Saturday, April 16, 2011

محلاها العيشة في سجن طرة يا عز..يوميات سجين






في احد زنازين سجن طرة :


أحمد عز بيغني : "انا مش كااافر بس الجووع كافر ..انااااا..

العادلي: ايه القرف اللي انت بتقوله ده..متقوم ترجع علينا احسن

احمد عز: امال يعني هاغني عودوني في السجن ؟

العادلي: متفتحلنا حاجة في الجهاز اللي انت فاتحه ده

احمد عز: ما هو مش لاقط وايرليس مش عارف اخش ع النت هم بس سمحولي بالجهاز

العادلي: اه المرة الجاية بروح امك هنجيبلك خدمات النت كلها في طرة موصلينه بكابل من سجن القناطر عشان قعدت تلعب لعبة المزرعة ع الفيس بوك لحد ما دخلت المزرعة بنفسك

احمد عز : اللابتوب بتاعي ده ياما عملت بيه عمايل ومشيت بيه البلد علي عجين متلخبطوش

العادلي: اديك اتفرمطت يا حلو وروقوك في الاخر



واثناء مشاهدة التليفزيون :


جمال : هات القناة الاولي يا عم انت

مسجون: حل عن دماغ اهلي انا عايز سبيس تون

جمال: فيه مسجون يشوف سبيس تون ؟؟ بتشوف كوكب ايه بقي ؟؟ كوكب السفاحين ؟

مسجون: بتقول ايه ياااد ؟

جمال: لا ولا حاجة يا اخ

مسجون تاني: هاتله يا عم الاولي اما نشوف اخر اخبار المجرمين ايه



واثناء الاخبار :


المذيعة : وقد حضر رئيس مجلس الشعب المنحل احمد فتحي سرور لتحقيق معه الان و...

جمال: ياااه بيقولوا عليه "منحل" كده علني ؟؟ ده مش اام يثبتوا عليه الجرايم الاول ؟ ايه قلة الذوق دي ؟

العادلي : ده مجلس الشعب هو اللي انحل يا جمال مش بيتكلم عن فتحي فوق بقي الله يخربيت اهلك ضيعتنا

جرانة : يا عم سيبه عايش في ملكوته منه لله اللي كان السبب

علاء: انت متتكلمش خالص يا حرامي انت

جرانة : حراامي ؟؟ ده انا جنبك قديس يا عم الحاج



وفجأة تفتح ابواب السجن ويدخل سرور :


يصيح كل المساجين : موااااااافقة يا عمو سرور ههههههههه

سرور : بتقلسوا عليا يا ولاد المهفوفة ماشي انا هاوريكوا

هشام طلعت مصطفي : منكوا لله شبهتوني ما كنت لوحدي والسجن نضيف دلوقتي كله وساخة انا قتلت فنانة انما انتوا قتلتوا شعب كامل

العادلي : فككوا من سرور بقي هيقعد يقرفنا كلام في القانون دلوقتي ويهرتل

سرور : وياما قلت ان "طرة سيد قراره " محدش صدقني

احمد عز : لا حول الله يارب ده الراجل لسع ع الاخر

سرور : انا هاقسمكوا عمال وفلاحين يا كلاب

مسجون : ما تتكتم بقي ياااد بدل ما اغزك

سرور : احم..تحت امرك يا افندم..ناخد راي الاعضاء

المغربي : فالح بس عم مبارك يعمل خطابات عيد العمال والفلاحين لحد ما ورانا ان محلاها عيشة الفلاح وجابنا "مزرعة" في الاخر

العادلي: وانا كنت بحب فيلم الطريق الي ايلات دلوقتي اشوف ايه بقي ؟؟ الطريق الي طرة ؟؟

مسجون : وانت امك فين ياد يا جمال ؟؟ راحت القناطر؟؟ انا ممكن اوصي عليها لان المودام بتاعتي هناك عدك اللامؤاخذة

جمال : اخرس يا كلب متجيبش سيرة ماماي علي لسانك

مسجون : مامي ؟؟ طيب يا حبيبي هاجيبلك البسكلتة اهو عشان تروح لمامي

مسجون تاني : ياعم سيبك منه الله يخربيتهم خرجوا المساجين اصحابنا هربوهم وجابولنا الاشكال دي

العادلي : مالها ياد الاشكال دي مش عاجبينك يا معفن ؟؟

مسجون : وليه الغلط بقي متخلنيش اعمل فيك زي عماد الكبير

العادلي: انا وزير داخلية يا كلب

مسجون : داخلية ؟؟ شوووبش يا داخلية ما انت بقيت وزير شئون طرة دلوقتي هههههههههه

علاء: ياجماعة انا نفسي اشوف ماتش واللهي هو الدوري مبدأش ؟

احمد عز: يا اخي قرفتنا انت واخوك ماتشات وزفت والشعب اداكم علي قفاكم في الاخر قال يعني كنتوا فاكرين ان الماتاشت هتعمل تعاطف وكده جتكوا نيلة

العادلي : لا وعاملين اعلان احسبها صح وهم اول ناس حسبوها غلط وضيعونا معاهم

مسجون : الا ماقلتليش يا جمال هي الاغنية بتقول عشان كده احنا اخترناه..اخترناه ليه بقي ؟ ههههههههه

جمال : محدش يتكلم علي والدي

جرانة : لا وكاتب علي البدلة اسمه ههههه ما كان يعمل تاتو احسن

مسجون : وانت يا عز ما تقوم تهز..انا سمعت انك طبال جامد

العادلي : اهي طبلت عليه يا اخويا

المساجين : ههههههههه حلوة يالا يا عادلي يااد

عادلي :اخرررس يا كلب انا وزير داخلية

فتحي سرور : يرفع الامر للتشاور

جمال : ما تشوفوا حل يا جدعان للراجل اتجنن خالص وفاكر نفسه في المجلس

مسجون : كل يا عم جمال انت صاحب مكان

جمال: انا مكلش الاكل المقرف ده

العادلي: هنجيبلك كافيار من برة اهو يا جيمي

المساجين : هههههههههه حلوة ياااد يا عادلي ياااد يقطعك

العادلي: اخرررس انا وزير داخلية

سرور : تبقي موافقة

المغربي : متخرس بقي يا سرور بدل منرميك برة واللهي

مسجون: انما ما قولتليش يا جيمي هو والدك قال فعلا ان منتخب مصر كويس ؟

جمال : لا احنا اللي الفنا الجملة بس انما هو مقالش حاجةعن المنتخب اصلا هو بيحب الاسكواش بس

العادلي : عشان كده دايما نكسب بطولات الاسكواش بالامر المباشر ..اسكواش بقرار جمهوري

المساجين : ههههههههههه حلوة يالا يا عااااااادلي الله يحظك ياااد

العادلي: انا وزير داخلية يا كلاااااب

المساجين : داخلية ؟؟ داخلية اتجوزت ههههههههههه

علاء : حلوووووة ياد يا سوابق الله يحظك

العادلي: انما انت قاعد في ركن ليه يا عم هشام ما تيجي في قعدة الانس دي

هشام طلعت مصطفي : لا يا عم اخاف اتشبه

العادلي: تتشبه ؟؟ انما انت قتلت المزة ليه ؟

هشام طلعت مصطفي : انا مقتلتش حد يا عم انت انتوا ملفقين لي التهمة دي

العادلي: كل واحد يقولي ملفقين لي التهمة اكن البلد كلها ناس شريفة واي حد عمل حاجة قبل الثورة يقولك العادلي..حتي زلزال التسعينات هيقولك اصله تخطيط العادلي وهو صغير

المساجين : هههههههههههه جامدة يا عادلي

العادلي: جره ايه ياد انت وهو هو انا جاي اسليكوا ولا ايه ؟؟ انا وزير الدخلية يا ولاد الكلب

المساجين : والله احنا متشرفين بيكوا يا جدعان وعايزين نغني نشيد المساجين بعد ما بقت قعدة فخفخينا كده ونقول "ارفع رااااسك فووووق انت مسجججووووون "
"ارفع راااسك فووووووق انت مسسجوووووون"


وفجأة يدخل "زكريا عزمي" :


زكريا عزمي : هاي يا جماعة

المساجين : ميييين سي عزمي ؟؟ لامؤاخذة يا ابني اصل انا عندي شعرة ساعة ترووح هااااه وساعة تيجي..قووول

زكريا عزمي : احم..ساعة تروووح وساعة تيجي

جمال: عمو زكريا مجبتش معاك اي حاجة ونت جاي؟؟جاتو مثلا او كرواسون ؟

زكريا عزمي : لا واللهي مقالوليش ان هنا صالة لكبار الزوار يا جيمي

المساجين : ههههههههههه

احمد عز : مساء الفل يا عم عزمي تعالي اقعد جنبي ده الحزب الوطني في مصلحتك يا معلم

عزمي: ابعد عني يا بوز الاخص انت قوم طبل وسمعني

مساجين: قالوا في البرنامج انك عندك 600 ساعة الماظ يا حاج عزمي بجد الكلام ده ؟

عزمي: طبعا يا ابني انا زكريا عزمي

مساجين : لا وبيقول ايه يعني اما يكون عنده كام فيلا وقصر كانه مشروع اسكان شباب مثلا ..دي قصور يا عااااالم يا ظلمة

عزمي: قريتوا فيها ادينا اتفشخنا اهو

علاء: اتفشخنا ؟؟ ده لفظ يا عمو زكريا ؟؟

مسجون : وسعادتك تقرب لزكية زكريا ؟؟

عزمي: اه انا والدها يا حيوان

العادلي: هههههههههه..انت مرتبط زكية قربت

مسجون : جامد ياد يا عادلي واللهي..بس في سؤال يا زكريا والنبي موصيني اسالك عليه اما اشوفك

عزمي : قول يا معفن ما هي لمت

مسجون: يعني ايه مليار لا مؤاخذة ؟؟

عزمي : مليار يعني فلوس يا حمار

مسجون: ايوه اصلهم كل واحد يمسكوه يقولك معاه كذا مليار يعني كام دول ؟؟ يشتروا ايه يعني ؟؟

العادلي : يشتروا امك وابوك وضميرك كمان

عزمي : عارف المليون طيب ؟؟

مسجون: اه اسمع عنه

عزمي : اهو المليار ده الف مليون

مسجون : ازاي يعني الف مليون ؟؟

احمد عز: يعني ايه ازاي بقولك الف مليون

مسجون: ايوه دول يتعمل بيهم ايه يعني ؟؟هو ينفع اصلا ؟؟

فتحي سرور : سيبوكوا منه ده معاررررضة

العادلي: والنبي يا سرور خليك في كوزك مش طالباك بقي فكك مني

مسجون : وانتوا كلكوا معاكوا الميار ده ؟؟

احمد عز : اه وكذا مليار كمان بس الناس عايزين يخدوهم مننا

مساجين : يا ولاااااااااد الحراااااااااامية خد بوووم طخخخخ طرااااااخ

وينهال المساجين ضربا علي حرامية البلد بكل عنف


وفجأة يصيح سرور وعزمي وعز والعادلي وجرانة وكل النظام للمساجين : "سلمية..سلمية...سلمية"
"نظام مساجين ايد واااحدة..نظاااام مساجين ايد واااحدة"



وتنتهي صفحة سوداء من تاريخ مصر وتاريخ النظام الافسد في العالم تقريبا الي مذلة ما بعدها مذلة.


مسجون : عمرلي الشيشة يااد يا عادلي ياااد
العادلي : خداااامك ايييوه جااااي