Thursday, January 20, 2011

الشخـصية بـنت المـؤذية..مين هـي ؟؟




الراجل اللي في الصورة شكله ايه ؟
ايوه صح..شكله ابن مؤذية مع انه في الفيلم كان عبيط ..بس شكله ابن مؤذية..!

"ابن المؤذية" شخصية من الشخصيات المصرية والعربية وحتي العالمية المتعددة والمعروفة في كل حتة وموجودة في كل شارع لكن بنشوفهم كتير في شوارعنا المصرية يعني هي ناقصاهم مش كفاية الحكومة ؟
واحد من الامثلة دي زي اللي بيمشي يخربش في كل العربيات بمفتاح وهو ماشي او قصافة وتلاقي عربيتك مشقوقة بالطول او بالعرض ومتخربشة وطلعان عين اللي جابوها عشان ابن المؤذية كان مشهيص حبتين ومبسوط وعايز يخربش شوية واهو الاغنيا في بلدنا بيخربشوا كروت شحن والفقرا يمشوا يخربشوا في العربيات !

واحد تاني ييجي ع الفجر كده يقعد يرزع في كباين التليفون بدون اي سبب ويكتب رقم تليفونه وساعات تلاقي السماعة مرمية ع الارض اصلا ومتعرفش خلعوها ازاي اصلا من التليفون وهي جامدة جدا وواحد تاني مكسر الكابينة بالكامل وراميها ع الارض زي ما يكون عايز ياخدها بيته يتكلم منها بس الناس لحقته .
من اشهر الامثلة بقي الواد بتاع المصاصة ده بتلاقيه ماسك عصاية المصاصة البلاستيك دي وواقف او قاعد كده جنب الكاوتش بتاع العربية وعمال يهوي الاربع فد ويجيبهم ع الارض مخنوق من ام عربيتك دي وضربت في دماغه يجيبها ع الارض حالا ..
تقوله "ولا انت بتعمل ايه يلا جنب العربية بالمصاصة ؟ "
"لا انا مبعملش حاجة ده انا كنت بشوف حاجة "
"بتشوف حاجة ؟ ايه الكاوتش طلع بطعم الفراولة بروح امك ؟ "
يقول" ههههههههه حلوة يا عمو "
"اخفي يلاااااااا امشي "


ولاد المؤذية كمان شخصية حكومية بل كمان يمكن هي شخصية كل عام الحكومية زي اللي بيرفعوا الاسعار من الحكوميين او التجار بدون سبب معين او يزودوا الضرايب او يهدوا مستشفي وهي في نص طريقها للبناء او كده..ومعظم الشخصيات الحكومية من عينة الشخصية بنت المؤذية.
اما في الطرب ففي اصوات بالظبط زي صوت المفتاح وهو بيخدش العربية من ابن المؤذية بتاع الشارع زي اصوات مقرفة كتير بنسمعها اليومين دول من اصوات الاخنف والحشاش وغيره وطبعا بدون ذكر اسامي كلنا عارفين مين هو صوت الحشيش اللي بتكلم عليه اما الخنف كتييير قوي ودول برضه ولاد مؤذية .

في كمان اللي يخش حمام القطر مثلا او حمام اي مكان ويسيب الحنفيات مفتوحة ع الاخر ويطلع يجري بدون سبب عشان المكان يغرق مياه ولو حد مسكه يقول اه اصلي نسيت الحنفية مفتوحة قال يعني نسيها مفتوحة ع الاخر او معجزة حصلت وضربت مياه جوفية في المكان !
ولاد المؤذية في البرامج اللي بيطلعوا يقرفوا الناس ويقعدوا يتكلموا ازاي عملوا نفسهم وثروتهم عملوها ازاي من الفنانين وساعات كمان يتكلموا عن ثروتهم في التليفزيون او انهم عملوا عقد بكام مليون وكده ودول بيأذوا الملايين وساعات بيخلوا الناس تنتحر كمان.

ساعات وانت نازل من مصلحة حكومية تلاقي واحد من دول شاب مراهق كده ومتشعلق ع السور وبيتزحلق ويقعد يطلع تاني ويتزحلق علي ما امه تخلص الختم فوق في المصلحة وابنها مقضيها دريم بارك برة طالع نازل ع السور والناس مش عارفة تتحرك منه لان السلم زحمة بطلعه اصلا مش ناقصة واحد طالع نازل ع السور .
وبنت المؤذية اللي بتختم الورق بقي في اي مصلحة حكومية ساعات تلاقيها بتعمل اربع حاجات في وقت واحد يعني يخربيت النشاط بس اربع حاجات ملهومش علاقة بالشغل طبعا
ماسكة في ايدها سكينة وفي الايد التانية جزرة وعلي ودنها تليفون وقدامها مجلة بتقراها وانت واقف في الطابور مستني انها تخلص حاجة من الاربع حاجات عشان يبقي في امل انها تبصلك كعنصر خامس موجود ممكن تعملك ولو نص ورقة حتي .


وفي ناس من عينة "محدش داخل" او "محدش هيعمل كده" تقوله ليه يا عم يقولك طلبت معايا ..وده متعملوش حاجة احسن وحاول تتفاداه لانها طالما طلبت معاه متسترجلش في اللحظة دي وفلسع احسن لان اكيد في عناصر ومقومات لثقته دي وان في جيبه ع الاقل مطوتين تلاتة هو مش معتمد علي عضلاته يعني اكيد لاما يبقي بيشوف افلام ستيفن سيجال الفاشلة كتير وانه هيضرب كذا واحد بدراعه.

وممكن زي مشاهد من الافلام تلاقي ولاد مؤذية في المطاعم كمان يعني اللي بيعملك الساندويتش متراهن مع صاحبه ويقوله "تراهن ان الزبون ده هياكل الساندويتش اللي انا مريل فيه بلساني" يقوله "اراهنك يا شقيق" والزبون ياكل لانه في مطعم كبير ومحترم ومش هيتوقع ان في ريالة في الساندويتش طبعا ودي اكيد بتحصل في اماكن كتير سواء شعبية او مطاعم راقية .
وطبعا الحكومة بتحب الشخصية بنت المؤذية فبتوفرلها الدعم الكافي كل سنة ازاي ؟ :

اولا : في الانتخابات بتوفرلهم اماكن عمل كبطلجية وبمرتبات كبيرة كمان حسب بلطجتهم واذيتهم
ثانيا: توفير كل الالعاب المؤذية والمفرقعات من بمب وصواريخ وغيره وفيالفترة الاخيرة توفير الصواعق الكهربائية لولاد المؤذية
ثالثا: توطينهم في ملاعب كورة القدم ساعة ما نحب نبطلج لتفريغ طاقتهم البلطجية داخل المدرجات
رابعا: حماية شخصيات حكومية من البلطيجة ببلطجية برضه زيهم وكل واحد لازم يعرف مجموعة كبيرة من دول يخلصوله اموره


في ولاد المؤذية اللي بيملوا الحمامات في المولات وغيره بارقام تليفوناتهم ع الحيطة عشان الناس تفتكره ع الريحة وتكلمه ع الموبايل وهي في الحمام وساعات يسيبوا الايميل كمان مش عارف ايه الدعاية دي يعني ومين اللي هتستنضف تكلم حد سايب بياناته في حمام عمومي ؟؟ ماهو اللي يسيب كل بياناته في حمام يبقي اكيد هو ده "الشخصية اللباس" اللي بيحكوا عنها !

وفي الموظف ابن المؤذية اللي لو مدفعتلوش رشوة يقعد يطلع في ورقك بلاوي وقولك لا اختمه من هناك لا ارجع تاني الختم مش واضح لا ارجع تاني هات الدمغة لا روح هناك خلي الاستاذ علاء يمضيلك ودايما تلاقي الاستاذ علاء هو اللي بيمضي او بيختم الاسم ده ليه علاقة بالختم دايما مع ان الاستاذ جمال هو اللي هيختم علي قفانا في الاخر في البلد مش علاء يعني !

وفي عيال صغيرة بس بنت مؤذية برضه يقولك "المعلك العربية يا باشا ؟ " تقوله لا وتمشي ترجع تلاقي العربية هو مطينها وملحوسها انتقاما منك علي انك قولت لأ يعني لازم تنضع عربيتك وتدفعله فلوس اجباري لإما يظبطك مقلب تمام.
وفي اللي بيقفوا في البلكونات يرموا مية من مسدس المية علي قرعة عمو..ودي لعبة بعض الاطفال في مصر انهم يقفوا في البلكونة يرموا حاجات ع العربيات او يرموا مية علي راس واحد اصلع ودي بتنزل تلدعه تمام لانها نازلة في سنتر القرعة بالظبط والعيال بتحب تنشن وابوهم يقول اهو العيال بيتعلموا الرماية وعلموا اولادكم الرماية .
وفي ولاد المؤذية برضه من اللي بيصلحوا العربيات ويسيبلك حتة بايظة عشان ترجعله بعد يومين تلاتة ويقولك يااااه دي محتاجة كذا طالما العيب اتكرر وهو اصلا السبب في تكرار العيب الغير موجود اساسا واللي هو صنعه في العربية عشان تكع فلوس

وفي ولاد المؤذية حتي ع الفيس بوك طول النهار يعملوا "بوك" و"انفيتيشن" لأي كلام فاضي معقول مستعد حتي يعمل دعوة لحلق دقني النهاردة ..دعوة لهرش قفايا في اول الشهر القادم بيخلوا الفيس بوك كابوس وفي استيتسات اصلا تخلي الفيس بوك عبارة عن كابوس بتضطر تعمل هايد او ديليت خالص لاشخاص كتير..!

وفي الميكروباص كمان موجود النوع ده من الأذية تلاقي الراجل اللي بيفتح رجله ع الاخر في الكنبة الاخيرة والدنيا زحمة وهو كل شوية يفتح رجله ويهرش ..انت بتهرش فين يا عم الحاج ؟ وبعدين ده انت بتهرش كل خمس دقايق امال بتمشي ازاي او بتتحرك ازاي؟ ده انت عبارة عن هرشة كبيرة متحركة واللهي المفروض يكتبوا ممنوع الهرش في الميكروباص زي ممنوع التدخين ويرسموا صورة راجل فاتح رجله وبيهرش علي الاستيكرز وعلامة حمرا فوقه !!

وولاد المؤذية من الجيران حتي بيكونوا اطفال او كبار زي اللي تجر الانبوبة فوق دماغك الساعة 4 الفجر مثلا او العيال تجري وتلعب استغماية الساعة 6 الصبح فوق دماغك او يعملوا اوبريت في المنور اغاني وانت بتعمل شاي او حاجة تضطر تسمع السيمفونيات طول النهار باصوات ولا ابشع واغاني ولا ازفت من كده.

وفي اللي انت تبقي راكب عربيتك وماشي تلاقيهم بيحدفوا اعلانات جوة العربية بالعافية ودي اسوأ انواع الدعاية تبقي ماشي كده تلاقي واحد حدفك اعلان في دماغك وانت سايق وخصوصا اما بيكون معمول بورق تقيل شوية اكنه حدفك زلطة فعلا ومش بعيد تلبس في عمود بسبب مطعم فتح جديد .

يبقي حاول بقدر الامكان تبعد عن العيال المؤذية والمفروض يكون ليهم اعلانات زي اعلان دودة اسية بتاع البلهارسيا لانهم بيخلوا الوحد يطلع من هدومه فعلا .


No comments: