Thursday, July 28, 2011

عصر الباندات والمسخ الفني في المرحلة "العسيلية"






"من دون الموسيقي تكون الحياة خطأ" ده اللي نيتشة قاله في يوم من الايام
ولكن "بالموسيقي اللي زي بتاعة اليومين دول تكون الحياة أخطاء عديدة"


حلمي بكر مش غريب الراي او متحامل علي جيل كامل عشان هو مش بيلحن ليهم ولكن هو فعلا زي ما قال ميقدرش يلحن الكوارث دي ..حلمي بكر الملحن العبقري ويكفي له اعماله مع اكبر المطربين المصريين والعرب او اللحن السيمفوني الاسطوري في اغنية اصالة "ساعدني" ومئات الاعمال ..

ليه بيهاجم حلمي بكر عشرات المطربين ؟

انا شايف ان اي حد مكان حلمي بكر انتقل من عصر اللحن لعصر اللحم كان لازم يهاجم بنفس الضراوة من عصر فيروز وعبد الحليم لعصر رولا وهيفا ايه الحكاية يعني تطور ؟؟ تقدم في الموسيقي و الفن؟؟
ابدا ولا تطور ولا تقدم الحكاية كلها خروج عن القواعد سواء لحنيا او علي صعيد الكلمات او الاحساس نفسه بالكلمات واللحن يمكن اي حد اتعود علي سماع فيروز او ماجدة الرومي او عبد الحليم هيقول كده واكيد ده رايه لان ما يحدث حاليا كارثة فنية كبري.




عصر القمة :

كنت اقول "الجيل الكبير ده محبكها قوي" يعني ليه متمسك قوي بام كلثوم وعبد الحليم حافظ ووردة ونجاة والناس دي وكنت في نفس الوقت مقدرش انكر ان الناس دي اصوات عبقرية لكن اقول طيب يعني العصر ده مش هييجي زيه ؟ الفن هيبوظ يعني ولا احنا رايحين لمرحلة افضل ؟
وعشان احكم صح سمعت كل الناس دي عشان اعرف هل المقارنة ظالمة ولا في محلها وهل تمسكهم بالقديم هو من سبيل المقولة اللي بتقول "كل قديم اصيل" ولا فعلا هم معاهم حق وشايفين اننا في عصر التردي الفني او الغنائي علي سبيل التحديد ؟
لكن مع الايام ومع ظهور اللحن الواحد "الهشتك بشتك" زي الحان حميد او غيره من الملحنين في مرحلة التسعينات حسيت ببعض القلق وقلت هي الناس دي كان عندها حق ولا ايه ؟ هم كانوا فعلا شايفين التردي ده والخضيض ده جاي لا محالة ؟؟





عصر التخبط :

ما بعد التسعينات وبداية الالفينات بدأت الشكاوي المتزايدة والهجوم من الاصوات القوية زي "محمد الحلو" و "علي الحجار" و"ايمان البحر" وغيرهم من الجيل اللي ظهر وكان امتداد للعمالقة بيشتكوا من ان كمية الاسفاف حاليا في الكلمات ممكن تضيع جيل كامل وفعلا ده كان بياثر علي اجيال وظهر جيل العنب وجيل "شربت حجرين ع الشيشة" وسموه للاسف فن شعبي رغم ان الفن منه برئ تماما ولا هو فن ولا هو شعبي امال فين كارم محمود والعزبي ورواد الفن الشعبي اللي عمرهم ما اتكلموا عن الحشيش ؟

وبدأت الاصوات تعلو من بداية عام 2000 يا جماعة الحقوا الذوق الفني بينهار يا جماعة الفن المصري والعربي رايح للحضيض في الوقت اللي كان فيه الغرب بينتقل من مرحلة "فرانك سيناترا" الي مرحلة "بولتون" وكمان "ليونيل ريتشي" ومراحل زي "مادونا وسيلين ديون وماريا كاري ومراحل زي بريتني سبيرز وليونا لويز وكريستينا اجليرا وكميات من الباندات زي "كولد بلاي" او "جرين داي" او غيرهم المئات .
ولكن الغريب ان الغرب لم يتأثر بالتقدم ده يعني برضه عندهم صراع الجديد والقديم ولكن دايما عندهم اللي بيعوضهم الكلمة وخصوصا "الباندات" والفرق الغنائية دي لان لسه الكلمة عندهم ليها قيمتها ووزنها واللحن كمان مش اي رزع وتخبيط وخلاص ولحن حلمنتيشي والدليل علي ذلك فريق زي "ايفانسينز" اللي يعوض الاجيال القديمة عن اللحن والكلمة والاداء العبقري ويحسوا ان الفن لسه بخير.




عصر اللافن :

منذ مرحلة "العسيلية" وما بعدها واحسسنا بدخولنا مرحلة جديدة ومنعطف جديد خطير للفن المصري والعربي وقال البعض "انا متأكد ان الراجل ده اخنف" وبدأت الساحة الفنية في استقبال الكلمات الكارثية تباعا ويحملون راية "فكها بقي يا عم دي كلمات خفيفة"
وحدث ما خاف منه الناس كلها ظهور الباندات بكثرة وحرية وتفائلت في البداية وقولت ممكن يكونوا جايين ينضفوا الكلمات وينقلونا والاقي فرق بمستوي "ويست لايف" او "بوي زون" مثلا في الكلمات او الالحان ولكن للأسف الشديد لقيت "مسخ فني".

بدأت جملة "فكها يا عم" في الدخول حتي للحن وحتي للكلمات وحتي في الاصوات ..يعني الصوت وحش واللحن والكلمات ويقولك عادي هو احنا لازم نقول كلام نمطي يعني عن الحب ؟؟
محدش قال قولوا كلام نمطي ولكن قولوا كلام يتسمع مينفعش خالص اقول "انا حاسس اني كنت بلق في جزمة حب جديد" والناس تسقف وتقول دي فرقة عبقرية !!
مينفعش خالص اكون نسخة فنية مشوهة مش طايلة الوصول لعبد الحليم ولا طايلة الوصول ل "نيرفانا" !!!
يعني من انتم علي راي القذافي ؟؟ من انتم ؟؟ ايه لونكم ؟؟

كل فرقة برة ليها لون وخط بتمشي عنيه ونوع فني معين سواء بوب او روك او ميتال او كانتري او اشكال فنية اخري ولكن عندنا ظهرت الباندات باي شكل واي كلام والغريب ان الفرقة الواحدة تلاقيها مرة عازفة شرقي ومرة الات غربية ومرة ميكس غبي ما بين الاتنين تشعر بمعني كلمة ابتذال في وسط الاغنية.
تقليد اعمي حتي للون الشعر ولكن بدون تقليد للكلمات الغربية العبقرية والافكار اللي بنشوفها في الاغاني الاجنبية ..بنقلد طول الشعر ولونه ومش بنقلد كلماتهم والتمكن في الحانهم.




هواة للأبد :

تحس في الباندات المصرية انهم وهم ماسكين الجيتار مجموعة "هواة" ولكن للأبد !
يعني الهاوي بيبقي محترف ولكن اللي بنشوفه قدامنا الا من رحم ربي يعني هو مموعة هواة وهيفضلوا هواة وكأنهم متعلمين الجيتار ده ومسكته امبارح لدرجة ان البعض اصبح بس بيجيب الجيتار يطبل عليه بكل استهزاء وهو اصلا مش عارف يعزف ويادوب متعلم لحن واحد وبيعزفه واللي جنبه بيغني اي كلااااام !!

فريق رائع زي "اسكندريلا" مثلا هو اللي عايزين كل فرقنا عليه هو ده المستوي المطلوب فريق محتفظ بطبعه الشرقي ومش عايز يبقي "مسخ" مش عايز "يتعسل" نسبة الي الحقبة العسيلية !
عايز يحافظ علي قيمة اللحن والكلمات والاداء في نفس الوقت .

ناس تقول ما هو كتر الفرق ده حلو بيطلعلنا فرق زي اسكندريلا..ولكن للاسف مش ده اللي بيحصل ده القاعدة هي فرق غير فنية علي الاطلاق وكل فين وفين اما بنشوف فرقة محترمة بالمستوي ده.
من الفرق الجيدة ايضا "فريق بساطة" وبيقدم اغنيات محترمة وافكار جميلة جدا واحيانا في شكل ساخر لكن برضه تحس اونت بتسمعه انك بتسمع فريق محترم وذو قيمة فنية .
يعني اقدر اقول ان المرحلة دي فرخت عن "بساطة واسكندريلا" والباقي "زمن المسخ" !!
"محمد عدوية" راجل محافظ علي لونه الفني والحانه الروك وكلماته المحترمة ذات القيمة عشان كده ناجح لانه مش هاوي ده محترف..

كنت بقول زمان ياه امتي اشوف في مصر كمية الباندات الرهيبة اللي بشوفها برة دي ونقدر نخرج من التابوه ده بتاع كلمات معينة ونمط واحد ولكن للاسف خرجنا من التابوه لدرجة اننا بقينا نقول علي صوت العسيلي حلو وبقينا بنتكلم عن فن "بلاك تيما" !!

وكأن دلوقتي اي واحد بيتعلم جيتار ويجمع اربعة اصحابه يكتبوا كلمات لا تليق بطالب في تانية ابتدائي يقولوا احنا بقينا باند ويلا نغني !!
لان نقابة الموسيقيين فقدت هيبتها في المرحلة الاخيرة وعندي امل ان "ايمان البحر درويش" المطرب العبقري اللي عارف قيمة الفن والكلمة يقدر يعمل حاجة المرحلة الجاية لمكافحة التلوث الغنائي والحال المتردي للغناء والفن المصري.
عندي امل في ايمان البحر درويش انه هيعمل حاجة المرحلة الجاية عشان نرجع لعصر ماجدة الرومي من تاني ونسمع اللي ممكن يتسمع بس مش الاصوات الفلسفية المحلقة اللي ملهاش خط ولا لون ولا طعم.

كان زمان بيروحوا حفلات الاوبرا بالبدلة دلوقتي ممكن تلاقيهم في الساقية بيسمعوا مطرب ب "الحظاظة" !!! وده اكبر مثال علي زمن المسخ الفني وفرق الحظاظات الفنية والناكشين الشعر والمفتولين العضلات لدرجة ان البعض بيستعرض عضلاته وهو بيخبط ع الجيتار وكانه بيغني من دراعه .

لكن لسه عندي امل اننا هنخرج من المرحلة الحميدية والمرحلة العسيلية الي مرحلة اكثر رقيا مرة اخري وستكون الباندات في يوم من الايام كلها زي اسكندريلا او بساطة او غيرهم من اصحاب الفن المحترم ومن يحترموا عقول المصريين .

يعني ان تفائلت جدا اما سمعت في مرحلة واحدة اغنيتين ورا بعض هم "نص حالة" لاصالة و "خيط ضعيف" لجنات ساعتها فعلا قولت خلااااص احنا رايحين للفن الراقي تاني ولكن لم يحدث للاسف واستمرت مرحلة الاسفاف.

اما اتكلم سارتر في كتاب "ما هو الادب" واما اتكلم عن الموسيقي او المسرحيات الشعرية قال ان ممكن مسرحية بسيطة توصل لمليون شخص تكون احسن من مسرحية معقدة توصل لمائة شخص فقط واحنا مش عايزين ولا معقدة ولا بسيطة احنا بس طالبين منكم الكلمة والاداء يا باندات مصر ويا مطربين مصر الرحمة بالفن ارجوكم .
فينك يا ماجدة الرومي وفينك يا فيروز تنضفي وداننا عن القرف اللي بيطلع كل يوم باسم التعدد والتنوع .


No comments: