Thursday, May 19, 2011

اخلاقيات غربية جدا






اخبار كتير بنسمعها الايام دي من المجتمعات الغربية بتؤكد للناس ان المجتمعات دي فيها جانب كبير محافظ مش زي ما الناس فاكرة من واقع الافلام والاغاني بتاعتهم ان حياتهم كلها انحلال اخلاقي.

كتير من الناس يقولك "ده بيعملوا اللي هم عايزينه" ايوه هم ليهم مطلق الحرية فعلا يعملوا اللي هم عايزينه ولكن كمان مننساش دور الاهالي اللي عايزين يحافظوا علي ولادهم اخلاقيا ويحافظوا عليهم كمان من خطر المخدرات والوقوع في علاقات فاسدة او انهم يقعوا في شرك المخدرات.
في دول شايفة ان مبدأ المنع ده مش مظبوط زي مثلا "هولندا" كانت عاملة اباحة لبيع المخدرات وسايبة كل واحد لضميره لانها بتقول لو منعناها هتدخل برضه وهتنتشر اكتر لاحساس الناس بالمنع انما لو متاحة ومرمية في اي حتة مش هيشربها الا اللي بيحتاجوها بس ومش هيبقي في شوق لتجربتها علي اساس الممنوع مرغوب يعني ودي فكرة عجيبة برضه.

ودول كتير في اوروبا بتسمح تماما بمحلات لبيع الادوات الجنسية في الشوارع بشكل طبيعي جدا بل وافلام جنسية كمان للتاجير او للشراء في اي محل بل واكتر من كده ارقام تليفونات لاغراض زي دي في كل كباين التليفونات ..يمكن كل العوامل دي بتدينا فعلا ايحاء ان دي مجتمعات منحلة بالكامل ولكن برضه مش كلهم والتعميم خطأ.

مش كل المجتمع زي مثلا افلام
Havoc
او
Charlie Bartlett
او
Van Wilder




وغيرهم كتير من الافلام اللي بتصورلنا الغرب انه كباريه كبير في صورة مدن..او اماكن وبقع ع الخريطة للفساد الاخلاقي الكامل .
لكن في بعض النقاط اللي ظهرت في الفترات الاخيرة وبتؤكد لينا ان في ناس كتير خايفة علي ولادها من الاخلاقيات دي في المجتمعات دي وبتحاول تقومهم بشتي السبل.


ونشوف بعض الامثلة علي محافظة المجتمع الغربي في بعض الحاجات :



**من فترة ظهرت المطربة بيونسيه في اعلان واعترض الاهالي من تكرار الاعلان بشكل مبالغ فيه وانها كانت تتعمد الاثارة وان الاعلان غير مناسب للمراهقين تماما وحتي لوحاته علي المباني بل وكمان تم منع عرض الاعلان لانه حسب المجتمع الانجليزي قالوا انه "ساخن" جدا واترفض ومنع من العرض بعد كام مرة من عرضه.


**اعتراض الاهالي علي المطربة "مايلي سيرس" اللي قالوا انها بدأت تتجه للاثارة بعد ما كانت مطربة فئة المراهقين الاولي بدأ الاهالي يقولوا انها دخلت مراحل الاسفاف والاثارة اما كبرت شوية وبداوا يصرفوا الاطفال عن اغانيها بعد ما كانت محبوبة الاطفال كمان نتيجة مسلسلها الشهير "هانا مونتانا" .


** الممثل "شارلي شين" فده بقي كانت فضايحه مغطية ع المواقع الفترة الاخيرة لدرج ان متصفح فايرفوكس حذف اسمه من نتايج البحث من "اضافة" للمتصفح عشان سوء اخلاق الممثل وانه لا يمثل قدوة للبحث عنه !!


** المطربة بريتني سبيرز اما كانت حامل رفضوا وضع صورتها في طوكيو علي الاتوبيسات عشان قالوا عن الصورة انها مستفزة ومثيرة جدا لفئة الشباب والمراهقين ومش اخلاقية !


** من اهم الحاجات المنتشرة برة في مبيعات الشرايط او السي دي ان دايما في بعض فئات الاغاني في نسخة بتكون منقحة من الالفاظ الخادشة لسن معين وبيستبدلوا اللفظ الجارح للعائلة او للاطفال بصوت صفارة او ان ميكونش في صوت في مكان اللفظ .وكتير جدا من الاهالي بيفضل النسخة المنقحة لولاده عشان الفاظ مطربين "الراب" تحديدا وفي ناس بتمنع ولادها من سماع الراب في سن معين .


**من فترة برضه كان المذيع الامريكي اللي هاجم الاسلام علي الهوا وتم طرده من المحطة لانهم اعتبروا ده سوء اخلاق وعنصرية كمان رغم انه كان من اشهر المذيعين عندهم .


**اما المطربة كاتي بيري فكانت من فترة عملت اغنية في "عالم سمسم" للاطفال بس النسخة الاصلية الغربية وكانت لابسة لبس غير مناسب تماما لاي طفل انه يشوفه فاعترض الاهالي بشدة وكان الموضوع ده قالب الدنيا والصحافة ان ازاي برنامج اطفال تجيبوا فيه اللبس ده .


** ومن فترة ظهر علينا عنوان "بنات بريطانيا هتاخد دروس في العفة" وقالوا ان عضوة في مجلس العموم البريطاني طلبت أن مناهج التعليم الإلزامي يبقي فيه دروس للفتيات من سن 13 إلى 16 عاماً في كيفية الامتناع عن إقامة علاقات جنسية مع شبان. وجه القرار بالاغلبية بعد تاييد معظم النواب.


** مناقشة قوانين منع الماريجوانا بشكل كامل في امريكا وبعض اشكال المخدرات ووضع قوانين حازمة وحاسمة ليها بسبب انتشارها بشكل مبالغ فيه بين الشباب

** انتحار فتاة امريكية بسبب تسرب صور ليها علي كاميرات زمايلها وهي في وضع غير لائق وقد يظن البعض ان دي امريكية فلا تهتم بشئ زي ده لان المجتمع كله كده ولكن ده غير صحيح وفي ناس بتهتم جدا بسمعتها لان المجتمع مش كله يعني "بريتني" او "ليندسي لوهان" المخمورة .

**تقييم الافلام عندهم هام جدا عشان حياء الاطفال وتلاحظ ان مش بس سن معين للفيلم لا ده لازم كل فيلم يقول في وصفه هل فيه الفاظ خادشة ولا لأ وفيه مشاهد مش مقبولة ولا لأ وايه كمية العنف اللي فيه كمان لان دي معايير مهمة جدا للاهالي عشان اولادهم قبل ما يشوفوا الفيلم .


يعني مش كل فئات الشباب او مش معظم المجتمعات الغربية بهذا السوء الي شايفه البعض ولكن عندهم برضه اخلاقيات وبيحاولوا يحافظوا عليها رغم كمية المفاسد الاخلاقية اللي حواليهم واباحة كل شئ في المجتمع من منطلق الحرية الشخصية.

No comments: