Friday, August 1, 2008

"ديكـــو وفـــرخونة" الجزء الخامس

"هدوء يا جماعة في المجلس لو سمحت مش كده"..كانت هذه الكلمات هي أكثر الكلمات تداولا في القاعة حينما أثار "منقار" عضو مجلس الفقش الجديد قضية الرأي العام وهي قضية مكافحة المطاعم البشرية..

وظل يردد:مسكينة يا فرخ ذنبك ايه يا حبيبتي تتغرقي بالكاتشب وتبقي مجرد صدر وورك ..لازم نهتم بالموضوع شوية يا جماعة إحنا بيضيع مننا أسر كاملة وإيه الحل؟"..

قاطعه رئيس المجلس:يعني عايزنا نعمل إيه حتي وعندنا إنفلونزا كلونا برضه وقالوا دي مبتوصلش للإنسان طالما الفرخة مستوية كويس..دول مبيرحموش..لو فرخة عندها الإيدز حتي هياكلوها"

ردد أحد الأعضاء"حلوة فرخة عندها الإيدز دي ..ده في علاقة محرمة مع ضفدعة مثلا ولا ايه هاهاهاها"
قاطعه رئيس المجلس في حدة"احترم المجلس يا عرف الكلب إنت"

دلوقتي هنعرض لكم علي البروجيكتور صور للجرائم الوحشية في جدودنا ..وتنبعث موسيقي حزينة من القاعة ويظل عرض الصور في القاعة ..الصورة الأولي عنوانها "تشيكن ألاجريك ..القتلة"
الصورة الثانية"تشيكن بيكاتا..فساد الزمم"..ويظل عرض الصور متواليا في القاعة إلا ان تبتل أعراف كل من في القاعة ويندي ريشهم فيهم..
رئيس المجلس"طيب دلوقتي بعد ما شوفنا الصور دي لازم يبقي لينا وقفة ..يبطلوا يهاجموا عششنا وياخدوا بيضنا بالظلم ده"

فجاة يدخل المجلس العضو الوافد "مرتضي بيضون" رئيس نادي المفاقس في أبهي حلة ليقاطع المجلس قائلا"علي فكرة بقي الموضوع ده خطير جدا وأنا عندي ملفات تودي البشر في داهية..وتوديكم كلكم في داهية ده حتي أنا ممكن أودي نفسي في داهية لو فتحت ملفاتي لذاتي..اه واللهي ملفاتي"

رئيس المجلس"لو سمحت اتفضل أقعد ومش معقول موضوع الملفات اللي بقالك سنتين بتقولنا عليه ده ومفتحتش حتي مجلة ميكي لحد "
منقار"يا جماعة ركزوا في موضوعا الأهم البشر بيقتلونا وفرخ مين هينقذها ؟"

مرتضي بيضون"لا لا لا ده الفساد في المحليات كمان وحتي الصفقات الجديدة للديك أبو لباس رئيس النادي الحالي صفقات فشنك..كل لاعب مين دول ياخدله كام أرنب وهو معندوش ورك يعتمد عليه ..يا فسادي يا أبا أصل أنا حقاني وصوت الحق عالي..فاهمين صوت الحق عالي"
المجلس كله "لو سمحت إخرس بقي"..
منقار"احنا محتاجين استجواب لوزير الخارجية عشان دي شئون خارجية مع البشر وعايزين حملات الدفاع المدني ومنظمات حقوق الفرخان تشد حيلها معانا لأن دي قضية عرف عام"
رئيس المجلس"طبعا وبناشد السادة الأعضاء بالموافقة علي ما تقدم به الاستاذ منقار"
موافقة..
مرتضي بيضون"مين عايزني أفتح الملفات؟"
المجلس كله"إخرس"
مرتضي"ماشي بس افتكروها كل واحد منكم ليه قضية عندي وانا مبرحمش ولسه هأبهدل برنامج الكورة مع فريخ وهأرفع قضايا للركب أمال ايه أنا بتاع الفسااااااااد"
وفجأة يلكمه أحد الأعضاء لكمة ليسقط من جاكتته ملفات كثيرة لدرجة أن ملف فيهم مكتوب عليه ملف مرتضي بيضون..ملف لنفسه..
ان شاء الله الجلسة الجاية هنحاول نستضيف الوزراء ونشوف قضية الأمن دي وياريت الأستاذ ملف ده يلم ملفاته ويمشي..
رفعت الجلسة

No comments: