Friday, June 10, 2011

لعبة الحقائق





اوراق الضغط وأساليب الضغط في العالم سياسيا او اقتصاديا او حتي رياضيا ليها اساليب وطرق مختلفة لكن المهم تؤدي غرضها اللي هو ربح الجولة او المعركة بالكامل .
في الفترة الاخيرة شوفنا كتير قوي من اوراق الضغط واللعب ع المكشوف وكل واحد يحط ورقه في اللعبة السياسية حتي لو كانت بأساليب ملتوية .
مثلا عندنا في مصر دلوقتي موضوع اساليب الضغط او الاوراق السياسية كتيرة ومتعددة زي مثلا محاولات الضغط علي احد المرشحين للرئاسة او محاولة زعزعة برنامجه ببعض حملات التشويه زي مثلا الناس اللي تفضل تتكلم عن البرادعي وتقولك "ده عميل" والكلام ده اللي هو خارج المنطق تماما

وكمان في الحوارات والمناظرات بيستخدموا أسلوب اسمه
straw man

وده بيستخدم عشان تشويه حجة اللي ضد الشخص ده في اي مناظرة وقلب الطرابيزة عليه زي مثلا اما واحد يقول "الحرية ليها مزايا كتير" التاني يحاول يوقعه في الكلام عشان ينتصر في الحوار ويقول "اااه يعني قصدك تقول ان ليها عيوب؟؟ يعني انت ضد الحرية ؟؟" والاسلوب ده في الحوار منتشر قوي في مناظراتنا المصرية والعربية وفي معظم البرامج ويعتمد علي التقويل بشكل كبير !

طيب زي ايه محاولات الضغط علي الخصم للانسحاب واللعب السياسي بدهاء في الفترة الاخيرة ؟

مثلا عندك دونالد ترامب رجل الاعمال بدأ يحاول الضغط علي اوباما وزنقه في خانة اليك بإدعاء انه حامل شهادة ميلاد مزيفة وقعد يقول هافضحه وهأكشف الحقيقة ويثير بلبلة وخلاص حوالين اوباما وزوبعة حول نشأته وميلاده ويخليه حديث وسائل الاعلام فترة طويلة حتي لو كان الموضوع كله محض افتراء من مرشح منافس للرئاسة .

كمان اوباما برضه كان بيتكلم عن قضية فلسطين ويادوب بس اتكلم عن حدود 67 وطبعا نتيناهو مسكتش وبدأ يخطب خطبة طويلة وكل ما يجيب سيرة حرية اسرائيل يقوم اللوبي اليهودي كله ويقف تصقيف حار طبعا وده كأنه رد قاطع علي كلام اوباما عشان يقولوله اللي بتقوله ده مش هيحصل ابدا واسرائيل دايما لازم كل اللي هي عايزاه وكان التصفيق حار جدا طول الخطبة بتاعة نتنياهو وكانت خطة بينفذها مع اللوبي اليهودي للضغط علي اوباما ومحاولة ارجاعه عن كلامه ده وموقفه ده.

الفيفا وموضوع بن همام المرشح القطري لرئاسة الفيفا دي بقي قصة كبيرة من ساعة ما قطر خدت تنظيم كاس العالم اعتبر الامريكيين بكل عنصرية ان دي فضيحة وان ازاي الملف القطري العربي ده يكسب الملف الامريكي في انه ياخد تنظيم كاس العالم وبدأت المناوشات والصحف الامريكية تكتب بكل عنف عن ان في رشاوي في الموضوع بدون اي دليل واضح ولكن السيطرة الكاملة الاعلامية والنشر بكثافة يخلي الناس تصدق ويخلق رأي عام في اتجاه نياتهم واهوائهم
وفعلا نجحوا في ده وبدأوا يحاولوا الوصول لدليل بأي طريقة ولكن في نفس الوقت كمان "بن همام" اترشح لرئاسة الفيفا هنا وقفت امريكا بقي وقالت دي كبيرة عليه قوي وبدأت امريكا في اثارة الزوابع الحقيقية ومحاولة التشكيك في بن همام علي اساس ان بلاتر اصلا غير مرتشي !!
وبدأ التحقيق معاه في قضايا رشوة لحد ما طبعا اتعلق كافة نشاطه الرياضي وانسحب من انتخابات الرئاسة وكسب بلاتر الليلة كلها واخد الجمل بما حمل وكانت خطة قذرة ومدبرة من اولها لاخرها في الفيفا او امبراطورية الفساد العالمية وكانها المافيا !


أسانج صاحب موقع ويكليكس بدأ يعلو نجمه في الفترة الاخيرة وبدأ يقول الي محدش عايز يواجهه وبدأ في نشر الوثائق اللي كانت بتقع علي بعض الدول زي الصاعقة وبتقطع علاقات دول بأخري طبعا محدش سكت للراجل ده وبدأوا في فتح ملفه بقي وإثارة القضايا القديمة ليه وطلعلوه قصة وفضيحة جنسية فجأة من ملفاته عشان يهدي اللعب شوية ودي ورقة ضغط ذكية منهم طبعا لمحاولة اسكات واخماد المارد "ويكيليكس" لان كده اصبح خطر علي امريكا نفسها ان لم تكن القصة كلها تدبير امريكي اصلا !


من اكتر اساليب الضغط كمان بنشوفها في المناظرات الامريكية بكثرة للرئاسة زي مثلا اوباما اما كان بيشكك ويضغط علي منافسه في الانتخابات ويقول "ده مبيعرفش يبعت حتي ايميل ازاي هيكون رئيس الولايات المتحدة ؟؟" وطبعا منافسه مسكتش وقال "انت يا اوباما مالكش اي علاقة بالجيش والحاجات العسكرية دي هتتعامل معاهم ازاي؟؟"
وبدأ كل طرف منهم يضغط بكل اوراقه علي الاخر لمحاولة كشفه امام المجتمع وانه ياخد نقطة علي حسابه ويتقدم الي الامام.


الثورة الليبية واسلوب الضغط فيها علي الثوار ايضا زي ان قناة ليبا تقعد طول النهار تجيب فيدوهات لثوار وهم بيقتلوا او بيضربوا الناس الل بيهاجموهم وميجيبوش اي حاجة لما الثوار تموت قدام عنيهم او يترمي عليهم قابل وصواريخ من القذافي ! يعني غير محايدين علي الاطلاق وعايزين بس يكونوا صورة قدام الرأي العام ان الثوار قتلة ومش علي حق ابدا !!

طبعا ده شوفناه عندنا في مصر في الثورة برضه وكمان في الانتخابات الرئاسية السابقة اما حاول ايمن نور يدخل المعادلة السياسية ويرشح نفسه طبعا طلعوله قضية التوكيلات المزورة عشان يضغطوا عليه باسلوب رخيص ويخرجوه برة من القصة كلها ودلوقتي بعض المرشحين بيعمل كده في بعض المرشحين برضه كل واحد يقول ع التاني في مؤتمر "ده عميل وصناعة امريكية" والتاني يقول عنه "ده ميعرفش حاجة عن مصر" عشان يظهر قدام الرأي العام ان هو اللي علي حق والتانيين مينفعوش خالص يبقوا رؤساء.

وطبعا كمان عارفين ازاي السادات زمان استخدم الاخوان كورقة ضغط في عالم السياسة ضد بعض الحركات الاخري وبدأ يديهم الحرية عشان يكونوا في مواجهة الاطراف الاخري بدهاء سياسي.


يعني اوراق الضغط والألاعيب السياسية من قوي الأسلحة اللي ممكن طرف يقضي بها علي الطرف الاخر والكلمة اقوي من الف سيف في عالم السياسة او عالم المكر والخداع.


No comments: