Wednesday, July 30, 2008

لو رايــــح تــــخطب



أولا:
حاول قدر الإمكان عدم النظر مباشرة في عيني حماك لأنه هيعتبرك متكبر وشكلك كده هتقرفه ولكن انظر مباشرة في عيون حماتك وقولها ايه الشياكة دي يا طنط وشوية أفلام هندي..

ثانيا:
حاول الإبتعاد عن التشدد الديني: أنا أول لما اتجوز الفاجرة المتبرجة دي هأقعدها في البيت بالجزمة..

ثالثا:
عدم التدخل في الشئون السياسية: يا عمي أنا من شباب حركة إبريل..دول ايه دول يا حبيبي بتوع الكدبة اياها؟

رابعا:
استبدال حبوب الصراحة بحبوب النفاق: بيتكم جميل واستايل اوي يا طنط "وهو بيت يقرف الكلب"

خامسا:
محاولة خلق جو من الألفة الفكرية : يا سلام يا حماتي نفس طعامة أكل أمي ..وحتي لو جواك بتقول"ايه الأكل ده ميرجعوه ويجيبوا أكل قطط أحسن"..

سادسا:
عدم ذكر كلمة"عش العصفور" لأنها توحي بالفقر المدقع وكانت في افلام زمان بس: "يا عمي انا اعيش مع حبيبتي في عش العصفور"..ولكن استبدل الجملة دي ب"انا اعيش مع حبيبتي في عش طائر رخ"

سابعا:
عدم التحيز لنادي معين في الجلسة: "انا اهلاوي طبعا هو لسه فس زملكاوية في البلد هاهاهاها"..ولكن قول" انا اهلاوي بس بحترم الزمالك جدا جدا والاسماعيلي لعبه مزيكا"..وده تحسبا لأي إنتماء كروي أخر..

ثامنا:
ممكن في وسط الكلام تاخد حتة كده عشان تعمل نفسك مثقف: "يا عمي وحبي ليك نابع من بوتقة المشاعر السرمدية واللهي"..أو بلاش الخطوة دي أحسن

تاسعا:
استعمال كلمات الرسم الجامد زي: لما كنت في باريس-دي من عاداتي الغذائية-استايل حياتي كده-وده نابع من تقديري للجمال-وأي حاجة تشوفها حضرتك يعني ممكن تضيفها..

عاشرا:
لو حسبنا مجلات ميكي وسمير فممكن تقول انك قريت حوالي الفين كتاب مثلا وممكن تزود فلاش برضه..

حادي عشر:
حاول الابتعاد عن المواقف الغبية لأنها مبتتنسيش في اليوم ده بالذات وبيدنهم ماسكينهالك :مثلا لو قلبت الشربات ..أو وقعت من علي كرسي والحاجات دي..

والأفضل ليك تبعد عن الخطوة دي وريح نفسك من وجع القلب ده كله..

No comments: