Saturday, February 19, 2011

الثـورات..لماذا الأن ؟





كما تقول المقولة "الشعوب تنام ولكنها لا تموت" وفي ظل الغفوة الطويلة التي شهدتها المنطقة العربية جمعاء في ظروف اقتصادية صعبة وقمع للحريات كان من الطبيعي جدا ان تصل الشعوب لنقطة الغليان المتوقعة حتي وان طالت الفترة وان طال الصبر علي استبداد الانظمة الديكتاتورية الحاكمة والمتنطعة فوق قرارات السيادة الكاذبة والحجج الواهية.
"المساواة والعدل" كانت دائما نقطة الدفع لاسقاط اي نظام من عهد الثورة الفرنسية والبلشفية وحتي من ايام ثورة العبيد كانت هي الحافز الرئيسي كذلك وايضا نقطة التحرر التي تقود للحرية
يبقي ايه هي نقاط الثورة المنطلقة في العالم العربي ومصر وباقي الثورات او ايه هي الركائز اللي قامت عليها الثورة او دوافع قيام الثورة :




1 - قمع الحــرية :



وكما تقول "حنة ارندت" في الكتاب الشهير "في الثـورة" :

"قد يكون من الحقيقة البديهية ان نقول ان الحرية والتحرر ليسا مثل بعضهما ..وان التحرر قد يكون شرط الحرية ولكن لا يقود اليها اليا "

يعني لسه قدامنا خطوات نمشي فيها بعد الثورة كمان مش كده وصلنا للي احنا عايزينه

وتقول ايضا :

" ان من الامور الجوهرية في اي فهم للثورات في العصر الحديث ان تتزامن فكرة الحرية مع التجربة لبداية جديدة ..وليس فهمنا للثورة وحده..بل مفهومنا كذلك للحرية الذي هو ثوري الاصل هما اللذان عليهما يتوقف قبولنا ورفضنا لذلك التزامن "

هذا الكتاب من المحركات الاساسية لفهم اي ثورة وفهم طبيعة الحرية والتحرر التي هي من شروط الثورات في العصر الحديث

والحرية وقمعها في مصر ليه اشكال كثيرة اخرها حتي محاولة التصدي لطبعات جديدة من كتاب الف ليلة وليلة عشان بيقولك اصل فيه كفر وعري !!!
ومنها مصادرة الكتب وتكميم الافواه وحتي اثناء الثورة قطع شبكات الاتصالا والانترنت رغم انها حق من حقوق الانسان
وتعذيب جسدي لكل من ينادي بالتظاهر او المطالبة بالحقوق والبطش به من جهاز الامن المصري
القمع في مصر متعدد الاشكال والاساليب وهو من اكبر اساليب البلطجة الحكومية





2- الفقـر :


وليس فقط الحرية او التحرر والمساواة هما اسباب الثورات بل من الطبيع جدا ان يكون الفقر هو احد الدعائم الرئيسية لقيام الثورة وفي هذا الصدد يقول كريفيكور "ان الفقر المطلق اسوأ من الموت" وايضا عندما تحدث الكاتب الكبير جلال امين في كتاب "ماذا حدث للمصريين" عن الحراك الاجتماعي في مصر وكيف اهمله علماء الاقتصاد بعدم دراسته كاملا وتحليله بشكل كامل وتحدث عن نظرية عالم الاجتماع الشهير سوروكن "انه بينما تميل الطبقات الدنيا في الظروف الاجتماعية الثابتة نسبيا الي تقليد الطبقات الاعلي منها في انماط سلوكها ..فانه في الظروف التي تتعرض فيها الطبقات العليا للانحدار والتدهور علي درجات السلم الاجتماعي يحدث العكس..حيث تاخد الطبقات الهابطة الي اعتناق سلوك الطبقات الادني "

وفي النقطة دي بيقولك ان العمل اليدوي مثلا اللي الناس بتحتقره احيانا لانه مرتبط بانخفاض الدخل..يبدا الطبقات الهابطة انها تقوم بيه تدريجيا دون الشعور بالخجل او الاستحياء ولا يعود الانتساب لعيلة معينة او غيرها مصدر خجل او فخر وبيدينا مثال مثلا بالحجاب اللي انتشر في كافة الطبقات وكده

وفي النقطة دي اللي يهمنا هو كلامه عن الطبقة الوسطي اللي اتكلم عنها كتير من المصريين وقالوا انها بتنقرض وبيقولك ان المجتمع كائن حي دائما ما يتغير تركيبه الطبقي
وفي ايام عبد الناصر مثلا وصف ان مجتمع قبل الثورة كان اسمه "مجتمع النصف في المائة " وعام 55 كان واحد في المائة بس بيحصلوا علي 1500 جنيه للاسرة في السنة وكان في 80 في المائة بيحصلوا علي اقل من 240 جنيه
يعني كأننا رجعنا للعصر ده تاني او يمكن اسوأ كمان اللي هو عصر ايام الملك وبعده بشوية

وفي فصل مهم جدا من الكتاب لجلال امين يقول في فصل "اسياد وخدم " متحدثا عن الفقر :

" ليس هناك مؤشر علي التقدم الاقتصادي فيما اظن افضل من قيمة العمل الانساني..كلما زاد التقدم الاقتصادي ارتفعت قيمة العمل مقارنة بقيمة السلع والعكس بالعكس..فاذا وجدت ان العمل الانساني في بلد ما يقدم للعمل الحد الادني من القوت والملبس والمسكن فانت في بلد اقرب الي نظام العبودية او السخرة..ا هكذا يعامل العبد : لا يعطيه سيده اجرا بل يعطيه ما يسد رمقه "

والحتة دي فعلا منطبقة جدا علي الوضع في مصر ايام مبارك شوف مثلا بتاع تكنولوجيا المعلومات اللي بياخدوا 99 جنيه في الشهر او المدرسين اللي بياخدوا 200 جنيه يعني فعلا نظام العبودية قائم وبشكل مقزز في مصر..واحمد عز كان يحسب دائما بمعدلات النمو فقط رغم انها حسبة مخادعة تماما فمصر كانت بتتقدم في معدلات النمو ولكن ده لعوامل تانية كتير يطول شرحها لكن الفقر كان بيزيد مع ارتفاع معدلات النمو..واحمد عز كان بيحسبها بالفزلكة ويقولك شوف كام عربية فور باي فور في مصر وعدد اللي معاهم موبايل وهو اسلوب غريب جدا لقياس معدلات الفقر او البطالة وغيرها وتعتبر اساليب مضللة


وكمان في مصر شوف المستشفيات العامة عاملة ازاي وقري كاملة في مصر بتقمع بامية او بتقطع ملوخية وبيكون رزقهم بريزة في اليوم ودي من افقر القري في العالم
وفي نفس الوقت عشان تشوف التفاوت الميزانية المهدرة في قطاع زي التليفزيون 11 مليار خسائر
بالاضافة لمخالفات عربيات السلك الدبلوماسي والعلاج علي نفقة الدولة اللي بتدفعله الدولة مليارات والناس مش لاقية تاكل
والقري الكاملة اللي مش لاقية تزرع الا بمياه المجاري والتقاوي والمبيدات المسرطنة
والناس الل بتبيع اصواتها في الانتخابات بوجبة غداء من الفقر المدقع
والعشوائيات اللي مش واصلها مياه ولا صرف صحي وواحد بيقول في برنامج واحد من الناس ان بقاله خمس سنين بيشتكي
تخيلوا خمس سنين واحد بيبعت جوابات وبيروح يشتكي ومحدش بيشوف ايه الموضوع والورق بيترمي بالزبالة
الناس اللي في الدويقة اللي ميتة بالحيا دي وساكنين في وسط الصخر والصخر بيتشقق وبيسقط عليهم مياه
الفقر في مصر شبح مخيف كان لازم ينتج عنه الثورة




3- مخططات التوريـث :


طيب ده الفقر ايه تاني خلي الثورة تنطلق في مصر او سبب انطلاقها في بعض الدول العربية برضه من الاساسيات "مخططات التوريث " ودي طبعا من اكبر الاساليب اللي بتحسس الشعوب بقمعها وعجزها وخنوعها ان يتفرض عليك حاكم كانه نظام ملكي مستبد يملي عليك ما يريد دون حد ادني حد للديموقراطية وحرية الاختيار
ومن اشهر اللي اتكلموا عن الملف الخطير ده طبعا "محمد طعيمة" في كتابه "جمهورية ال مبارك" وقال معلومات في الكتاب بتقول عن التوريث :

ان الاستاذ هيكل اول من اشار الي الملف بتاع التوريث في الجامعة الامريكية وبعد لقاء جاك سترو وزير خارجية بريطانيا بجمال مبارك عام 2002 قام المصريون المقيمون بالخارج بعمل حملة توقيعات ضد التوريث وبعد محاولات اغتيال الريس عام 95 وعام 99 مرة في اديس ابابا ومرة في بورسعيد بدا الحديث يدور حوالين جمال او الانظار تتجه اليه اما انضم للحزب الحاكم عام 2000 وكان ده من بدايات مخططات التوريث طبعا في مصر

والكتاب اتكلم بشكل كبير عن انشطة جمال قبل ما ينظر اليه الناس علي اساس انه الرئيس القادم واتكلم عن عمله في البنوك البريطانية وسفره برة وبداية عمله وامتلاكه لشركة اوراق مالية فتح فرعها في مصر عام 97 وبداية عصر جمال مبارك وتحدث اصحف الاجنبية في عام 99 عن ملفات التوريث وبدأ فتح الملف

الكتاب ده رائع في التحدث عن ملف التوريث بشكل كامل وغني جدا بالمعلومات عن حياة جمال مبارك وبداية افكار التوريث في مصر ولابد من قرائته

وطبعا معروف ان ملف التوريث كان من احد نقط الدفع للثورة لان مصر مش هتعيش مقهورة تاني ومنذ ظهور جمال مبارك والحيتان اللي حواليه بدات الحركات تظهر في مصر بشكل تدريجي زي كفاية او 6 ابريل والحركات اللي قبلها يعني مع بدايات ظهور جمال في الحياة السياسية بدات الحركات السياسية المصرية تظهر علي السطح جدا





4- الإحساس بالعبودية والقهـر :


وفي كتاب العقد الاجتماعي نجد نقطة كمان من نقط انطلاق التوريث هي الاحساس بالعبودية اللي اتكلم عنها كتاب العقد الاجتماعي الشهير للرائع جان جاك روسو وبيقول في فصل من الكتاب :

"حيث إنه ليس لإنسان سلطة طبيعية على أقرانه وان القوة لا تنتج أي حق، فإن الاتفاقات تبقى إذن هي الأساس لكل سلطة شرعية بين البشر.
هكذا فان حق الاستعباد، من أية زاوية نظرنا إلى الأمور، حق باطل، ليس فحسب لأنه غير شرعي وإنما لأنه محال ولا يعني شيئا. ان هذين اللفظين: "استعباد" و "حق" لفظان متناقضان، أحدهما ينفي الآخر. وسواء أكان الأمر من إنسان لإنسان أم من فرد لشعب، فانه لمن البلاهة دائما ان نقول: "انني اعقد معك اتفاقا كله على حسابك وكله في صالحي وسأنفذه طالما يروق لي وانك ستنفذه طالما يروق لي".


استعباد وحق فعلا كلمتين متناقضتين وفي مصر كان الاستعباد هو سيد الموقف وقامت الثورة لتعطي كل ذي حق حقه مش بس الحق ضد كلمة الاستعباد
لا
تقدر تقول ان الحق ضد كلمة "مبارك"..!





5- ممارسات الحكومة :


وفي الفصل "الحكومة بصفة عامة" من الكتاب "العقد الاجتماعي يقول روسو :

"فما هي الحكومة إذن؟ إنها هيئة وسيطة بين الرعايا وصاحب السيادة من أجل الاتصال المتبادل بينهما، مكلفة بتنفيذ القوإنين وبالمحافظة على الحرية المدنية والسياسية على السواء.
إنني، إذن، أطلق اسم حكومة أو إرادة عليا على الممارسة الشرعية للسلطة التنفيذية، واسم أمير أو وال أو حاكم على الشخص أو الهيئة المكلفة بهذه الإدارة.
ذلك إن القوة الوسيطة التي تؤلف علاقاتها علاقة الكل بالكل أو علاقة صاحب السيادة بالدولة، توجد في الحكومة. ويمكن تمثيل تلك الرابطة الأخيرة بالرابطة بين أطراف تكافؤ مستمر، متوسطُهُ المناسب هو الحكومة. فالحكومة تتلقى من صاحب السيادة الأوامر التي يصدرها إلى الشعب ولكي تكون الدولة في توازن سليم يجب، مع توازن الكل، إن توجد هناك مساواة بين النتيجة أو سلطة الحكومة في حد ذاتها والنتيجة أو سلطة المواطنين الذين هم أصحاب سيادة من جهة ورعايا من جهة أخرى.


ده تعريف الحكومة السليم مش تعريف حسني مبارك يعني اللي هو ان الحكومة هي السيد واحنا الخدم او ان الحكومة هي احمد عز وجمال مبارك والشعب رعايا وعبيد !





6- تكسير تابوهات العجز :


اما في كتاب "لماذا لا يثور المصريون" للكاتب المبدع علاء الاسواني فانه يقول في فصل " من ادوار سعيد الي مقهي ريش " :

"إن الطريق الوحيد لتحقيق العدل هو أن ننتزع حقوقنا بأنفسنا.. عندما نعود كما كنا أمة قوية لها أهداف كبرى وكرامة وطنية لا تسمح لأحد بإهانتها.. عندئذ فقط سوف يسمع الغرب كلمتنا "

وبيقول في فصل من الكتاب كمان :

"العبقرية المصرية ربما تتلخص في كلمة واحدة: التأقلم .. إن قدرة المصري اللانهائية على التكيف مع أصعب الظروف والاستمرار في الحياة، هذه القدرة صفة حضارية رائعة يتميز بها شعبنا بجدارة.. فربما لا نكون أشجع الشعوب ولا أمهرها لكننا بالتأكيد أساتذة كبار في الدفاع الحياة ضد كل ما يهددها، فنحن نعرف تماما كيف ننتزع من الطغاة مساحة ما ولو صغيرة لنعيش ونستمتع ونبدع.

ولكن الحمد لله المصري زهق من التأقلم يا استاذ علاء وخرج ليتأقلم مع وضع جديد هو الحرية والعدالة والمساواة





الحمد لله الذي الهم جميع المصريين الامل كما في "العجوز والبحر " لهمينجواي..لم نفقد الامل تحلينا به حتي وان تقطعت السبل
دائما ما يتحلي المصريون بالامل حتي ولو كان اليأس سيفا فوق رؤوسهم..
الحمد لله ان الفقرا والجياع طالبوا بحقوقهم في حياة افضل
ويارب حياة افضل لكل قطاعات الشعب ونري المساواة بشكلها الكامل
والعدل بمناخه الحقيقي في مجتمع اقرب الي المثالي
امل ذلك وان طال الوقت..!

1 comment:

Anonymous said...

تحليل رائع جدا تسلم ايدك
انا قريت كتاب الثورة ده وهو من افيد الكتب اللي اتكلمت عن الثورة فعلا وكمان كتاب علاء الاسواني جيبته اول ما نزل وقريته بس الحمد لله ثار المصريين اخيرا علي الظلم والطغيان

قعلا دي اسباب قيام الثورات واكيد اهمها الفقر اللي عاش فيه المصريين سنين طويلة

محمد سليمان