Monday, May 23, 2011

انت مختلف اذا انت ضدي






العنصرية والاضطهاد والتعنيف بسبب تصريحات مخالفة لرأيك موجودة في العالم كله..دايما نسمع عن حوادث وتصريحات عنصرية او افعال عنصرية لدين او طائفة او لون اخر من البشر.
في المهرجان اليومين دول "كان" طردوا المخرج الدنماركي "لارس فون ترير" بسبب تصريح قال فيها وهو بيهزر انه بيتعاطف مع "ادولف هتلر" واعلن كمان رفضه لاسرائيل واعتبرها مصدر ازعاج او زي ما قال انها بتصيبه بالقرف !!

تصريح زي ده اعتبروا فيه عنصرية لانه بيشتم اسرائيل وتم طرده من المهرجان رغم انه مخرج شهير جدا وكان استقباله حار في مهرجان كان ولكن تقريبا كل ده حصل مش عشان موضوع هتلر ولكن عشان تصريح اسرائيل اكيد..والغريبة ان الراجل ده يهودي وعملوا فيه كده امال لو كان دين اخر وشتم اسرائيل كانوا هيعملوا فيه ايه ؟؟

من الحوادث العنصرية الشهيرة ايضا طبعا القس جونز وموضوع حرق المصحف وكان عايز يعمل يوم كل سنة لحرق المصحف وطبعا ده قمة العنصرية والقذارة ولكن حتي قرايبه اعلنوا انه افعاله غريبة وتصيبهم بالخزي والعار في تصريحات ليهم وطلع في برامج كتير جدا وحاول يقاوح وميعتذرش عن اللي قاله لدرجة انه تم القبض عليه في ادي المرات اما بدأ موضوعه ده ينتشر قوي وبدأت الناس تحس انه مجنون وعنصريته وحشية .

من اشهر الحوادث العنصرية ايضا موضوع "تيلو زاراتسين" الراجل ده عضو إدارة البنك المركزي الألماني وعضو بارز في الحزب الاشتراكي عمل كتاب اسمه "المانيا تلغي نفسها" وفي الكتاب ده شتم المسلمين والاقليات كلها في المانيا وقال بأن المجتمع الألماني يتحول شيئاً فشيئاً إلى مجتمع حيواني بسبب تزايد ولادات المسلمين وكمان قال تصريح ليه بأن الأجانب في ألمانيا ليست لهم سوى وظيفة إنتاجية واحدة هي بيع الخضروات والفاكهة.
الكتاب ده اثار ضجة كبيرة جدا في المانيا وغضب عارم من المسلمين وخصوصا رئيس المجلس الاسلامي في المانيا وقال ان "تيلو زاراتسين" غوغائي وعنصري وله اكثر من تصريح ضد المسلمين والاقليات



ايضا اشهر حوادث هزت العالم الاسلامي كانت فضيحة الرسوم الدنماركية والتهكم علي الرسول وقد تم التهجم علي الرسام العنصري في احد المؤتمرات من قبل بعض الاشخاص لغضبهم الذي اثار حفيظة العالم الاسلامي كله لدرجة انهم عملوا حملات لمقاطعة البضائع الدنماركية ووزعوا ورق لكل بضاعة دنماركية لان الراجل ده اتساب حر طليق ولم تتم معاقبته باسم الحرية !

وكمان الحادثة العنصرية الشهيرة داخل قاعة المحكمة اللي تم قتل فيها الضحية المصرية في المانيا من الماني من اصل روسي كان كل مشكلته انها ارهابية لابسة الحجاب وتم التعدي عليها داخل المحكمة وطعنها في فوضي عارمة اثارت الرأي العام الألماني والعالمي.

اما في فرنسا فاشتكي موظفين كتير جدا من بتوع "خدمات التليفون" لعرض المنتجات انه اما بيقول اسمه ويكون فيها اسم مسلم زي محمد او غيره من الاسماء المسلمة ساعات الناس بتقفل في وشه لان البعض عنصري ومبيحبش المسلمين هناك وحتي في الوظايف في فرنسا نفس المشكلة لدرجة ان البعض بيغير اسمه او بيشرتط عليه المدير تغيير اسمه عشان يدخله الوظيفة !

كمان تم طرد اشهر مذيع امريكي في احد المحطات لتصريحاته المعادية بشدة للاسلام ونفس الموقف حصل في برنامج "ذا فيو" والمذيعات استائت جدا من تصريحات احد ضيوفها ضد المسلمين وسابوله الحلقة ومشيوا.


في الفترة الاخيرة كانت جلسات استماع امريكية لعدد من الشخصيات البارزة حكوميا لمناقشة خطر الاقليات المسلمة ومدي تهديدهم لسلامة امريكا واعتبرها المجتمع الامريكي قمة العنصرية وانها خطوة تزيد من الحساسية بين المسلمين والغرب واستاء العالم الاسلامي وادان بشدة جلسات الاستماع دي اما في فرنسا فعملوا قانون يحرم لبس النقاب واعتبره البعض اجراء امني عام والبعض الاخر اعتبره عنصرية ضد الاقلية المسلمة وضد الاقليات لدرجة ان ظابط وقف واحدة يديها مخالفة وعايز يحبسها عشان لابسة النقاب اهل فرنسا نفسهم نزلوا له ومنعوه لانهم ضد القانون اللي شايفينه عنصري ده.


في الفيلم الاحنبي
i love you man
كان في مشهد قمة في العنصرية والوقاحة اما جاب كلب سماه "انور السادات" فسأله صاحبه قاله سميته كده عشان بتحب السادات ؟؟
قاله "لا طبعا عشان شبه السادات"
وكان البعض فكر في انه يرفع قضية علي الفيلم ولكن دون جدوي.



وحتي بعد الثورة في حادثة عنصرية غريبة كان الكلب البوليسي اللي معاهم في عملية قتل بن لادن اسمه "القاهرة" ! وده خبر مؤسف قوي للمصريين ان الامريكيين وتصرفاتهم العنصرية بتثير الاستياء يوم بعد يوم وطبعا مش الامريكيين نفسهم منعا للتعميم ولكن الادارة الامريكية.


اما عن عنصرية البيض للسود فحدث ولا حرج واكتر فيلم ناقش القضية دي هو
the people speak
وكان تجمع عدد من ابطال هوليود السود بيقروا في تاريخ اضطهاد السود في امريكا سواء قاصائد تصف الاضطهاد او بيقروا من كتب التاريخ بعض الاحداث العنصرية اللي حصلتلهم وعمليات القتل بناءا علي اللون في امريكا رغم ان القصة دي خفت قوي اليومين دول بعد ان اصبح رئيس امريكا نفسه اسود ولكن لسه في بعض العنصرية القائمة علي اللون والعرق ايضا .






No comments: