Wednesday, May 18, 2011

افلام عربي..بس هل فعلا ام الاجنبي ؟





الأفلام المصرية ولا تقولي فيلم هندي ولا باكستاني دي افلام شكل تاني ..

في كل فيلم عربي لازم تلاقي حاجات عجيبة جدا في الفيلم زي مثلا العربية اللي بتمشي لوحدها يقولك اصل الفرامل سابت وكأن العربية هتفضل تمشي للابد عشان الفرامل سابت ومبتقفش كمان لحد ما العربية تنفجر !

لازم تلاقي جملة ثابتة في كل الافلام العربي من اب لابنه "انت بتتحداني يا ولد؟" طخخ ويديله قلم او شلوت حتي فالواد يا عيني يشرد في الشوارع من ضربة واحدة.
في افلام كمان تلاقي كله بيولد بسهولة قوي زي اما واحدة تولد يقولها نروح المستشفي تقوله لاااا هات مية سخنة بسرعة وتعالي ولدني وكل الولادة دليفري في البيت في الافلام العربي وكان مافيش لازمة للمستشفيات اساسا ولا يمكن المولود عايز كوباية شاي عشان كده مية سخنة بسرعة.

في كل فيلم واحد ييجي يقرا الرسايل تلاقي الصوت طلع علطول من الرسالة وحسب انفعالات اللي بيقوله كمان يعني ساعات صوت بيضحك وساعات بيعيط.
دايما اللي بيغني في الافلام في الشارع الموسيقي بتطلع لوحدها علطول وتلاقي فرقة جت من ورا وبقي استعراض في الشارع !

دايما في الافلام العربي تلاقي واحد بقي تاه في الدنيا وكده فيروح لشيخ الجامع يقعد معاه ويقوله "انقذني يا مولانا" وتتغير حياته بعدها مع ان مولانا مقالوش حاجة اصلا قاله اتكل علي الله يا ابني بس.
دايما كمان يلحقوا الحبيب او الحبيبة في اخر لحظة في المطار وتلاقيهم بيندهوا من بعيد قوي عليه "احممممممد" وينزل من الطيارة ازاي متعرفش ويرجعوا تاني لبعض وتقريبا بيسيب شنطته ع الطيارة وينزل ويمشوا علطول ويخلص الفيلم .


في افلام عربي القديمة تلاقي استعراض شغال علي مسرح والعصابة بتجري في وسط المسرح ورا بعض علي اساس انهم جزء من الاستعراض وتقريبا ده بيتكرر في كل الافلام العربي القديمة ده غير التنكر الغريب في شكل واحدة رغم ان الراجل بشنب واضح زي انور وجدي مثلا .

كل الافلام بتوحيلك ان اليوم 88 ساعة وان كل حاجة بتتعمل في يوم واحد ومافيش حاجة اسمها شغل اصلا في حاجة اسمها قصور بس وممتلكات وعربيات زي فيلم السلم والتعبان اللي تقريبا كان البطل في شبه اجازة دايمة.

كل الافلام العربي بتلاقي واحدة رجعت لواحد بعد 25 سنة وفي النهاية وتقوله انت متعرفش انا مين يا احمد انا امك يا ضنايا وتشتغل الموسيقي ويخلص الفيلم في عدم حبكة تماما.


كل الافلام العربي عبارة عن ناس واصلة بتضرب مصالح ناس واصلة بحرق فيلل وشاليهات واماكن عمل وغيره وكأن مصر كلها عبارة عن رجال اعمال ولاد ستين كلب وعندهم عصابات وبلطجية.
الافلام العربي شوف بقالها كام سنة ولسه مش عارفين نعمل مشهد انفجار عربية بشكل حقيقي ودايما بيكون الجرافيك "فضيحة" .

علي عكس افلام هوليود دايما افلام الرعب العربي عبارة عن اشباح او جن وكأن مافيش نوع تاني من الرعب او مافيش حاجة بتخوف غير دول تقريبا !
المواليد في الافلام العربي دايما بتتولد بشعر كثيف وده لانهم متغذيين بط وفراخ تماما اكيد فبيطلعوا بشعرهم كامل وطويل كمان مش عارف ازاي !

اللي بيتقتل في الافلام العربي دايما بيقع متاخر وكأنه بيحمل الاول الرصاصة وبعدين علي ما يعرف ويدرك انه اتضرب فعلا بالرصاص.
دايما في المسلسلات والافلام العربي تلاقي الهام شاهين في الجامعة ونرمين الفقي لسه مخطوبة وكانها عندها 16 سنة !

في الافلام العربي اللي بيروح اوكرانيا وهو مصري دايما بيبقي هو الزعيم في الاخر لان المصري طبعا معروف راجل شهم واصيل وعلطول بيخش الكار والمهنة ويبيع البودرة في اوكرانيا لا ويمسك منصب كمان هناك !

مشاهد الاكل والشرب علي الطرابيزة في كل مسلسل عربي بتاخد تقريبا ربع حلقات المسلسل لو جمعتها علي بعض في المشهد المكرر كل حلقة "بابا جه يا ولاد يلا نحضر الغدا" !
في كل مسلسل لازم واحد يتشل عشان غني والناس تاخد فيه عظة وعبرة وكأن مافيش فقرا بيتشلوا !
في الافلام الناس بتلاقي الديلر بسهولة قوي بتاع المخدرات وكانه فاتح دكانة علي اول الشارع وكاتب حشيش للبيع !

في كل الافلام تلاقي الزوجة تسال "كنت فين يا محمود" وكان كل الزوجات شكاكة وكل الازواج بيخونوا في مشهد اساسا يكرهك في الجواز ويحسسك انك متراقب !
كل واحد عنده ضمير في مسلسل يظهروه انه راجل قديم ومن العصر البائد وان الناس بتسخر منه رغم ان في كتير عندهم ضمير في البلد !

دايما صفقات رجال الاعمال في المسلسلات بتم في يوم علطول وتلاقي المشروع اشتغل في الحلقة التانية وجاب عمالة علطول !
كل الطلبة في المسلسلات يا اما من الاوائل لاما سقطوا ومافيش طالب عادي في النص ابدا تلاقيه !

دايما في الافلام تلاقي صاحب القهوة مصاحب المنطقة كلها بالكامل وعارفهم واحد واحد حتي لو مليون بشري في الحي الشعبي ده يعني صاحب القهوة احسن من امن الدولة بقي !
دايما في الافلام تلاقي مطرب نازل مبسوط من بيته فيلعب كورة مع ولاد المنطقة ويلعبلهم في شعرهم ويغني مع ان لو واحد في الحقيقة خد منهم الكورة هيعملوا معاه الدنيئة !

دايما في الافلام الهانم الغنية بتحب واد فقير هلفوت وبتشوفه احسن من الغني اللي عايز يخطبها ودايما اللي عايز يخطبها ده فاسد مش عارف ليه !


يعني الافلام العربي بتهجص علينا كتير قوي هي والمسلسلات تصدق والتركي كمان !



3 comments:

Anonymous said...

موضوع شيق جدا يا استاذ معتز ورائع كعادتك
انا بحب مدونتك جدا ولك مني جزيل الاحترام لكاتب متميز وقدير زيك فعلا انت تستحق كل خير ويارب اشوفك كاتب مشهور جدا
انا قرأت مواضيع كتير ليك وبحب جدا مواضيعك الساخرة وايضا الادبية ولك ايضا نظرة في الافلام الغربية متميزة جدا

دمت مبدعا ووفقك الله لما فيه الخير يا استاذ معتز وانا متابع دائم ليك ولاعمالك الرائعة

من متابع لك /
اشرف المحمدي

yassoo said...
This comment has been removed by the author.
معـــــتز هــاني سعد said...

متشكر جدا لذوق حضرتك يا استاذ اشرف وشرفتني زيارتك