Friday, August 27, 2010

الانــواع اللــولبية في العــزومات الرمــضانية












علي المائدة الرمضانية شخصيات كتير قوي عاملة زي افلام زمان بتاعة الطيارة المفقودة والحاجات دي اللي بتشوف فيها شخصية كل واحد المختلفة من خلال كلامهم مع بعض وفي عزومات رمضان تحدث زي ما بيقولوا "تخاريف الصيام" قدام ريحة الاكل الرهيبة خصوصا في اخر عشر دقايق قبل الأكل :



اولا : مفتي المائدة :

يقول : علي فكرة اول ما يدن الادان انا هاكل علطول مش هاستني اما يتشاهد
انا: طيب ومين قال حكاية التشاهد دي؟
هو: مش عارف بس انا سمعت في الراديو ان اول ما المؤدن يقول "اه" كلوا علطول
انا: ودي سمعتها علي اذاعة " الفاطر اهو" ولا فين؟
هو: يا سيدي دي حقيقة لو مش مصدق اسأل
انا: اصل مش معقول واحد يطلع في الراديو يقول اول ما الشيخ يقول "اه" افطروا
هو: لا انا فهمتها كده من خلال سياق كلامه
انا: يا عم سياق ايه هو يعني قال "اول ما يقول او" فانت فهمتها "اول ما يقول اه"
هو: اصل دي حاجة متتفهمش بطريقتين
انا: يا عم لا ساعات بيبقي قصده حاجة تانية يعني هي بنت عمي من النرويج عشان يتقال عليها "فتاة اجنبية"
هو: نرويج ايه؟
انا: انا عارف اهو اي كلام بيتقال يا عم الحاج



ثانيا: عم الناصح :

اللي دايما يقول : عارفين احسن حاجة تتعمل دلوقتي ايه؟ نقعد ع النت
لان البلد كلها قاعدة ع الطرابيزات فاحنا نشفط السرعة لوحدنا

والنوع ده يحسسك ان النت يعني هيطير او اننا هينفع نحوش شوية لبليل من النت السريع ده
وبعدين ما هو طبيعي ان الناس تبقي ع الطرابيزات ما هو اكيد مش كلهم هيروحوا عشان يشفطوا السرعة ويسيبوا بطنهم تتشفط



ثالثا : المعارض :

اللي بيقول :هو انتوا ليه اصلا قاعدين ع الطرابيزة دلوقتي لسه بدري قوي ع المغرب
انا شايف ان ده غلط اصلا ده كفاية الريحة اللي بنشمها وبتجوعنا هي الريحة دي ممكن تفطر ؟
واحد يرد عليه : ريحة ايه يا عم اللي هتفطر ده جمال البنا بيقول مسموحلنا بسيجارة يبقي الريحة هتفطر ؟
يقول: سيجارة؟؟
التاني: سيجارة اه وكوباية لبن لطالب الثانوية العامة لانه طالب علم
يقول : رد قبيح ..تيييييييييت
التاني: اهو الكلمة دي ممكن تفطرك مش ريحة الكل هههههههههههههههههههه




رابعا: المستعجل :

الل بيتكم عن الموسيقي اللي بتيجي قبل الادان بدقيقتين ع الراديو ويقول : يا عم ماهو وقت الموسيقي ده هم حاسبينه يعني ولا استعباط؟
يعني احنا المفروض نفطر قبلها بديقتين ع الاقل بسبب الموسيقي دي وبعدين هم مش قالوا حاجة اسمها توحيد الادان؟
انا: يعني هنفطر مع الدول العربية ولا ايه يعني؟ ما هو توحيد الادان مش معناه اللي انت فاهمه
هو: يا عم انا جعان بقي ولازم يراعوا ده في الاذاعة ..واول ما المدفع يضرب ناكل ..كانوا زمان بيعملوا كده
انا: وانت عرفت من زمان بقي؟
هو: يعني الوقت بتاع الكلام ده كمان مش محسوب بتاع الاذاعة تتمني لكم صوما مقبولا واعلان كمان يبقي ناكل ع المدفع بالظبط
انا: يا عم انت جعان وخلاص انما هم اكيد حاسبينها



خامسا: بتاع المؤامرات الرمضانية :

يقول : اما شركات المحمول دي استغلالية صحيح ...يعني حتي الفطار يقولك قبله موبينيل تتمني لكم صوما مقبولا..حتي الفطار بقي برعاية شركات ده ناقص اخش الحمام الاقي الشطاف برعاية شركة دول مستغلين قوي مش كفاية في وسط المسلسلات؟
وحتي الحكومة بتستغل رمضان ده عشان تتطيب جراحها مع الشعب يعني اما تفتح الجرنان وتقرا كلمة الحكومة وجنبها كلمة الياميش تحس بالامان للحكومة دي
كلمة ياميش جنبها بتحسسك بجو اسري اسلامي كده فالشعب بينام مغناطيسي
انا: يعني كلمة ياميش تضيع اللي الحكومة بتعمله ؟
هو: واكتر كمان دي بتحسسك انك مستريحلها وانهم مسلمين زيك يعني مش ظلمة قوي كده وعفا الله عم سلف بقي ونبدأ صفحة جديدة
انا: وبعدين دايما يقولك كلمة "تخاريف صيام" دي الحكومة دي متدينة قوي علي كده ..صايمة طول السنة


سادسا: الاخ المتوعد :

يقولك :انا اول ما المدفع يضرب هانسف المكرونة دي وبعدها ادخل ع السلطة وبعدين اللحمة الريش واول ما اخلص اخش ع البط
وبعدين بقي الكنافة والقطايف ثم مرحلة العصير وماادراك ما مرحلة العصير وبعدين اترمي ع الكنبة مقومش لحد المسلسل

والنوع ده تحس انه اساسا كلامه لوحده يفطر ههههه او تحس انه شايل تار لنفسه وعايز يأذي نفسه وخلاص


سابعا : اللي عايش دراما الطعام :

ده تلاقيه قاعد في جنب كده وبيبص ع الاكل بهدوء شديد وكأنه في حلم يقظة او طاير وفاقد الجاذبية وبيحلم اصلا
ويمكن تلاقيه مدمع من كتر شوقه للأكل وعينيه بتلمع كده وعمال يحلم ان الفرخة بتحضنه او البطة بتجري معاه في حديقة واسعة وسرحان ع الاخر

ثامنا : صيدلاني المادة:

يقولك : يا جماعة اللي هيعوز فوار بعد الاكل هتلاقيه هنا فوق التلاجة وادوية المغص والحاجات دي هناك اهي
وبالنسبة للي هيصدع من الاكل هتلاقي مسكنات فوق الكاسيت هناك

والنوع ده يحسسك ان الاكل اساسا مسموم مثلا هههه

تاسعا : عم الفولاذي :

وده يقعد يقول : علي فكرة انا م جعان خالص انا اصلا متسحر كويس جدا انتوا المفروض تتسحروا كويس
لان ده بجد مش هيخليكم جعانين خالص ولا حتي مأثر فيكم ريحة الاكل دلوقتي

والغريبة ان النوع ده ينهش اول واحد في الطعام بقساوة ويطلع جعاااااان موووت هههههه


وكل رمضان وانتوا بخير



1 comment:

سكندري said...

روعة كالعادة يا معتز