Monday, January 24, 2011

نهاوند علي نظرة ووتر







شاربة القمر ..
نهاوند علي نظرة ووتر..
لحن الجمال اللي انتصر..
ساكنة الخيال..
دهب الاصيل خلخال جمال..
عودها يدوب..مسك وريحان..
انا شوفتها..
لما كفرت بوحدتي..
لما انتشيت من هدتي..
لما بسيل صورة وسؤال..
لما الدموع تخلق جبال..
لما الحياة تصهل رحيل..
لما الوريد يصبح بخيل..
انا شوفتها..
لما بكيت قمرة وفلق..
لما الرحيق فيا اتسرق..
لما انهزمت في ضيها..
لما سرحت في قصرها..
لما انحنيت قدام وداع..
لما انكويت قهر وضياع..
انا شوفتها..
لما بكاني الكبرياء..
لما سكر بيا الفراق..
لما الانين طاف جثتي..
سفاح حنين في مخدتي..
لما بلملم ذكريات..
جنين كلام جوة السكات..
انا شوفتها..
لما انكسرت في قمتي..
لما انتصرت في كسرتي..
لما بقيت مدمن عيون..
ودوايا في جزيرة شجون..
لما بشوف فيها الرحيل..
فرس الضلوع تبدأ صهيل..
انا عيشتها..
لما الجمال يبدأ حصار..
لما الجنون يصبح قرار..
لما اكون طرحة ندي..
يلمسها يقتل فيا انا..
لما بيرقيني الملاك..
ببخور مداه دمع وهلاك..
انا شوفتها..
لما ارتضت من قلبي دار..
رقص الكلام جوايا دار..
لما الطريق اصبح شهاب..
تايه يخبط في السحاب..
لما النسيم بقي طعنتي..
لما الفراق بقي دنيتي..
انا عيشتها..
في عيون ملايكة وبحر حور..
وتنام علي كتفي البدور..
في عيونها دوامة سلام..
وكلام يقول شعر ومقام..
وايدين بتتحني بدموع..
نورها ما بين حبر وشموع..
انا شفتها..
لما تكون ساكنة البراح..
لما تكون طعم الجراح..
لما تكون شئ اكتمل..
لما تكون قدر اتقسم..
انا شفتها..
شاربة القمر..
ودموعها نازلة علي الوتر..
قالت رحيل..
قلت الرحيل..
من يومها مطلعش القمر..
ولا شوفتها..
ولا عيشتها..!


No comments: