Monday, July 28, 2008

لا تســــألوا رجـــــاء

فكرت عن الناس اللي عندها مشاكل عاطفية وعايزة الحل تعمل ايه؟
الحل الوحيد يمكن كان في ايد عبد الوهاب مطاوع ولكن بعد كده الموضوع ساح قوي..

يعني قولي بالله عليك ليه أسأل رجاء!!..طيب ما أسأل أي حد وخلاص أو احل مشكلتي مع نفسي يمكن أفضل..
وليه كمان سماح أنور تقول أنها سهرانة بليل كلموها وهترد عليكوا بنفسها عشان نفضفض..بجد شئ غريب منك يا سماح طيب ايه دخلك في السكة الضلمة دي ؟

ده موضوع صعب قوي ..ومبلاقيش فكرة ان واحد يتصل يشكي لحد علي سبيل الفضفضة انا شايف ان الدمعة هي الفضفضة الحقيقية وبتختصر كل الكلام في بعض الأوقات ..
طيب وطالما هسأل سماح أنور ورجاء ما أسأل أوشة أخت بليجي بقي علي رأي عوكل..يمكن تفيدني برضه برأيها..
طيب هل يكون الملجأ هو برنامج أرجوك إفهمني بتاع بثينة؟ ما أنصحكش لأنها علي ما تبدأ تتفهم مشكلتك وتعرضها علي الضيف يكون ميعاد نومك جه..لأن في شوية مشاكل في توصيل المعلومة..
وطلعت بقي الخطوط الساخنة وتتدخل الأطباء النفسيين هما كمان في الهبرة الكبيرة كله عايز يلهف علي حساب شوية سذاجة فكرية..
أقولك ليه سذاجة..أراهنك أن كل اللي بيتصلوا هم عارفين كويس قوي أن ده مش هيحل ولا يربط يعني مش معقول سماح أنور هتقولي لأ أنسي الموضوع ده أروح ناسيه علطول..
ده شئ محال فعلا ..لو كان النسيان مسألة عقلية بس كانت تبقي سهلة قوي قوي ..لكن المشكلة أكبر بكتير..وزي ما قال نزار قباني .."وهل يملك النهر تغيير لمجراه؟"
وقال كمان "وكيف بوسعها ان لا تفوح مزارع الدراق"..يعني فيه استحالات في النسيان لأشياء معينة ..فأكيد مش سماح أنور اللي هتنسيني والله ولا فاروق جويدة ولا أي حد..
أنا عندي فكرة كويسة لو نستعين بالناس القديمة اللي كانت مشهورة أيام طفولتنا تحللنا مشاكلنا بعد ما كبرنا لأننا إتربينا علي ايديهم زي سامية شرابي مثلا أو بابا ماجد أو حتي ماما نجوي..
وهم هيفهمونا أكتر لأنهم عاشوا معانا عمر كامل..فمثلا تتصل بسامية شرابي تقولها أنا عندي مشكلة تقولك عروستي ..تقولها كنت بحب بنت تقولك عروستي وهكذا لحد متقفل السماعة في وشها..
وماما نجوي تحول المكالمة لبقلظ عشان يحل مشكلتك العاطفية..وبثينة كامل اصلا عشان تحللك مشكلتك هي نفسها حل ..لأن أما تلاحظ بطئها في الكلام هتقولها تصدقي بالله انتي حلتيلي مشكلتي لأن انتي اصلا عندك مشاكل اكتر مني ..اللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته..
وممكن كمان الرجالة بتوع ميلودي تريكس يحلولك مشاكلك لو كسبت الهابرا كادبرا مثلا..أو لقيت الجادون في كوكاكولا اللي بقاله عشر سنين تقريبا كنا بندور علي جدون عجلة..

قمة المأساة فعلا ان انت تقعد قدام برنامج أرجوك افهمني ويكون الريموت بايظ وتحاول تقلب مش قادر تقوم فتتعزب تعذيب نازي رهيب ..كنت نايم علي نفسي خالص والريموت بايظ لدرجة اني كنت ساعات بعلي صوتي واقول اسكتوا ..حرااام ..
لأن كلامهم كان يخليك عندك مرض الاستبحس الشعوري..برنامج بقلويظي مدمج..فعلا..
طيب ايه الحل ازاي الناس تحل مشاكلها العاطفية؟..في بعض الشباب لجأ للحشيش ..والبعض لجأ للنسوان..بس برضه مش حل..
لكن تصدق اهو برضه أهون من سماح أنور ورجاء ..ونصيحة لا تسألوا رجاء..

No comments: