجأة تدخل قوات لسحب الصندوق بالعافية

رزان: دلوقتي الصندوق في ايدك تقدر تفتحه

ويفتح جمال مبارك الصندوق وتنفجر في القاعة اغاني راقصة ووووووووووه

رزان: الف مبررررررررروك استذ جمال كسبت في الصندوق خمس سنين حكم مصر مبرروووووووك
جمال: انا في منتهي السعادة وانا اقول الراجل ده مكانش عايز يبدل ليه اتاريه كان حاسس
وانا بهدي الفوز ده للسيد الرئيس
رزان: يا عم انت هتبقي الرئيس هو انت حافظ مش فاهم ؟
جمال: اه صحيح..طيب انا بهدي الفوز ده لنفسي

وينتهي البرنامج "لعبة جمااااااااال "



وعاد البرادعي باغنية نانسي عجرم بتاعة كاس العالم لعمل حملته ووجه كلامه للرئيس الحالي :

ظهرت نانسي عجرم وغنت :

هتشل شعبك..ما كفاية حكمك..يهد عمرك..
روح..بحكمك ده..بحزبك ده..بشكلك ده..
احلي فرحة السنة دي..
لما هتخفي وكله ينادي..
وفرحتنا في لمتنا..
لما انا هاحكم وانت تهاتي..
انا حكمي ايجيابي طبعا..
انا حكمي كبير من القلب ..حبيبي
هتشل شعبك..ما كفاية حكمك..يهد عمرك..
روح..بحكم ده..بحزبك ده..بشكلك ده..ده..ده..
اوووه اوووه اووه اوووه اوووه اووه




يظهر علي الشاشة في فاصل اعلاني تريلر فيلم الكبار :

يقف الريس في البداية بدل خالد الصاوي ويقول : الليلة دي..هاحكلكم قصة..بطلها واحد مننا..لكن قصة مأساوية

وفي جزءاخر من الاعلان :
ايمن نور: احنا صغيرين يا علي..صغيرين في بلد متعرفش غير الكبار بس..
وفي وسط الاعلان تظهر زوجته بدل زينة و يقولها المخرج : قوليله ما انت بعت نفسك من زمان
زوجته: لا مش هاقول
المخرج: لا هتقولي
زوجته : لا مش هاقول انت شكلك حزب وطني وعايز تلبسني في حيطة انا جوزي ما باعش نفسه
المخرج: قولي يا حاجة وخلصي الاعلان
زوجته: حاجة؟؟ ده انا في عز شبابي ده انا بتاعة اماني واغاني
المخرج: هاتولي غير الولية دي حالااااااااااااااااا

وجابوا واحدة حزب وطني لتقول : ما انت بعت نفسك واهلك وشعبك وكل حاجة من زمان يا ايمن

فيلم الكبااااار..حاليا بدور عرض الحزب الحاكم

والي اللقاء في حملة دعائية جديدة..والحكم حكمنا والشعب شعبنا






4 comments:

Amr Awwad said...

ايه يا عمونا الابداع ده
لا بجد تحفه
وحملة بالفعل تكسب وخصوصا بتاعت انت حافظ مش فاهم

ههههههههههههههه

جميله جدا.. مش جميلة مرات ايمن لا التدوينه هى اللى جميلة

معـــــتز هــاني سعد said...

لا مرات ايمن نور مش حلوة اصلا ههههههههه
الله يخليك يا عمرو ومشرفني دايم بزيارتك

سكندري said...

بجد إبداع يا معتز

حملات إعلانية في الجون
عجبتني أوي بتاعت "لعبة جمال" و "أغنية نانسي"

معـــــتز هــاني سعد said...

الله يخليك يا سكندري مشرف يا برنس